Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php on line 50

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php:50) in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/header.php on line 31
Bredbandsforum / Nedladdningshastigheter (inskickat av Markus)

Bredbandsforum

Allt om bredband och operatörer samt IP-telefoni och webbhotell !
Alla kan läsa i detta forum, men för att skriva mćste du först göra en snabb och enkel registrering.

Du är inte inloggad.

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 360

#1 2005-04-21 01:12:14

Admin
Administrator
Frćn: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

Nedladdningshastigheter (inskickat av Markus)

Jag flyttar över nÄgra av de mail jag fÄtt (som jag finner intressanta för fler att ta del av) till detta forum, och nedanstÄende text Àr ett av dessa mail //Admin

Jag hittade din sida nÀr jag letade information om nedladdningshastigheter pÄ bredband.

Det Àr sÄ att jag alldeles nyligen skaffat bredband hos Sala/Heby Energi hÀr i Sala. Jag bor i lÀgenhet. Jag har 10mbs/10mbs vilket lÄter vÀldigt fort, men jag fattar att detta knappt Àr uppnÄeligt utan det ligger normalt betydligt lÀgre.

Nu till min fundering.

Jag har aldrig laddat hem en lÄngfilm tidigare, men tÀnkte pröva och har hittat de sajter jag behöver. Problemet Àr att den film som gÄr snabbast att ladda hem tar ca. 10 tim med en nedladdningshastighet av ca 20kb/sek. Har prövat massor av olika nedladdningar och alla ligger pÄ detta eller mÄnga gÄnger pÄ endast 3kb/sek och tiden 60 timmar.

Jag antar att det har att göra med den server jag kopplar upp mig emot och hur mÄnga som laddar samtidigt, men det kÀnns orimligt att nedladdningshastigheten ÀndÄ Àr sÄ överdrivet lÄg.

Enligt FAQ pĂ„stĂ„s det att med modem skall nedladdnnigen ta ungefĂ€r lika lĂ„ng tid som filmen Ă€r och med bredband dĂ„ sĂ„klart snabbare. Har jag missat nĂ„got? Är det nĂ„n instĂ€llning jag mĂ„ste göra som Ă€r sĂ„ sjĂ€lvklar att det inte stĂ„r nĂ„nstans. Om inte, kan du pĂ„ enklast möjliga vis förklara för mig varför det gĂ„r sĂ„ sakta? Är det lika för alla?

Markus

Forum för alla i bostadsrĂ€tt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrÀtter!!!

#2 2005-04-21 01:15:30

Admin
Administrator
Frćn: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

Re: Nedladdningshastigheter (inskickat av Markus)

Utdrag frĂ„n mitt svar till Markus  //Admin

En nedladdning gÄr fort eller lÄngsamt beroende pÄ omstÀndigheterna, och de tvÄ faktorer du nÀmner (server och hur mÄnga som laddar ner filen samtidigt) Àr bara tvÄ av ett antal viktiga faktorer hÀr. Inte minst viktigt Àr t.ex. var servern Àr belÀgen och vilket P2P-program (jag förutsÀtter att det Àr denna typ det handlar om) du anvÀnder (t.ex. bittorrent, DC++, Bearshare, Kazaa, etc).

Det finns program för att snabba upp nedladdningshastigheten. Min erfarenhet Àr att det dock bara ger marginell effekt. Och att det kan stÀlla till med stora problem om man inte verkligen till 100% vet vad man gör och har kunskaperna att rÀtta upp ev. problem som kan bli konsekvenserna av denna typ av program (jag avrÄder frÄn att ens testa dessa program).

Jag kan inte hitta information om ditt bredband pÄ www.sheab.se, men om du har en hastighet av 10 Mbit/s upp och 10 Mbit/s ner sÄ jag misstÀnker att du har nÄgon speciell LAN-lösning (fiber), kanske via stadsnÀt. Du har rÀtt i att du inte har stora möjligheter att nÄgonsin uppnÄ denna hastighet (som mer Àr en form av riktvÀrde) men du bör fÄ i alla fall 8 Mbit/s ner (i det egna nÀtet!).

NÀr du har 20 kB/s sÄ Àr detta alltsÄ 160 kbit/s. Inte snabbt, men heller inte katastrofalt dÄligt. 3 kB/s Àr emellertid en hastighet som knappast duger till att ladda ner filmer med.
Jag har laddat ner en film pÄ tvÄ timmar i ett LAN med hastigheten 10/10, men det gör man bara under optimala omstÀndigheter (dvs dÄ man laddar ner filen frÄn nÄgon "nÀra" en, dvs i samma nÀt).

En mer relevant information om din hastighet fÄr du om du laddar ner ett par filer frÄn Sunet (www.sunet.se).
Börja att testa detta (bÀsta resultatet fÄr du om du gör detta tidig morgon, men det Àr inte nödvÀndigt). DÄ ska det gÄ undan vÀrre.

Sedan laddar du hem tptest pÄ www.tptest.se.
Dvs, du laddar hem bÄde Tptest-programmet och tillhörande statistikprogram.

Om nedladdning frÄn Sunet, tptest och tptest statistikprogram visar pÄ dÄliga vÀrden har du vad du behöver för att framföra klagomÄl pÄ din hastighet, för dÄ Àr det nog fel nÄgonstans.

Det finns fler bra tester man kan göra, men Sunet och tptest bör vara tillrÀckligt för att fÄ den information du behöver.

Jag förutsÀtter att du har ett 10/100-nÀtverkskort i din dator och att det Àr instÀllt pÄ denna hastighet. Om detta Àr korrekt ska det normalt sett inte vara mer för dig att göra.

DÀremot kan den leverantör man utnyttjar ha fel konfiguration i sitt nÀt (utan att de Àr medveten om detta). Om man klagar sÄ mÄste man kunna backa upp sina klagomÄl med konkreta fakta, och det fÄr du via Tptest och nedladdning frÄn Sunet (skriv upp den tid det tog att ladda ner en x MB stor fil, och vilken hastighet som visades pÄ skÀrmen under nedladdningen).

Forum för alla i bostadsrĂ€tt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrÀtter!!!

Sidfot

Startsida
© Copyright 2002–2005