... b r e d b a n d !  
Sajtkarta

1a.
Hitta leverantör

1b.
Hitta lokal leverantör

2.
Ta reda på vad du är ute efter

3.
Läs igenom avtal

4.
Kontakta leverantörer med frågor

5.
Jämför leverantörer

6.
Avvakta eller slå till

7.
Beställ


Utrustning

Click for Malmo, Sweden Forecast

Grattis
 
som har namnsdag idag
 
 

Vilken leverantör ska jag välja?

Din viktigaste fråga är naturligtvis vilken leverantör du ska välja.

Eftersom jag fått väldigt många frågor om detta så ska jag här kort försöka sammanfatta de cirka 50 webbsidor jag har (så här långt) om bredband.

Först och främst vill jag understryka att ingen annan kan välja leverantör åt dig. Detta är en uppgift som du själv måste klara av eftersom du själv bäst vet vilka behov och önskemål du har. Om du inte vet detta så kan dessa behov och önskemål framträda efter att du läst mina sidor om bredband (främst huvudsidan).

Jag kan svara på vilka leverantörer du ska undvika i allra möjligaste mån, men att sedan föreslå vilken av de andra du ska välja är en omöjlighet (eftersom jag inte känner till din specifika situation eller dina behov).

Jag vill egentligen inte peka ut någon speciell leverantör som du ska undvika, men det finns en bredbandsleverantör som bl.a. använder sig av exceptionellt fula, ohederliga och oärliga marknadsföringstrick. Det är därför viktigt att du inte låter dig bli lurad av detta företag. Jag talar här om Spray bredband. De marknadsför sig i media som "Sveriges billigaste bredband" och med en slogan som "till Sveriges bästa pris", men det är nog svårt att hitta något dyrare och sämre ADSL-alternativ i dagsläget. Spray är med sina 2 Mbit/s t.o.m. dyrare än andra som levererar 4 gånger mer bandbredd.

Det råder inget tvivel om att Spray Bredband är det mest reklamintensiva av alla bredbandsbolag (vilket också matchar deras webbsidor och tjänster). Spray finns snart på alla webbsidor numera. De plockar säkert många intet ont anande kunder med reklamens makt, i stället för att försöka konkurrera med en intressant produkt som de övriga. Förr eller senare kommer sanningen fram om Spray, och då tror jag detta företag kommer att falla ihop som ett korthus. Ev. kommer jag här framöver att berätta mer om Sprays obskyra verksamhet (en del info hittar du här). Mitt råd är att i stället satsa på en lite mer seriös och ärlig leverantör som kan erbjuda en vettig produkt.

Not. Spray har köpt Tiscali, vilket jag tycker är lämpligt eftersom de ligger lite i samma liga, även om jag personligen tyckte Tiscali var snäppet bättre (jämfört med Spray) innan samgåendet. När jag får mer tid ska jag berätta lite om Tiscalis erbjudanden, men vill här bara kort nämna att de i sitt avtal, mer än någon annan leverantör, öppnar upp för sina möjligheter att missbruka kundernas personuppgifter.
Här kommer mitt förslag i sju steg på en möjlig arbetsordning.

STEG 1a
Hitta leverantör

Det första du gör är att undersöka, på alla sätt som finns tillgängliga för dig, vilka leverantörer som kan erbjuda dig bredband med olika metoder.

Är du t.ex. ute efter en ADSL-leverantör kan du börja med att kontakta de rikstäckande leverantörer som jag nämnt på mina bredbandssidor, och ställa följande frågor till dem;
  • om de finns i din telestation, och om de har ledig plats för dig,

  • eller
  • om (och i så fall när) de har planerat att installera sin utrustning i din telestation.
Den sägs att den databas där man söker efter telefonnummer och inkopplingsmöjligheter i vid ADSL-beställningar uppdateras av Skanova en gång i månaden (runt den 7:e). Om man har flyttat eller fått ett nytt telefonnummer så kan det alltså ta upp till en månad innan det går att se vilka tjänster man kan få levererade.

Du kan också finna information om var leverantörerna finns på respektive leverantörs webbsajt.

STEG 1b
Hitta lokal leverantör

Det kan mycket väl finnas lokala leverantörer i just ditt område som erbjuder ett för dig förmånligare alternativ.
Glöm inte bort att noga kolla upp vilka lokala leverantörer det finns och vad de erbjuder (ADSL, såväl som LAN och ev. även andra alternativ).

