Sajtkarta

INTERNETOPERATÖRER OCH AVTAL


Från avtalet kan du t.ex. få reda på;
  1. Om du får någon ersättning för att din bredbandsuppkoppling inte fungerar, och vilka förutsättningarna är för att du ska kompenseras ekonomiskt samt hur lång tid operatören har på sig att avhjälpa fel/avbrott (normalt anges en starttid för felavhjälpning, men aldrig en sluttid). Om operatören (som BBB) säger att fel ska vara avhjälpt inom "skälig" tid, vad innebär detta mer konkret?
  2. Om bredbandsleverantören ansvarar för eventuell förlust av data, t.ex. e-post eller information på personlig hemsida.
  3. Om bredbandsleverantören ansvarar för någon form av backup av dina data.
  4. Vad som gäller för betalningar/fakturering.
  5. Vilka förutsättningar som gäller vid prishöjningar (får operatören t.ex. höja priset under bindningstiden?).
  6. Om bredbandsleverantören har rätt att ta ut extra avgift vid flytt eller ändring av abonnemangsform
  7. Vad händer om du vill avbryta anslutningen innan bindningstiden har gått ut?
  8. Om man inte får använda tjänsten för kommersiellt bruk (och vad som i så fall avses med "kommersiellt bruk").
  9. Vad bredbandsleverantören anser inte vara lämpligt innehåll på hemsidor.
  10. Om man får ansluta flera datorer eller server, och vilka förutsättningar som i så fall gäller.
  11. Hur lång tid operatören har på sig att koppla upp dig mot internet (BBB har t.ex. en klausul om att de har 90 dagar på sig, vilket inte överensstämmer med den installationstid de informerar om annars)
  12. Om bredbandsleverantören kan ändra din e-post adress, och vilka förutsättningar som då gäller.
  13. Om operatören har rätt att samla in uppgifter om dig (och vilken typ av uppgifter detta i så fall är), och dela ut dessa uppgifter till vem de vill. Bredbandsbolaget har t.ex. som förutsättning för att du ska få nyttja deras tjänst att de kan samla in vilka uppgifter de vill om dig och använda dessa så som det behagar dem.
  14. Har operatören någon klausul om att du inte har rätt att bryta avtalet i förtid om hastigheten inte överensstämmer med den utlovade (som normalt vagt utformas till "upp till" x Mbps? Om operatören t.ex. anger "upp till" 8 Mbps, ja då ska du naturligtvis inte acceptera om det oftast ligger på 5 Mbps (mät hastigheten med verktyget TPTEST). Du ska då ha rätt att bryta avtalet (vilket operatörerna inte godkänner med mindre än att du drar ärendet vidare till ARN)!

TIPS! Gå med i - och ladda hem - TP-TEST STATISTIKPROGRAM

Med TPTEST mäter du hastigheten på ditt bredband, med statistikprogrammet får du ytterligare funktioner!


Avtal kan vara krångliga att läsa och svåra att förstå.
Ofta finns det både "Allmänna" och "Särskilda" villkor.
Har du läst igenom allt... och förstått allt?

Utdrag från Bredbandsbolagets avtal (det som jag bedömt som viktigast):

Lite om UVTC:s regler

Universal Telecom skriver på sin sajt bl.a. följande;

"Missbruk skulle kunna vara till exempel spridande av olaglig information, olämpligt språkbruk i privata eller offentliga meddelanden, spridande av meddelande som kan resultera i skada för mottagarens arbete eller systemresurser, spridande av kedjebrev eller mass-spridande av brev till listor eller enskilda personer och allt annat användande som skulle kunna orsaka överbelastning av nätverk och på annat sätt hindra personers arbete. Permanent avstängning kan bli påföljden av upprepat missbruk..." etc.

Personligen uppskattar jag regler för det mesta eftersom det ofta krävs för att få en struktur i ett system med många involverade personer. Och det är mycket bra att UVTC tydligt säger ifrån att man inte tolererar spam och liknande (vilket inom parantes sagt är rätt lätt för UVTC att säga som inte erbjuder en e-post tjänst). Men jag måste säga att jag reagerar mot att man kan bli avstängd för något som "olämpligt språkbruk" i privata meddelanden. Vilken rätt har jag som kund hos UVTC när de uppenbarligen när som helst kan göra en bedömning att jag använt ett ord i ett privat meddelande till någon jag känner, som de eller någon annan kan anse olämpligt?
Även om jag naturligtvis inte tror att det är UVTC:s avsikt att sitta och kontrollera privata meddelanden för att hitta "olämpliga" ord, så tycker jag inte om hur UVTC formulerat sig. I Kina lägger man extremt stora resurser på att kontrollera internetsajter (med upp till livstids fängelse för att inneha en porr-sajt) samt med sträng kontroll av vad som skrivs i forum, mail och sms (lustigt nog så kommer trots detta en väldigt stor del av världens spam ändå från Kina). Jag tror inte någon vill ha riktigt denna utveckling av censur i Sverige.
UVTC, ha regler, men formulera er lite bättre !

Läsarnas exempel på olämpliga formuleringar i avtal




Tipsa en vän

FORUM

Vad fungerar bra/dåligt i din förening?

Om du har några synpunkter om din brf, om din bostadsorganisation (HSB, SBC, Riksbyggen) eller frågor om att bo i bostadsrätt, dela gärna med dig av dessa genom att klicka här! (Index)
Sedan finns det även en enklare gästbok.




Sajtkarta
Bredband / ADSL - Sanningen om Sveriges internetleverantörer !
Klicka på bannern här för att gå till huvudsidan om bredband och internetleverantörer.