Avtal

I HSB Bo-Linas "Allmänna villkor för HSB Malmös Internettjänst" kan man läsa följande.
Vid onormal användning (exempelvis användning av flera IP-adresser samt mycket överdriven download etc.) som orsakar olägenhet för Tjänsteleverantören eller andra abonnenter som delar kapaciteten förbehåller sig Tjänsteleverantören rätten att begränsa överföringsvolymen alternativt säga upp avtalet med omedelbar verkan efter det att abonnenten varnats. Vad som är onormal användning äger Tjänsteleverantören ensam rätt att avgöra.
Det ska alltså inte finnas några klara regler att följa! HSB har gjort det väldigt lätt för sig här. Och HSB:s kunder kommer aldrig att veta när de rätt vad det är stängs av för något.

HSB kör också med omvänd strategi när det gäller hantering av personuppgifter. I stället för att låta kunderna ange om de accepterar att HSB lämnar personuppgifter (och alla andra uppgifter HSB har tillgång till) vidare till extern part så måste varje kund anmäla att uppgifterna ska skyddas. Är du användare i HSB Bolinas nät rekommenderar jag att du genast kontaktar HSB Bo-Lina för att begära att dina uppgifter skyddas.


Nackdelar

HSB Bo-Lina är en leverantör av Internet till HSB-föreningar i Malmö-regionen.

Jag tar här upp några nackdelar som jag ser det med HSB Bo-Lina. Därmed inte sagt att nedanstående punkter ska avskräcka dig att välja just HSB Bo-Lina, men det är definitivt punkter du måste väga in i ditt beslut.

Ett av de största problemen med HSB Bo-Lina är deras behandling av sina kunder, men det finns även en hel del annat avseende Bo-Linas tjänster som man kan ha synpunkter på.

Nedanstående punkter ger också en liten vägvisning till vad du bör ha i åtanke även när det gäller andra leverantörer av bredband och deras utbud av tjänster.