Jag har påbörjat en förteckning över lokala leverantör som du kan studera lite närmare här.

OBSERVERA att vem som helst kan ganska enkelt bli leverantör av bredband. Det kan därför vara bra att först försäkra sig om att en ev. lokal leverantör verkligen är etablerad som en sådan. Leverantörens hemsida kan som regel ge en bra bild av detta.

Det finns någonstans mellan 90 och 150 bredbandsleverantörer, kanske fler, kanske färre. Ingen vet riktigt. Den som man tycker borde ha kontroll över detta är PTS (Post och Telestyrelsen), men jag har fått bekräftat från dem att de inte har en aning om vilka aktörer det egentligen finns på marknaden.

Not.
Bredbandsoperatörerna Adamo, Bredbandsbolaget/Bostream (gäller om du har xDSL-uppkoppling), Calypso, Eurobell, Net at Once, Spray/Tiscali, TeliaSonera, Vattenfall (gäller om du har xDSL-uppkoppling) och Ymex , samt Universal Telecom, Bredband Kristianstad och Webtech Nord, samarbetar idag så att du enkelt ska kunna byta leverantör (Tele2 ingick tidigare, men tycks inte göra detta längre). Dessa leverantörer har kommit överens om rutiner som ska förenkla för kunderna. Om din nuvarande bredbandsleverantör är en av de här nämnda kan du enkelt byta leverantör bara genom att fylla i fullmakten du får med din beställningsbekräftelse och skicka in den. När din nya leverantör fått fullmakten kontaktar de din nuvarande leverantör, säger upp ditt gamla abonnemang och kopplar in dig. Ditt abonnemang flyttas automatiskt över så snart din eventuella uppsägnings- och bindningstid är slut. Fördelen för konsumenten är att man inte riskerar att stå utan uppkoppling i samband med bytet, och du behåller dessutom din plats i telestationen.
DESSA RUTINER MÅSTE DOCK BLI ÄNNU BÄTTRE!

Är din leverantör inte någon av de ovan nämnda kontaktar du själv din leverantör och säger upp abonnemanget innan du beställer bredband av annan leverantör.

STEG 2
Ta reda på vad du är ute efter

Sedan måste du bestämma vilka behov som är viktiga/viktigast för dig.

Detta kan du t.ex. göra genom att studera de frågor jag sammanställt på huvudsidan.
Glöm inte att läsa igenom alla speciella punkter jag tagit upp på huvudsidan om bredband (dvs om avtal, behandling av personuppgifter, leveranstid, bandbreddsbegränsning, ångerrätt, P2P/fildelning, PPPoE-klient, supportkvalitet, etc.)

Beställ inte mer än vad du behöver!

Om du t.ex. beställer en bredbandsuppkoppling med 8 Mbps, och du i verkligheten då får 7 Mbps i snitt nedströms så är detta bra.
Men om du t.ex. använder internet mest för att titta på webbsidor eller för andra icke resurskrävande saker så finns det kanske ingen anledning att betala mer för bandbredd som du ändå inte utnyttjar.
Under förutsättning att priset är märkbart fördelaktigare vid val av en lägre hastighet gäller följande: Har du att välja mellan t.ex. 8 Mbps, 4 Mbps och 2 Mbps och inte ofta laddar hem större filer som du vill ha snabbt nerladdade så behöver du kanske bara fundera på alternativen 4 Mbps eller 2 Mbps.
Däremot anser jag att om du har alternativ så bör du aldrig välja ett alternativ med under 2 Mbps och absolut inte under 1 Mbps. Detta eftersom du då oftast förmodligen lika gärna kan nyttja ett vanligt gammalt hederligt 56 Kbps modem.
Även om redan 0,5 Mbps (OBS! "UPP TILL" 0,5 Mbps) är ca. 10 ggr snabbare än detta modem, så måste man noga tänka tänka igenom om denna utökning av hastigheten verkligen är värd kostnaden för detta.

Not. Man kan undra varför det är så stora hopp mellan alternativen för bredband (jag tänker då speciellt på gapet mellan 2/2,5 Mbps och 8 Mbps)? Det är inte många som erbjuder 4 Mbps.
Det tycks vara i steg enligt följande;
- några varierande under 1 Mbps
- 1 Mbps
- 2 Mbps
- 2,5 Mbps
- 8 Mbps
- 10 Mbps
- 24 Mbps
- och några få steg över 24 Mbps.

