Allt om bredband och operatörer samt IP-telefoni och webbhotell !
Alla kan läsa i detta forum, men för att skriva mćste du först göra en snabb och enkel registrering.
Du är inte inloggad.
Spray har i dagarna introducerat ett erbjudande dÀr man fortsÀtter enligt tidigare strategi med rörliga kostnader.
FrÀmsta mÄlgruppen för det rörliga priset Àr Äldersgruppen 55 till 74 Är.
Priset Àr 75 öre per megabyte och det finns ett pristak pÄ 269 kronor i mÄnaden. Hastigheten kommer att variera mellan 0,25 Mbps och 0,5 Mbps beroende pÄ var kunderna bor.
Det finns (som vanligt) mÄnga mÀrkligheter i Sprays redovisning av sitt erbjudande.
Ett exempel:
Enligt Sprays mÀrkliga definitioner sÄ lÀser en "mellansurfare" Aftonbladet 10 gÄnger oftare Àn vad de lÀser sin mail.
1. Vem lÀser sin mail bara ett par gÄnger i mÄnaden?
2. Dessutom sÄ Àr det intressanta inte hur ofta man lÀser sin mail (som Spray vill utgÄ frÄn), utan hur mÄnga mail man fÄr, och med Sprays lösning fÄr man Àven betala för all spam. Men detta nÀmns det naturligtvis inget om.
3. Spray tycks ocksÄ tro att mail aldrig nÄgonsin innehÄller nÄgra bilagor (som kan vara betydligt större Àn spam som ofta ligger pÄ runt 50 Kb per mail).
4. Har man sedan gjort misstaget att anvÀnda sig av Sprays mail sÄ fÄr man Àven betala för de otroliga mÀngder med reklam som Spray tvingar pÄ en nÀr man befinner sig i deras miljö.
I de "standard-surfmönster" som Spray presenterar sÄ har Spray "glömt" att ta upp Ätskilliga saker. Jag har tidigare skrivit om detta och Sprays rörliga kostnader pÄ sidan http://www.hotpot.se/Spray.htm , sÄ jag ska inte kommentera det nÀrmare just nu och hÀr.
Detta Àr vad som har gÀllt tidigare för Spray;
- 99 kr/mÄnad
- 0,25 kr/MB i rörlig avgift
- 329 kr/mÄnad i pristak
- upp till 512 kbit/s nedströms
- ingen e-post eller hemsida
- bindningstid 3 mÄnader
- uppsÀgningstid 3 mÄnader
Ingen kan svara pĂ„ vad mĂ„nadskostnaden blev med detta alternativ, men med 25 öre per MB sĂ„ Ă€r min gissning (med en œ timmes surfande/dag, e-post, etc) runt 250 kr (och uppĂ„t).
Pristaket har sÀnkts en aning idag, men det innebÀr bara att Spray nu börjar komma ner i de priser för 0,25 Mbit/s som det kostar för 8 Mbit/s med andra leverantörer.
Visst kanske det finns nÄgon som kan tjÀna pÄ Sprays abonnemangsform, men jag tror detta antal Àr försumbart. Det kÀnns bara dumt att idag backa i utvecklingen till rörliga kostnader.
Jag förstÄr att Spray investerat i denna teknik och vill försöka utnyttja den sÄ lÄngt det gÄr, men jag kan bara hoppas att inte sÄ mÄnga lÄter sig luras av Sprays erbjudande.
Visst Àr det bra med alternativ, men Spray ska inte presentera sina orimliga "standard-surfmönster", dÀr man exkluderar viktiga faktorer, och dÀr man försöker ge sken av att verkligheten verkligen blir sÄdan, som Spray anger, för de flesta.
Det Àr alltsÄ oÀrligheten inom denna bransch jag vill Ät, och inom detta omrÄde anser jag Spray vara ledande.
Vissa tycks leva i villfarelsen att Sprays abonnemang skulle vara förmÄnligt för sommarstugeÀgare. Jag har skrivit om detta tidigare, men passar pÄ att upprepa detta hÀr.
Jag tycker definitivt inte att Sprays lösning Àr lyckad för sommarstugeÀgare!
Hur mÄnga har fast telefon installerad i sin sommarstuga idag?
NÀr jag kopplade ur min fasta telefon i sommarstugan för fem Är sedan sÄ stod det i media att de flesta andra redan hade gjort detta (och ersatt den fasta telefonen med en nalle).
Jag tror inte denna trend Àndrats, speciellt med tanke pÄ de höga telekostnaderna idag... som dessutom nu tycks komma att "chockhöjas" efter PTS rekommendationer.
Man kan naturligtvis inte jÀmföra Sprays alternativ med att det skulle kosta 3.000 kr för ett ab utan rörlig kostnad för en sommarstuga.
I stÀllet för att jÀmföra Sprays alternativ med vad kostnaden skulle bli för ett abonnemang med fast pris sÄ ska man jÀmföra med vad kostnaden blir för en simpel modemuppkoppling.
Annars jÀmför man bara Àpplen med pÀron.
Man kan naturligtvis inte heller jÀmföra Ärskostnaden i hemmet för bredband med Ärskostnaden i sommarstugan, som man kanske befinner sig i under nÄgra veckor, upp till 2 mÄnader, om Äret.
FrÄgan Àr i stÀllet hur mÄnga som Àr beredda att betala;
a) fast kostnad för telelina (inkoppling) +
b) en Ärlig övrig kostnad pÄ kanske upp till 2.000 kr/Är (ab.avg tele + avg. till Spray) för att kunna koppla upp sig pÄ nÀtet under nÄgra veckor om Äret.
Detta alltsÄ i extra kostnader utöver ens ordinarie bredbandssab. i bostaden.
De fÄ som trots allt ev. har telelina i sin sommarstuga och som dessutom ev. har dator dÀr Àr jag fullt och fast övertygad om att de till nÀstan 100% klarar sig alldeles utmÀrkt med ett vanligt gammalt 56K-modem (eller lÄngsammare).
Ăven om man i denna situation skulle bortse frĂ„n kostnaden för telelinan (för den ytterst lilla grupp som har en Ă„ret-runt-telefon i sommarstugan) sĂ„ tror jag det i nĂ€stan allas kalkyler inte blir nĂ„gon nĂ€mnvĂ€rd vinst med Sprays ab.
Spray har alltsÄ inte infört nÄgot som kommer att vara till glÀdje för sommarstugeÀgare!!!