Sajtkarta

Sex månader för att få bredband!

 
Det är många som haft problem med Bostream. Två gånger har TV-programmet PLUS tagit upp olika fall avseende Bostream (nu Bredbandsbolaget). Plusredaktionen får massor med samtal och brev från missnöjda Bostream-kunder. Att behöva vänta ett år på bredband och sedan inte ens få vad man beställt kan knappast definieras som kundvänligt.

Ett tips i detta sammanhang är att i alla fall inte betala in några pengar i förskott. Du riskerar att inte få tillbaka dessa pengar även om du inte får något bredband.

Följande historia är från en som inte haft det så lätt att få bredband.


I vintras/våras så fick jag erbjudande om att teckna SCREAM från Bostream.. Jag och min sambo hade redan xStream och då jag spelar aktivt över nätet, är administratör för ett par spelservers samt admin på diverse forum så blir det en hel del nät-tid för min del (är heltidssjukskriven på grund av mc-olycka). Att få en snabbare lina till mindre månadskostnad än nuvarande lät ju heller för bra för att vara sant... Min sambo ställde sig dock lite tveksam och mumlade något om problem och liknande. Snicksnack tänkte jag, nu skall linan gå glödhet ! Tog dock ett par dagars betänketid...

I samma veva blev jag kontaktad av en säljare från Bredbandsbolaget som ville att jag skulle hoppa på deras erbjudande om 10/1. Sa att jag var intresserad men då jag frågade om nerkoppling från Bostream och liknande så blev han lite VÄL ivrig om att få mig som kund och jag drog öronen åt mig. Skulle dock tänka på saken...

Tänkte "är ju redan kund hos Bostream, så det måste väl vara enkelt för dem att uppgradera mig" och slog till på erbjudandet där. Detta var den 1:a april (ett datum som mycket väl lämpar sig för skämt).

Ett par veckor gick och jag kontaktade deras kundtjänst som LOVADE mig att min nya tjänst skulle vara installerad och klar den 1:a maj. Snyggt tänkte jag...

1:a maj kom och gick, och medans folk gick med plakat på stadens gator satt jag och stirra dumt på min lina (som dock friskt jobbade på med mitt xStream-konto). Hade ju inte fått någon annan utrustning så...

En vecka gick och jag ringde kundtjänst som lovade mig att det skulle fungera om någon vecka, då modem och liknande kommit...

Detta upprepades ÅTER och ÅTER under de kommande månaderna !! Jag har ringt till kundtjänst ca 10 gånger, alltid samma standardsvar. Skickat otaliga mail och återigen samma standardsvar.

Fick till slut för någon månad sedan besked om att tjänsten skulle vara inkopplad den 14:e september, och modemet kom faktiskt någon vecka tidigare. Då jag skulle åka bort och vara hundvakt åt min mormor så kopplade jag ur den gamla utrustningen den 10:e och kopplade in den nya samt konfigurerade upp router och liknande så att allt skulle vara klart den 14:e. Min sambo kunde klara sig utan internet i ett par dagar. Åkte bort och på kvällen den 14:e så ringde min sambo och undrade om jag hade gjort något fel då det inte fungerade. Bad henne vänta till morgondagen då det kanske kopplades in på kvällen/natten.

Dagen efter (på eftermiddagen) så ringde min sambo igen och det fungerade inte (duuuh) och jag slängde mig återigen på telefonen för att höra med Bostream vari felet låg. Fick prata med en kille som tyckte det var lite konstigt då den gamla tjänsten var urkopplad och den nya var inkopplad och fungerade (han kollade statusen via sin dator). Hmmm, kanske jag hade gjort något fel iallafall då jag konfigurerade routern hemma ?

Ett par dagar gick och jag testade med att ringa Bostream och fick höra att min tjänst inte var aktiverad !! Va ?!? Den första killen LJÖG alltså för mig !! Blev nu rosenrasande och skällde på den stackars tjejen på kundtjänst, men sansade mig och förklarade att det inte var HENNE som jag var arg på...