STEG 3
Läs igenom avtal

Innan du bestämmer dig måste du läsa igenom respektive leverantörs avtal för att se om där står något som inte är acceptabelt för dig.

Detta är en långt ifrån rolig uppgift, med tanke på hur krångliga dessa avtal kan vara att läsa, men inte desto mindre är detta en mycket, mycket viktig bit!

STEG 4
Kontakta leverantörer med frågor

Är det några av dina frågor som inte besvarats på min bredbandssida (med tillhörande sidor), och som är intressant för dig personligen, så kontaktar du respektive leverantör och ställer de frågor som är av betydelse för dig. Var noga med att du får konkreta svar (är något svar luddigt så ställ om frågan), och naturligtvis allra helst skriftligt, så att du kan referera till detta om problem uppstår framöver.

Utgå gärna från de frågor jag sammanställt.
Tipsa gärna de leverantörer du kontaktar att om de skickar mig svaren på alla frågor så lägger jag ut dessa svar på min bredbandssida. Därmed kan deras supportavdelning spara en hel del tid och arbete, och det blir samtidigt lättare för alla kunder att göra sina val när man vet vad varje leverantör levererar. Dessutom kan det få som resultat att leverantörerna av bredband ökar kvaliteten på sina produkter.

Klicka här för exempel på hur ett telefonsamtal till en leverantörs support kan låta.

Bredbandsföretagen ( t.ex. Bredbandsbolaget) har ofta "outsorcat" supporten till något annat företag. Det innebär att supporten vill ha så korta samtal som möjligt (dvs så lite frågor som möjligt), för att kunna komma upp i var och ens kvot på kanske 60 samtal per dag. Detta är dock inte ditt problem. Om leverantören inte har en informativ webbsajt så får de helt enkelt räkna med frågor. Tänk dock på att de som sitter i supporten också är människor (som dessutom bara agerar mellanhand och inte kan beskyllas för alla problem). Så försök att alltid vara vänlig i ditt sätt och tonfall mot dem!

Ibland kan man få vänta ½ timme till 45 minuter i telefonkö till supporten. Om du råkar ut för detta när du kontaktar supporten kan det vara idé att fundera på en annan bredbandsleverantör eftersom detta är ett tecken på att du kommer att få dålig support med dem.

Även om jag försöker att löpande uppdatera uppgifterna om leverantörerna så kan det vara så att något förändrats som jag inte hunnit uppdatera på mina sidor. Verifiera därför att det jag skrivit, som är av vikt för dig, stämmer just i den stund du ska göra din beställning.

OBS! Tänk på att det är mycket viktigt att du ställer frågor. Som det ser ut nu är risken stor att leverantörerna kommer att göra marknaden lika omöjlig för jämförelser som telemarknaden idag. Om du ställer frågor blir det mindre intressant för leverantörerna att skapa prissättningar vars enda syfte är att du inte ska kunna jämföra leverantören med konkurrenterna.

Not.
Hur lång tid det tar för leverantörerna att svara varierar.
Vid en fråga via mail till Adamo, Telia, Bredbandsbolaget och Glocalnet så tog det så här lång tid innan de svarade;
• Adamo - ca. 4 timmar
• Telia - ca. 1 dag och 4 timmar
• Glocalnet - ca. 3 dagar
• Bredbandsbolaget - nästan 4 dagar.
Fler tester och resultat kommer att redovisas senare.

STEG 5
Jämför leverantörer

När du har den information du behöver för att jämföra leverantörerna så är det bara att ge sig i kast med denna jämförelse. Du utgår från de behov du har och de svar du fått för att göra ditt val. Glöm inte att jämföra de olika leverantörernas samtliga avtal (vissa leverantörer har ibland mer än ett avtal som gäller för dig).

Jämför alla aktuella leverantörer med varandra, lokala såväl som rikstäckande.

Pris

Vissa leverantörer är mycket duktiga på att frisera prisinformationen. Därigenom blir det komplicerat för dig att se den verkliga kostnaden. Den leverantör som tycks vara billigast vid en första anblick, kan mycket väl vara bland de dyraste. Låt dig inte luras här!

