Allt om bredband och operatörer samt IP-telefoni och webbhotell !
Alla kan läsa i detta forum, men för att skriva mćste du först göra en snabb och enkel registrering.
Du är inte inloggad.
Sidor: 1
Jag flyttar över nÄgra av de mail jag fÄtt (som jag finner intressanta för fler att ta del av) till detta forum, och nedanstÄende text Àr ett av dessa mail //Admin
HÀr kanske Àr lite matnyttigt om "lÀgsta hastighet" hos Glocalnet.
Mitt meddelande
Jag funderar pÄ att bestÀlla bredbandsabonnemang av er.
Men jag undrar vad Àr det för typ och fabrikat av ADSL-Modem ni levererar till 8Mbit tjÀnsten?
Samt har ni nÄgon "lÀgsta" hastighet pÄ erat 8 Mbit bredband?
MVH Nisse
Svaret frÄn Glocalnet:
Hej
Tack för ditt brev.
Det modem vi levererar Àr ett Alcatel Speedtouch 510.
Hastigheten Àr ju upp till 8 mbit, vilken hastighet man fÄr beror bl.a. pÄ lÀngd till telestationen samt kvalitet pÄ ledningarna. Vi undersöker alla rapporter om lÄg hastighet men kan tyvÀrr inte felanmÀla till vÄra underleverantörer förrens hastigheten understiger 3 mbit.
Med vÀnliga hÀlsningar
Jonas A
Glocalnet Kundservice
Internetsupport
Utdrag frÄn mitt svar till Nisse //Admin
Intressant.
Bra att de i alla fall har en hastighet som de anser som lÀgsta tÀnkbara, men med Glocalnets resonemang uppstÄr dÄ ett antal nya frÄgor.
a) 3 Mbit/s rÀknat enligt vilken mÀtmetod, och under vilka av dygnets tidpunkter?
b) 3 Mbit/s i snitt? Under hur lÄng sammanhÀngande period i sÄ fall?
c) 3 Mbit/s oavsett koppartrÄdens lÀngd till telestationen?
Det Àr inte rimligt att det Àr samma min.hastighet för den som har 1.500 meter till
telestationen som för den som har 8.000 meter till telestationen.
d) Ăr denna grĂ€ns pĂ„ 3 Mbit/s satt av Glocalnet eller Telia/Skanova, eller Telenor eller Song?
Jag gissar att det Àr Glocalnet som satt denna grÀns eftersom det inte Àr troligt att
alla nÀtgrossistbolag har samma krav.
Men varför har Glocalnet satt denna grÀns pÄ just 3 Mbit/s?
Har Glocalnet i sin tur inga garantier pÄ hastighet frÄn nÀtgrossistbolagen?
e) PÄ vilket sÀtt undersöker Glocalnet rapporter om lÄg hastighet?
Dvs vad har Glocalnet för resurser att undersöka hastigheter (som ju egentligen
endast kan göras av nÀtgrossistbolagen... eller av anvÀndaren)?
Om jag fÄtt ut 3,5 Mbit/s nÀr jag har 1.500 meter till telestationen och betalar för 8 Mbit/s sÄ kan jag nog sÀga att jag inte varit sÄ glad.
Glocalnet köper inte DSL av Skanova. Dom köper av Telenor, eftersom Telenor Àger Glocalnet.
Sidor: 1