  1. Alltför hög månadskostnad i förhållande till motsvarande tjänster på andra håll, och till vad man får (den höga månadskostnaden beror sannolikt på att det är Telia som levererar förbindelsen av Internet till HSB Bo-Lina).
    OBS! Andra HSB-föreningar i Malmö, som inte nyttjar HSB Bo-Lina, betalar t.ex. 170 kr per månad. Detta är alltså mer än 100 kr billigare per månad! Då får man dessutom mer för pengarna!
  2. För hög inträdesavgift (borde ej ens finnas) på 500 kr (kan ej motiveras eftersom det inte är något arbete eller någon kostnad förenad med detta för HSB Bo-Lina).
  3. Alltför lång bindningstid.
  4. Alltför lång uppsägningstid på tre månader. Då inte räknat från datum för uppsägning, utan från närmaste kommande månadsskifte (ett lite fult tillägg som inte hör till vanligheterna, och som gör att uppsägningstiden i praktiken kan bli fyra månader om man har otur).
  5. Uppsägning måste göras via traditionellt "snigelbrev" (modern teknik som e-post accepteras ej).
  6. Alltför lång inkopplingstid på upp till 8 dagar efter att abonnemanget registrerats av HSB Bo-Lina. Alltså inte från när du skickat in beställning av abonnemang. Dvs det kan bli t.ex. två veckors inkopplingstid.
  7. Användare stängs emellanåt av utan förvarning eller eller ens förklaring. (inte för allvarliga saker som spam eller för missbruk av tjänsten på andra sätt, utan för BoLinas personliga tolkningar av avtalet i mer eller mindre oviktiga frågor).
  8. Får ej koppla upp fler än en dator (dvs router ej tillåten), trots att inget om detta nämnts i avtalet.
  9. Får ej koppla upp någon typ av server (trots att inget om detta nämnts i avtalet).
  10. Inga alternativa bandbreddshastigheter finns för den som inte behöver 10 Mbps utan vill ha ett billigare (och därmed långsammare) alternativ.
  11. Kan ej välja bort e-post för att därmed få lägre månadskostnad.
  12. Kan ej välja bort hemsideutrymme för att därmed få lägre månadskostnad.
  13. Ej fungerande e-post system.
  14. Spamfilter saknas.
  15. Virusskydd saknas.
  16. Ingen POP3-mail finns.
  17. Endast 5 MB lagringsutrymme för e-post konto.
  18. Utrymme för e-post kan ej utökas.
  19. Kan ej få hemsideutrymme kopplad till eget domännamn.
  20. Endast ett hemsideutrymme, och endast på 10 MB.
  21. Utrymme för hemsidor kan ej utökas.
  22. Får ej använda hemsideutrymme för privat försäljning av privata saker i privat regi (trots att inget om detta nämnts i avtalet).
  23. Ingen SMTP-server finns.
  24. Ingen news-server finns.
  25. Tilläggstjänster saknas, och inga förutsättningar finns för att några sådana någonsin ska tillkomma.
  26. Håller inte utlovad hastighet.
  27. Mycket "packet loss".
  28. Dynamisk IP-adress, kan ej få fast IP-adress.
  29. Driftstatus saknas (ingen info om aktuell och framtida status).
  30. Driftsgaranti saknas.
  31. Instabil miljö med ovanligt mycket "downtime" för en LAN-tjänst.
  32. Ingen kompensation för den tid bredbandsuppkopplingen inte fungerar.
  33. När man läser Bo-Linas avtal inger detta inget förtroende. Det känns helt enkelt inte seriöst, utan tycks vara skrivet av någon som aldrig läst ett avtal tidigare (jämför andra leverantörers avtal). HSB vill (i motsats till samtliga övriga leverantörer) inte lämna ut avtalet på webben, men om du klickar här så får du se avtalet i sin helhet (PDF-format).
  34. Informationsfattig och ointressant webbsajt för Bo-lina. HSB är av någon anledning mycket hemlighetsfulla med deras bredbandsmiljö, tjänster och verksamhet.
    HSB är mycket ovilliga att lämna ut information om sina tjänster, hur deras system är uppbyggt, organisationsuppbyggnad, kontaktvägar, ansvariga personer och organisationsnummer.
  35. Dålig service med alltför korta öppettider för kundsupport (endast fram till 18.00 vardagar och endast under två timmar på lördagar-söndagar). Dessa starkt begränsade supporttider gäller trots att HSB Bo-Lina i ett av deras dokument utlovar telefonsupport dygnet runt. Avtalsbrott! Har du HSB Bo-Lina kan du fråga vilken kompensation du får för att HSB Bo-Lina ej uppfyllt sina löften. Om Bolina förnekar avtalsbrott kan du kontakta mig så får du den kompletterande information som behövs för att påvisa att det är ett avtalsbrott.
  36. Usel information när systemet är ur drift (endast vissa av HSB utvalda avbrott informeras om på Bo-linas webbsajt). Även informationen om planerade avbrott är under all kritik.
  37. Ingen information från HSB om hur dina personuppgifter behandlas, vad de används till, eller vem som tar del av dessa (risk för att HSB ej följer PUL).
  38. Supportavdelning som ej är kunnig inom området.
  39. Förvirrande och okunniga svar från personalen på frågor.
  40. HSB Bo-Lina lyssnar inte på kritik och är inte intresserade av att uppfylla användarnas önskemål på tjänster och kvalitet.
Med anledning av ovanstående nackdelar med HSB Bo-Lina kan det för många vara bättre att i stället välja en ADSL-tjänst.
Det bästa är om föreningen anlitar en annan leverantör än HSB Bo-Lina!





Olika föreningar

Här följer några exempel på andra föreningar som kan vara värda att titta närmare på hur de löst sitt bredband.

Brf Svenstorp i Malmö har bredband som kostar 170 kr/mån (via Bostream, alltså Bredbandsbolaget idag).