Är priset av vikt för dig så utgå från sammanställningen jag gjort här. Du ska alltså inte titta på vad priset är under t.ex. den första månaden, utan du ska jämföra den totala kostnaden under minst ett år (eller under den bindningstid + uppsägningstid som är aktuell för dig).

Bindningstid

Ett av de absolut viktigaste tipsen på min huvudsida är att välja en leverantör med kort bindningstid + uppsägningstid (jag måste skriva det som bindningstid + uppsägningstid, eftersom vissa leverantörer valt att kalla sin bindningstid för uppsägningstid).

Ett av de säkraste tecknen på att en leverantör erbjuder en bra tjänst är att de vågar ha kort eller ingen bindningstid (till priset av en högre installationskostnad). De vet att deras kunder blir tillräckligt nöjda för att inte byta leverantör i första taget.
Ju längre bindningstid en leverantör har, desto troligare är det att de mest bara är ute efter att låsa fast sina kunder i deras mindre bra alternativ.

Det är ingen rolig upplevelse att sitta fast med en leverantör som levererar en tjänst man inte är nöjd med!
Tänk på att med lång bindningstid har leverantören ingen press på sig att sänka priset när andra sänker sina priser. Med lång bindningstid är det också lättare för leverantören att höja priserna. Det hela handlar alltså om att binda upp dig till deras alternativ så att du inte ska kunna byta när du är missnöjd eller när du hittar något bättre. Bindningstid är aldrig positivt för kunden, men är bindningstiden dessutom längre än ett år så kan man vara ganska säker på att det är något lurigt.
- - - - -

Vill du ha e-post och hemsida ?

Välj sedan en leverantör som inte bara uppfyller dina behov utan även en leverantör där du inte får betala för mer än vad du vill ha/behöver. Jag hoppas du noterat på min huvudsida vad jag skrivit om e-post (bäst med e-post som inte är kopplad till internetleverantör eftersom du inte får med dig din e-post adress om du byter leverantör) och webbsideutrymme (om man behöver detta kan man lika gärna köpa webbutrymme på annat håll och få bättre funktionalitet). T.ex. Tele2 föregår med gott exempel här. Med vissa leverantörer kan du inte välja bort e-post och/eller hemsida, om du inte vill ha detta. Men då behöver du heller inte välja en dylik leverantör!

En särskild varning utfärdas för webbhotellet web10. Mer info om detta webbhotell kommer senare.

E-post

Om du vill ha bättre e-post än de gratis mail-tjänster som finns så kan du få en mycket väl fungerande e-post från annat håll för cirka 300 kr/år eller mindre (reklamfri, spam- och virusskydd, POP3, 50-100 MB lagringsutrymme, utan begränsning för hur länge du får spara dina e-post meddelanden).

Hemsida

Hemsideutrymme kan du få med betydligt mer funktionalitet och lagringsutrymme än från bredbandsleverantören för ca. 150 kr/året. Se huvudsidan här.

Har du en domän (t.ex. .se) så lägger du denna på ett webbhotell (el. egen server, med egen ip-adress). Det bör inte finnas någon koppling mellan internetleverantör och domän.


Det bästa är en internetleverantör som erbjuder hemsida för 5 kr i månaden per 10 MB, samt e-post (med alla viktiga funktioner) för 5 kr per e-post adress och månad. Då skulle de ligga mer rätt i pris.

Internetleverantörerna har en tydlig tendens att vilja standardisera användarna. Vi ska alla ha samma behov och önskemål, t.ex. av bandbredd och tilläggstjänster. Men du och jag har olika behov. Vi använder internet olika mycket och till olika saker. När leverantörerna tar fram sina tjänster så ger de oss ofta inte några vettiga alternativ. Lilla Lisa i Landvetter har inte samma behov som Harald Hacker i Holmsund. En möjlig utveckling är att leverantörerna i framtiden ger fri fart (dvs max kapacitet som är möjlig för den aktuella typen av nät, utan begränsningar) åt alla i sina uppkopplingar, och att de i allt högre grad helt slutar erbjuda tjänster som e-post och hemsida.

