Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php on line 50

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php:50) in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/header.php on line 31
Bredbandsforum / Telia/Skanova och Glocalnet (inskickat av Stefan)

Bredbandsforum

Allt om bredband och operatörer samt IP-telefoni och webbhotell !
Alla kan läsa i detta forum, men för att skriva mćste du först göra en snabb och enkel registrering.

Du är inte inloggad.

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 360

#1 2005-04-22 15:24:35

Admin
Administrator
Frćn: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

Telia/Skanova och Glocalnet (inskickat av Stefan)

Jag flyttar över nÄgra av de mail jag fÄtt (som jag finner intressanta för fler att ta del av) till detta forum, och nedanstÄende utdrag/sammanstÀllning Àr ett av dessa mail //Admin

Min kommun slöt ett avtal med Telia/skanova om utbyggnad till adsl i hela kommunen. Detta har resulterat i att man kan vÀlja mellan ett antal leverantörer: Bostream(!), Telia, Spray, Tiscali, Rix telekom, Tele2, Ymer (eller nÄt sÄnt) och nÄn mer (hemsidan nere just nu...). Bostream/bbb och Rix nekade till att de erbjöd nÄgot. För de övriga var att de kan ge mig 0.5 men inte mer. Utom Telia, dÀr jag kan fÄ 8 mbit. (Luktar konkurrensbegrÀnsning lÄng vÀg).

Marks kommun sÀger sjÀlva att de skrivit avtal om bredband enbart för att pÄ detta sÀtt kanalisera statens stödpengar...
Om de sedan har ett hemligt, begrÀnsande, avtal eller om de kunder Telia/skanova har (ex.vis Glocalnet) Àr utestÀngda pga T/S höga trafikavgifter, det fÄr vÀl vara osagt. Men ingen, inte ens tele2, erbjuder högre hastighet Àn 0.5.

NÄja, min fromma förhoppning Àr att pts "tar ifrÄn" Telia det fasta nÀtet och lÀgger det i ett eget bolag, likt banverket...
FörstÄr inte varför det inte gjorts för lÀnge sedan.

Nu Àr lÀget som sÄ att jag valde att bestÀlla av Glocalnet, lÀmnade in anmÀlan 14/12. Fick besked i slutet av December att preliminÀrt inkopplingsdatum var 17/1. Men igÄr 10/1 var det igÄng!
Gissar att Teliafolket kopplade in det nÀr de ÀndÄ var dÀr och reparerade efter stormen. Men nu i morse var det borta igen, sÄ jag vet inte...
Dock Àr det flera punkter gÀllande Glocalnet som Àr Àndrade, ex.vis stÄr det nu tydligt vilket modem de skickar med (med inbyggd PPPoE) Priserna har justerats etc. De har svarat pÄ supportmail samma dag det skickats, sÄ Àn Àr de pÄ plus.

Rykte: Min kollega har en kompis som har Glocalnet och det Àr enligt honom nere nÄn dag i veckan. Det kÀnns ju inte sÄ uppmuntrande om de har sÄdana problem.

Forum för alla i bostadsrĂ€tt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrÀtter!!!

#2 2005-04-22 15:28:51

Admin
Administrator
Frćn: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

Re: Telia/Skanova och Glocalnet (inskickat av Stefan)

Utdrag frÄn mitt svar till Stefan //Admin

Ja, om Telia/Skanova byggt ut kommunens nÀt, och det sedan bara Àr Telia/Skanova som kan leverera över 0,5 Mbps, sÄ kan man nog ana att kommunen och Telia/Skanova har ett hemligt konkurrenshÀmmande avtal mellan varandra.

Det faktum att de andra leverantörerna inte erbjuder högre hastighet Àn 0,5 Mbit/s Àr onekligen ett tecken pÄ att nÄgot inte stÄr rÀtt till (men vad det Àr kanske inte Àr sÄ lÀtt att fÄ bekrÀftat). Högre hastigheter Àr ju vad som efterfrÄgas mest idag, sÄ dÄ borde leverantörerna leverera vad som efterfrÄgas.

