Allt om bredband och operatörer samt IP-telefoni och webbhotell !
Alla kan läsa i detta forum, men för att skriva mćste du först göra en snabb och enkel registrering.
Du är inte inloggad.
Jag flyttar över nÄgra av de mail jag fÄtt (som jag finner intressanta för fler att ta del av) till detta forum, och nedanstÄende text Àr ett av dessa mail //Admin
HÀr i Arvika kommun, som skulle fÄ bredband via "NÀtoperatören utan eget fast nÀt Teracom", har lyckats fÄ Scanova att bygga ut 16 fiberanslutna telestationer. Antalet fiberstationer totalt Àr 26 och dessa ska Scanova bygga ut efterhand i "Projekt 1100"!
Det fanns i vÄras 2004 ca 1100 optoanslutnastationer som saknade bredband.
VÄrt stora problem Àr dom telestationer som Àr anslutna via koppar eller radiolÀnk.
Det finns en sorts "fattigmansfiber" med ny transmission över kopparnÀtet mellan telestationer med multiplar av 2 mbit/s VDSL.
Vet du vad detta kostar?
Det vore Àven intressant att veta vad radiolÀnk med bandbredd 30 eller 155 mbit/s kostar!
TillÀgg:
Teracom skulle bygga 133 bredbandslÀnkar i VÀrmland var det tÀnkt frÄn början, men krav pÄ högre kapacitet gör att nu fiber mÄste anvÀndas ut till telestationer. En 30 mbit/s lÀnk rÀcker ingenstans och 155 mbit/s rÀcker inte lÄngt nÀr behovet Àr 8-24 mbit/s till kund.
Att anvÀnda "fattigmansfiber" med koppar fjÀrracess Àr nog det billigaste, men jag har inte fÄtt nÄgra siffror för kostnader Àn.
Utdrag frÄn mitt svar till Jan-Olov //Admin
Det hÀr med fattigmansfiber Àr ju orsakat av att de politiska mÄlen inte pÄ lÄnga vÀgar uppnÄtts genom att fiberutbyggnaden inte gÄtt i den takt man tÀnkt sig. Det Àr ju lÀtt att som politiker sÀga att t.ex. Är 2006 ska alla i Sverige ha tillgÄng till bredband, men nÄgon mÄste ju göra jobbet och allt ska finansieras av nÄgon. Sedan Àr risken att man satsar pÄ teknik (annat Àn fiber) som kanske inte hinner bli lönsamt förrÀn nÄgon grÀver ner en fiber som ersÀtter vad som fanns innan. Eller att efterfrÄgan blir sÄ stor att bredband med alltför mÄnga anslutningar via kopparnÀtet/radiolÀnk inte rÀcker till.
Jag har tyvÀrr ingen koll pÄ vad utbyggnaden du beskriver kostar. Det beror ju pÄ sÄ vÀldigt mÄnga parametrar. VDSL över kopparnÀtet Àr ju nÄgot som ingen verkar vilja satsa pÄ (till privatkunder). Ett problem Àr ju att VDSL bara fungerar pÄ sÄ vÀldigt korta avstÄnd. Alla som en gÄng pÄbörjat en satsning inom VDSL (inkl. Telia) tycks ha lagt ner dessa projekt. VDSL stÀller ocksÄ en hel del krav pÄ kvaliteten pÄ kopparnÀtet. Sedan har VDSL fördelar som man tycker borde vÀgas in (inte minst bakÄtkompatibilitet), och för att ansluta telestationer med varandra kanske VDSL Àr en utmÀrkt lösning om de rÀtta förutsÀttningarna finns.
NÀr det gÀller radiolÀnk sÄ tycks det vara en teknologi dÀr priserna hela tiden gÄr nerÄt. En kanske förhÄllandevis billig teknik i dagens lÀge och en lösning som sÀkert lÀmpar sig under vissa omstÀndigheter. Dock inget jag hoppas breder ut sig alltför mycket, bl.a. eftersom det dÄ riskerar att minska möjligheterna för att man satsar pÄ fiber (som naturligtvis Àr det bÀsta).
Personligen hoppas jag att Arvikas telestationer som Àr anslutna via kopparnÀtet eller via radiolÀnk byggs ut med fiberanslutningar. En 10 km lÄng fiberkabel tror jag prismÀssigt ligger i storleksklassen 750.000 kr (inkl. nedgrÀvning och allt, men exkl. alla de olika bidrag man kan fÄ för utbyggnaden). En hög initial kostnad men ÀndÄ den lÄngsiktigt bÀsta och billigaste lösningen.
att betrakta nÀr det gÀller fiber kontra radio lÀnk Àr att fibern kan skrivas av pÄ 20-30 Är medans radiolÀnken troligen mÄste skrivas av pÄ betydligt kortare tidsintervall. Detta eftersom man med fibern med lÀtthet kan bara byta Àndutrustningen och fÄ högre kapacitet, för att nÄ detta via radio lÀnk mÄste man byta Àndutrustning och radio lÀnk.
Men som sagt om man ser lÄngsiktigt sÄ Àr det fiber som gÀller men jag antar det beror pÄ antalet abonnenter som dessa gÄr till, vid extrem glesbygd kan det bli ett lönsamhets problem givetvis.
Det stora flertalet DSL-kunder mÀrker ingen skillnad pÄ 8Mbit/s och 24Mbit/s.
Du kan nog se 24Mbit/s mest som ett försÀljningsargument.