Kom hem den 22:a (ingen fungerande tjänst) och kollade routern, inget fel där inte. Kopplade upp mig via modem på kvällen och kollade min mail och fick då ett mail som sa att de nu hade kopplat in mig i telestationen. Den 22:a !! Jag skulle ju ha en fungerande tjänst den 14:e !!

Blev nu väldigt matt, arg och förtvivlad och bestämde mig för att sätta hårt mot hårt.

Under de närmaste dagarna så hade jag ständig kontakt med både kundtjänst, teknisk kundtjänst och vissa andra personer och alla beklagade sig över det som skedde. Då jag ringde till faktureringsavdelningen och nästan hotade med att kräva ersättning och att de omedelbart skulle koppla ur mig så att jag kunde ta t.ex. Vattenfalls liknande tjänst, så fick det effekt. En kille kontaktade en av teknikerna direkt (de fick inte göra så men han gjorde det för att vara snäll då han verkligen led med mig). och sa att tekniker var på väg till min station för att avhjälpa felet, men om det fortfarande inte fungerade på måndag (detta var på fredagen) så skulle jag kontakta honom igen (fick namnet) så skulle han lösa mig så smidigt som möjligt från mitt kontrakt.

Måndag (den 4/10) morgon kom och inget internet. Suckade för mig själv och pysslade med lite annat. PLING! Modemet blinkade till och jag satt och stirrade på det lilla @-tecknet på modemet i ett par minuter... Kan det vara sant... Är det möjligt... Testade att kolla mailen och det flöt på som en dröm !

Att det skall ta ÖVER 6 månader att få det att fungera, inget konkret svar samt en massa lögner är TOTALT OACCEPTABELT !!

Jag kommer att kräva ersättning av Bostream för den räkning som jag kommer att få från Telia för min modemuppkoppling samt att de ger mig "skälig kompensation" för allt strul de har orsakat.

Nu är min situation inte lika hemsk som andras då jag faktiskt hade internet förutom 2 veckor på slutet, men min far som hoppade på BBBs erbjudande fick sin lina klippt av Bostream långt innan det var dax samt en massa strul från BBB har både ett och annat att säga om deras agerande.

Min historia är inte för att svartmåla eller "sänka" något av dessa företag, utan bara för information och "stöd" till de andra som har blivit drabbade.

Nu har jag att fightas med fakturaavdelningen då de har mage att kräva mig på pengar för den tiden som tjänsten ej var inkopplad !!

Jag har skickat starka argument och påståenden till deras faktura-avdelning, men de har 1-2 veckors handläggningstid och räkningen skall vara betald om 1 vecka. De planerar snyggt de där...

Jag har gett klara besked om att jag inte tänker betala fakturan i dess nuvarande skick samt även krävt att de skall dra av de timmar som jag har varit tvungen att använda modem. Får se vad som händer...
Okt. 2004


Telia Sonera

En annan läsare har hört av sig till mig om Telia Sonera. Han kontaktade Telia för att få reda på avståndet till sin telestation. Telia svarade att detta inte var information som de lämnade ut, mer än möjligen om man beställer bredband av Telia. Telias motivering till att inte lämna ut information om avståndet var att annars skulle man kunna byta bredbandsleverantör, och det gynade inte Telia. I detta fall hjälpte det inte ens att kunden både redan hade Telias bredband och ringde med Telia. Med en sådan inställning lockar Telia inte precis kunder. Snarare tvärtom. Om inte Telia börjar lära sig vad kundservice är så kommer de nog snart att tappa mycket mer marknadsandelar än vad de redan gjort.
11 nov 2004




VILL DU DELA MED DIG AV NÅGOT PROBLEM DU HAFT MED DIN LEVERANTÖR AV BREDBAND SÅ ÄR DU VÄLKOMMEN ATT SKICKA DENNA HISTORIA TILL MIG SÅ KAN JAG LÄGGA UT DEN HÄR (den behöver inte vara lika allvarlig som ovanstående berättelse). DÄRMED KAN FLER SE VILKA PROBLEM SOM EV. FINNS MED OLIKA LEVERANTÖRER.


Sajtkarta
Bredband / ADSL - Sanningen om Sveriges internetleverantörer !
Klicka på bannern här för att gå till huvudsidan om bredband, ADSL och internetleverantörer.