OBS! Om du frågar en leverantör om en tjänst eller något annat och svaret är i stil med att det ska komma framöver, så måste du vara medveten om att detta också är ett svar du kan få även om leverantören aldrig kommer att erbjuda det du efterfrågar.
Om du får ett specifikt datum nära i tiden (max tre månader) så är sannolikheten större att leverantören verkligen kommer att kunna erbjuda vad du vill ha.
- - - - -

Modem

Välj inte en leverantör där du inte kan välja bort leverantörens modem för att få en billigare kostnad.
Välj inte heller en internetleverantör där du tvingas att låna deras modem.
Även om du anser att det passar dig att köpa eller låna modem från leverantören så ska du aldrig välja en leverantör som inte ger dig valfrihet.

Kan du växa ?

Slutligen. Om du av någon anledning väljer ett alternativ med en bandbredd lägre än 8 Mbit/s, kan du växa i den leverantör du väljer? Dvs har du möjlighet att uppgradera till högre hastighet om du märker att det skulle vara bra med ett lite snabbare bredband? Om du inte kan växa till minst 8 Mbit/s i den leverantör du väljer så är detta en nackdel väl värd att ta med i beräkningarna!

STEG 6
Avvakta eller slå till?

För DSL-alternativen gäller att om den eller de leverantörer du är mest intresserad av inte finns i din telestation ännu, så måste du fundera på om du kan vänta med att beställa nytt eller byta abonnemang. I vissa fall (beroende på omständigheterna just nu för dig) kan det vara värt att avvakta. Om du inte vill eller kan avvakta så kan du t.ex. beställa ett billigt abonnemang (med kanske mindre bandbredd än vad du egentligen är ute efter), med kortast möjliga bindningstid + uppsägningstid. När sedan den leverantör du verkligen vill ha kommit till din telestation kan du byta upp dig.

Nackdelen med att avvakta (avseende DSL) kan vara att platserna för xDSL-abonnenter fylls upp i din telestation så att det inte finns någon plats kvar för den typ av anslutning du vill ha. Ju snabbare du är att beställa desto troligare att du får den leverantör du önskar.

STEG 7
Beställ !

Efter ovanstående punkter är det nu bara kvar själva beställningen.

Vissa leverantörer påstår att man kan göra denna beställning muntligen, men det kan visa sig att detta inte går, trots att de påstått detta.
Oavsett vilket ska du alltid beställa skriftligen (blir då minst risk för att problem uppstår med din beställning). De flesta leverantörer har ett beställningsformulär på sin webbsajt. Utnyttja detta formulär,

Om du vill avsäga dig ångerrätten på 14 dagar så kontrollera med leverantören dels om detta låter sig göras, och dels om det innebär att du får ditt bredband efter två veckor i stället för efter fyra veckor.

Se till så att du senast två arbetsdagar efter beställning fått en bekräftelse via mail från leverantören om att de mottagit din beställning (eller efter ungf. 4 arbetsdagar om de skickar bekräftelse via brev).

För xDSL, vänta sedan cirka fyra veckor (eller mer) och du har förhoppningsvis ditt bredband.

Om du avsagt dig ångerrätten (14 dagar) som du har enligt distansavtalslagen så kontrollera med leverantören efter två veckor att din beställning verkligen är under behandling.

Medan du väntar på leverans kan du köpa den utrustning du behöver, om du inte redan har denna.

Klicka här för att läsa en liten historia om hur komplicerat det kan vara ibland att få bredband (men bli inte avskräckt från att skaffa bredband, eller byta leverantör, bara för detta).


UTRUSTNING

När det gäller den utrustning du införskaffar så glöm inte att det finns en begagnatmarknad där du kan få tag på vad du behöver.

Om du beställer ett ADSL-abonnemang med mindre än 8 Mbps bandbredd så rekommenderar jag ändå starkt att köpa ett ADSL2+ godkänt modem (G.992.5), så att du är lite mer förberedd för framtiden. Dessutom är det ett ganska litet begagnatvärde i utrustning som klarar mindre än detta. I övrigt se min webbsida om utrustning.

AVSLUTNINGSVIS

Ja, det var så kort och enkelt som jag kan beskriva hur du går tillväga för att välja en leverantör av bredband. Jag kan bara hoppas denna information varit till någon nytta för dig.

Jag önskar dig lycka till i ditt sökande av bredbandsleverantör, och hoppas du finner vad du söker.
Bredbandsmätare
Vilken typ av bredband har du hemma?

