Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php on line 50

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php:50) in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/header.php on line 31
Bredbandsforum / Test av webbhotell

Bredbandsforum

Allt om bredband och operatörer samt IP-telefoni och webbhotell !
Alla kan läsa i detta forum, men för att skriva mćste du först göra en snabb och enkel registrering.

Du är inte inloggad.

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 360

#1 2005-04-19 17:23:27

Admin
Administrator
Frćn: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

Test av webbhotell

Tidningen Internetworld (nr 2 2005) har testat 15 stycken webbhotell. I toppen av denna lista kom Loopia, tÀtt följd av Aleborg Solutions och FS Data.

De sÀmsta webbhotellen i testet var Spray, Wopsa, och 1st Webhosting pga av saker som dÄlig support, lÄg tillgÀnglighet och snÄl trafikgrÀns.

SĂ„vĂ€l Loopia som Aleborg Solutions har jag hört en hel del gott om frĂ„n de som nyttjar dessa webbhotell, sĂ„ det var inte sĂ€rskilt förvĂ„nande att  dessa webbhotell landade i toppen av en lista med i övrigt sĂ„ extremt mediokra, för att inte sĂ€ga dĂ„liga, webbhotell.

Jag Àr som regel vÀldigt skeptisk till medias undersökningar, och Internetworlds jÀmförelse av webbhotell gör mig inte sÀrskilt mycket mindre skeptisk. hmm

NÀr man ser resultatet av tidningens test mÄste man vara medveten om att smakar det sÄ kostar det. Nu var inte t.ex. Surftown med i testet, men ett webbhotell (t.ex. Loopia eller Aleborg Solutions), som Àr en sisÄdÀr 6 gÄnger sÄ dyrt som ett annat webbhotell (t.ex. Surftown), bör rimligtvis pÄ nÄgot sÀtt hÄlla en lite högre kvalitet. Som regel fÄr man vad man betalar för!

Sedan har vi alla olika önskemÄl och krav. Det som genererar en hög poÀng i Internetworlds test kanske Àr av noll och intet vÀrde för andra.

Webbhotellet Oderland (som ocksÄ ligger i en lite högre prisklass) Àr inte med i tidningens test, men jag Àr rÀtt sÀker pÄ att de lÀtt slÄr alla pÄ Internetworlds lista (utom kanske Loopia och Aleborg Solutions).

Forum för alla i bostadsrĂ€tt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrÀtter!!!

#2 2006-04-09 08:12:13

Ken
Medlem
Frćn: StavsnĂ€s
Registerad: 2006-04-07
Webbsida

Re: Test av webbhotell

Jag har kört med  http://www.surftown.se/  sedan 27 februari 2005 som finns i Danmark och de fungerar snabbt och bra och Ă€r billliga.  Visst har det krĂ„nglat nĂ„gra fĂ„ gĂ„nger, men det brukar fungera igen efter max nĂ„gra timmar.  För de 15 kronor per mĂ„nad som jag betalar Ă€r jag nöjd.
http://tekniken.se/

#3 2007-04-15 21:56:09

mi01
Ny medlem
Registerad: 2007-04-15

Re: Test av webbhotell

TACK FÖR VARNINGEN OM B-ONE!!! Hade nĂ€stan pĂ„ kĂ€nn att det var skumt för deras site Ă€r helkass - fast det ynkliga dom erbjuder vill dom vĂ€l inte skylta med.

Finns det nÄgon som testat AN hosting http://www.anhosting.com/ ?

Jag har en "Proffesional plan" pÄ Brinkster (www.Brinkster.com) sedan nÄgra Är tillbaka men har ofta funderat pÄ att skaffa ett svenskt web hotell för det Àr en aning segt att korsa atlanten.

Men hittils har jag inte hittat nÄt som ger lika mycket för 8$/mÄn.

AN hosting ser ju lovande ut om det nu inte gÄr att inte kan hitta nÄt bra & billigt hotell i sverige/skanidinavien.

Brinksters support Àr OK (24/7 chat, Skype eller email) men det Àr en utprÀglad ASP site trots att dom ocksÄ har PHP/MySQL.

Dom kanske har lite mer avancerad PHP/MySQL support om man vĂ€ljer Linux-planen istĂ€llet för Windows-planen  - har inte kollat eftersom jag kör pĂ„ Windows och dom har alltid tagit fram vad jag behövt (typ att fĂ„ PHP mailer att fungera, MySQL GUI tools, SMTP frĂ„n bulletin-borden, tillgĂ„ng till mappar för uppladdning osv.).

100 MB MySQL med rÀttighet att bara ha en databas och en anvÀndare kÀndes lite klaustrofobiskt i början, men det fungerar OK och det har bara varit nyttigt att fÄ tÀnka efter och disciplinera sig, istÀllet för att skapa en ny databas varenda gÄng man fÄr ett infall om en ny mÀstar-funktion...

"Website buildern" (kostar extra) Àr hyfsat snygg men jisses vilket lass med obegriplig junk som forsar ner lokalt nÀr man vill kolla vad det blev. Inte ens röken av chans för en amatörhackare i PHP att fuska till nÄt dÀr inte (i allafall inte jag)!

Forumet som följer med Brinksters website builden Àr inte heller nÄn hit, sÄ jag testade att skicka upp bÄde PHP BB2 och SMF vilka bÄda var uppe, konfigurerade och driftklara inom 30 minuter. Och mycket bÀttre Àn Brinksters!

Eftersom jag hittils bara haft hemsidan för presentation sÄ Àr jag inte kÀnslig för upp-tid och tillgÀnglighet, och jag har aldrig kollat hur bra Brinkster Àr - dom brukar meddela nÀr det Àr underhÄllsstopp, men jag vet inte hur det gÄr nÀr jag inte Àr dÀr.

Men om allt det stĂ€mmer som man lĂ€ser om dom billiga skandianaviska alternativen sĂ„ verkar ju Brinkster vara ett riktigt  anstĂ€ndigt hotell.

För det relativt lĂ„ga priset har jag bĂ„de hemsida och ett par GB  för online backup om man inte delar ut alla 400 mailkonton. (3 GB totalt utrymme dĂ€r 100 MB MySQL och 400 mailkonton aÂŽ50 MB st skall samsas).

mi01

Senast redigerat av mi01 (2007-04-15 21:58:15)

Sidfot

Startsida
© Copyright 2002–2005