Brf Fagotten i Lund är ett annat exempel. Kostnad 200 kr/mån.

Brf. Hamnvakten och Brf. Saltsjöqvarn i Stockholm är två andra exempel; 195 kr/10 Mbit/s, 0 kr startavgift.

Brf Solstaden (Göteborg) erbjuder 100 Mbps uppkoppling för 200 kr/månaden via Bostream (nu Bredbandsbolaget).

Brf Vårsådden (Sthlm) erbjuder bredbandsuppkoppling för 200 kr/mån (via Bredbandsbolaget) för 10/100 Mbit/s.

Brf Husby är en av de som nyttjar leverantören Bahnhof Bredband med 225 kr/mån för 10 Mbit/s (normalpriset med Bahnhof Bredband är 249 kr/mån och ingen avgift för uppkoppling).

Exempel på leverantörer

Rix Telecom erbjuder 10 Mbit (upp och ner) bredband för 200 kr/månad till föreningar (speciellt till Brf i Malmö och några andra storstäder). Fast IP-adress, ingen inloggning, valfri startsida, 5 epostkonton och egna hemsidor ingår.

MKB har Bredband2 som leverantör. Även HSB-föreningar skulle naturligtvis kunna nyttja Bredband2 (som en av flera leverantörer i föreningens fastighetsnät).

Med Ownit får medlemmar i bostadsrättsföreningar (Malmö, Lund, Helsingborg, Göteborg, Stockholm) en 10 Mbit/s bredbandsuppkoppling (alternativt 100 Mbit/s, utan uppkopplingsavgift, fast IP, 20 MB webbutrymme, 5 e-post adresser, support, etc) för ca. 150 kr/månad. OBS! Föreningen kan då äga fastighetsnätet/områdesnätet!
OBS! Priset kan bli lägre om det blir många (föreningar/medlemmar) som ansluter sig.

Tele2 tar 195 kr/månad för 10 Mbit/s via fiber (för fastigheter uppkopplade till stadsnät).

Vattenfall tar 200 kr/månad för 10 Mbit/s via fiber (och ingen uppkopplingsavgift).

T3 är ett annat alternativ.

Thalamus kan vara värt att kika närmare på.

Det är bara i Malmö som HSB valt Telia som leverantör (via HSB Bo-Lina). HSB Malmö valde en egen väg efter att HSB i övriga Sverige valt Bredbandsbolaget som leverantör.

Bredbandsbolaget har sina nackdelar såväl som fördelar, men faktum kvarstår att det med Bredbandsbolaget som leverantör till föreningen blir billigare (och HSB har dessutom ett ramavtal med Bredbandsbolaget redan idag).

Man kan kanske t.o.m. förhandla fram ett bra pris med Malmö Stadsnät (där ordinarie pris är 295 kr/mån, så deras baspris är inte så billigt, men vem vet vad de kan ha för erbjudanden i bakfickan). Normalt ligger priset i stadsnät på 159 kr - 199 kr per månad för 10/10 Mbit/s (ex. Halmstads stadsnät).

HETT TIPS !!!

Slå ihop en utredning om alternativa uppkopplingar med andra föreningar. T.ex. Brf Sandbacken skriver att eftersom föreningens avtal med HSB Bo-Lina (och däri medlemsabonnemangen) går ut den 31/9 2005 så undersöker styrelsen andra möjligheter för uppkoppling. Sandbackens e-post är info@sandbacken.se.

Faktum är att av de hundratalet priser jag sett så finns det ingen förening som betalar i närheten av så mycket som HSB-föreningar med Bo-Lina i Malmö. Det finns många bättre och billigare alternativ, och det hade nog varit bra om flera föreningar gått samman för att utreda vilka av alla dessa alternativ som är de bästa. Speciellt i dessa dagar när det är verklig prispress på bredband!!!