100 Mbit/s eller mer
10 Mbit/s i båda riktningar (äkta bredband)
VDSL eller xDSL på över 8 Mbit/s
ADSL 8 Mbit/s
ADSL 4 - 7 Mbit/s
ADSL 1 - 3 Mbit/s
ADSL under 1 Mbit/s
Kabel minst 8 Mbit/s
Kabel 4 - 7 Mbit/s
Kabel 1 - 3 Mbit/s
Kabel under 1 Mbit/s
Radio/trådlöst minst 8 Mbit/s
Radio/trådlöst 4 - 7 Mbit/s
Radio/trådlöst 1 - 3 Mbit/s
Radio/trådlöst under 1 Mbit/s
ISDN
Satellit
Telefonmodem (ej xDSL)
Ej uppkopplad hemma
Vet ej

NYTT!
Ange i enkäten ovan vilken typ av bredband du har och klicka på "Rösta"!
Passa på att svara på ovanstående fråga innan frågan byts ut till en ny !!!

Den vanligaste hastigheten sägs vara 0,5 Mbit/s, men siffrorna här ger ett annat resultat.

Jag hoppas fler vill uppge sin hastighet här så att statistiken blir lite säkrare!!!

Statistik

UPPMANING !

Vill du skapa en bättre situation på internetmarknaden?
Vill du ha bättre avtal, rimliga regler, bättre priser och ett förmånligare internetabonnemang?

Gör då så här !


1.

Byt till, eller nyteckna avtal med, någon av följande internetleverantörer:
- Adamo
- UVTC
- Tele2
- Glocalnet
Även om du väljer en av ovanstående fyra leverantörer måste du noga undersöka vilken av dessa som passar dig bäst (utifrån dina behov, önskemål och krav).
2.

När du tecknar avtal med leverantören kan du skicka ett mail till din nya leverantör (någon av de fyra jag föreslagit ovan) där du klargör att du bara anlitar dem temporärt, och att du kommer att byta leverantör så fort du hittar någon som stämmer bättre överens med dina önskemål avseende avtal och annat.

3.

När de andra leverantörerna tappat tillräckligt många kunder kommer de förhoppningsvis inse att de måste skärpa till sig, och att de inte kan fortsätta i samma stil där de är otydliga i sina avtal, där de inte ger dig väsentlig information på sin webbsajt, där de inte lämnar några som helst garantier för hastighet eller kvalitet, där du inte får nödvändig support, där du som kund är helt utlämnad till leverantörens personliga åsikter, där priserna är orimligt höga, där de har en förvirrande prissättning, etc., etc.

4.

När då de dessa övriga leverantörer - för att inte tappa alla kunder - börjar leverera tjänster som kunderna verkligen vill ha kan du återigen skicka ett mail till din leverantör (Adamo, UVTC, Tele2 eller Glocalnet) och informera dem att du nu funderar på att lämna dem som kund pga att deras tjänst inte stämmer överens med vad du efterfrågar.
Då måste även dessa resterande fyra leverantörer ändra sig, och du har genom konsumentmakt bidragit till att göra internetmarknaden bl.a. billigare, bättre och mer överblickbar. Någon annan metod än denna kan i alla fall inte jag finna för att skapa en tillfredsställande bredbandsmarknad. Ett planlöst hoppande mellan leverantörerna leder inte till något, men om det kan göras lite mer strukturerat enligt denna metod så sätts det genast press på leverantörerna.

Med tanke på att det är runt 8 000 - 9 000 unika besökare varje månad enbart till denna bredbandssajts huvudsida så kan det med ovanstående metod gå ganska snabbt till dess att leverantörerna inser att de måste göra vissa förbättringar i sitt utbud, och att de måste behandla kunderna bättre, med mer respekt, och ta mer hänsyn till kundernas synpunkter.


Tipsa en vän

FORUM

BOR DU I BOSTADSRÄTT?

Vad fungerar bra/dåligt i din förening?

Om du har några synpunkter om din brf, om din bostadsorganisation (HSB, Riksbyggen, etc) eller frågor om att bo i bostadsrätt, dela gärna med dig av dessa genom att klicka här!
Senaste inlägg
(rss-reader för Google Chrome)




Bredband / ADSL - Sanningen om Sveriges internetleverantörer !
Klicka på bannern här för att gå till huvudsidan om bredband och internetleverantörer.