Upphandling

Om intresse finns kan jag här framöver lägga ut information om hur en upphandling av bredband ska gå till och vad som är viktigt att tänka på, hur man ska tolka avtalen och vad som är viktigt att jämföra mellan de olika leverantörernas alternativ.

Jag har en del erfarenhet av såväl upphandlingar som bredband, så är föreningen osäker i sin upphandling går det alldeles utmärkt att kontakta mig för konsultation. Utan kostnad!

Ett alternativ är svartfiber (mellan förening och närmaste anslutningspunkt till leverantören av bandbredden), vilket kan vara en lösning för en föreningen som vill drifta själv (eller i samband med en ISP). Kan ske via stadsnät, eller t.ex. Skanova (Telia).
Om man väljer svartfiber kan det vara bra att kolla upp vad kostnaden blir om man byter ISP. En ISP har som regel sin utrustning på samma ställe som alla andra så i praktiken behöver det inte bli mer jobb än att svetsa om ett fiberpar så signalen går till den nya ISP:ns rack istället för det gamla (om inte kabeln är så lång så man manuellt kan koppla ur och koppla in direkt på nya stället).


Samordning

Har du tips, förslag eller frågor så är du välkommen att skicka dessa till mig så lägger jag gärna ut dessa tips och frågor här så att alla föreningar kan ta del av denna information för att därmed göra arbetet lättare för alla. E-post-adress till mig hittar du på huvudsidan.


VIKTIG INFORMATION!

Jag har på denna sida lagt in mer information angående det utskick som HSB Malmö delat ut om HSB Bo-Lina till medlemmar i Malmö (men av okänd anledning bara till existerande Bo-Lina kunder). De flesta styrelser har (av naturliga skäl) inte den djupa kunskap som behövs för att tolka information från HSB om bredband, men jag bistår här med lite stöd.

Bredband i HSB via bredbandsbolaget för 200 kr/mån (Vår Bostad).

Läs mer om bredband i HSB; Ta makten över bredbandet (Vår Bostad).

Artiklar HSB Bo-Lina

HSB går ut med dubbla budskap (Sydsvenskan).

HSB hotar stämma Telia (Sydsvenskan).

Oklara avtal rena bredbandshärvan (Sydsvenskan).
("Läser man däremot igenom avtalet mellan HSB Bo-lina och bostadsrättsföreningen står det inte uttalat att Telia har ensamrätt till fastighetsnätet i fem år. Något HSB Bo-linas advokat Mats Engstrand även erkänner inte framgår uttryckligen.")

Anslagstavla HSB Malmö
(om du vill framföra dina synpunkter till HSB Malmö)

Förslag på motion

Klicka HÄR för exempel på en motion kan utformas för att få fler leverantörer av bredband att välja mellan.
Se även Sydsvenskans artikel om HSB Förvaltningsavtal där HSB försöker tvinga in HSB föreningar i HSB:s dyra och undermåliga avtal, bl.a. genom att hota stoppa uppkopplingen till Internet via HSB Bo-Lina (vilket bara skulle vara till en stor fördel för föreningarna).

Mer info kommer i ett senare skede.
För dig som är intresserad av HSB Bo-Lina kommer det här framöver att presenteras intressant information.
Lägg upp denna sida bland dina favoriter och återkom senare så kommer du att få en del avslöjanden om HSB Bo-Lina och deras organisation.





NYTT - FORUM

Vad fungerar bra/dåligt i din förening?

Om du har några synpunkter om din brf, om din bostadsorganisation (HSB, Riksbyggen, SBC) eller frågor om att bo i bostadsrätt, dela gärna med dig av dessa genom att klicka här!
Senaste inlägg
(rss-reader för Google Chrome)


Genom att klicka här så får du en sammanställning (i kronologisk ordning) från HSB Malmös forum av de inlägg som berör HSB Bolina.





Denna sida har jag byggt med avancerad CSS, som tyvärr inte alla äldre webbläsare stödjer fullt ut.