AngÄende PTS sÄ Àr denna organisation ganska tandlös och har svÄrt att kÀmpa med Telias advokater. Men att Telia och Skanova ska vara tvÄ helt separata företag Àr nog nödvÀndigt om det ska kunna bli nÄgon ordning pÄ DSL-marknaden. SÄ förr eller senare kommer detta oundvikligen att ske (förhoppningsvis förr :-)

Vad gÀller Glocalnet sÄ glÀdjer det mig att du Ànnu sÄ lÀnge Àr nöjd med dem. Glocalnet pressar ju priserna rejÀlt och jag hoppas de kan fortsÀtta sÀlja abonnemang med förlust ett bra tag till, sÄ kommer andra internetleverantörer mer eller mindre att tvingas sÀnka sina priser (dÀr nÀtgrossistbolagen mÄste börja med att sÀnka sina avgifter).

Glocanet har ocksÄ gjort en hel del förbÀttringar i sitt utbud. Hoppas att Glocalnet jobbar vidare pÄ sina tjÀnster och förbÀttrar dem Ànnu mer (sÄ att jag kan ta bort fler "minus-punkter").

Jag har inte hört nÄgot frÄn andra hÄll om problemen du nÀmner avseende Glocalnet. Det kan ju vara en lokal störning (i telestationen, kanske bara just i din kompis port i Glocalnets DSLAM... sÄdant hÀnder ibland).

Glöm inte att snabbt felanmÀla till Glocalnet eftersom det kan ta ett tag att fÄ igÄng en utslagen förbindelse. Detta eftersom internetleverantörernas (samtliga, alltsÄ inte bara Glocalnets) supportavtal med Telia/Skanova inte Àr tecknade sÄ att nÄgon snabbare felsökning görs (...i alla fall inte om det Àr nÄgon annan leverantörs förbindelse Àn Telia som krÄnglar).

Forum för alla i bostadsrĂ€tt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrÀtter!!!

#3 2005-07-04 23:08:08

Marcus
Flitig
Registerad: 2005-07-04

Re: Telia/Skanova och Glocalnet (inskickat av Stefan)

Admin skrev:

Utdrag frÄn mitt svar till Stefan //Admin

Ja, om Telia/Skanova byggt ut kommunens nÀt, och det sedan bara Àr Telia/Skanova som kan leverera över 0,5 Mbps, sÄ kan man nog ana att kommunen och Telia/Skanova har ett hemligt konkurrenshÀmmande avtal mellan varandra.

Det faktum att de andra leverantörerna inte erbjuder högre hastighet Àn 0,5 Mbit/s Àr onekligen ett tecken pÄ att nÄgot inte stÄr rÀtt till (men vad det Àr kanske inte Àr sÄ lÀtt att fÄ bekrÀftat). Högre hastigheter Àr ju vad som efterfrÄgas mest idag, sÄ dÄ borde leverantörerna leverera vad som efterfrÄgas.

AngÄende PTS sÄ Àr denna organisation ganska tandlös och har svÄrt att kÀmpa med Telias advokater. Men att Telia och Skanova ska vara tvÄ helt separata företag Àr nog nödvÀndigt om det ska kunna bli nÄgon ordning pÄ DSL-marknaden. SÄ förr eller senare kommer detta oundvikligen att ske (förhoppningsvis förr :-)

Vad gÀller Glocalnet sÄ glÀdjer det mig att du Ànnu sÄ lÀnge Àr nöjd med dem. Glocalnet pressar ju priserna rejÀlt och jag hoppas de kan fortsÀtta sÀlja abonnemang med förlust ett bra tag till, sÄ kommer andra internetleverantörer mer eller mindre att tvingas sÀnka sina priser (dÀr nÀtgrossistbolagen mÄste börja med att sÀnka sina avgifter).

Glocanet har ocksÄ gjort en hel del förbÀttringar i sitt utbud. Hoppas att Glocalnet jobbar vidare pÄ sina tjÀnster och förbÀttrar dem Ànnu mer (sÄ att jag kan ta bort fler "minus-punkter").

Jag har inte hört nÄgot frÄn andra hÄll om problemen du nÀmner avseende Glocalnet. Det kan ju vara en lokal störning (i telestationen, kanske bara just i din kompis port i Glocalnets DSLAM... sÄdant hÀnder ibland).

Glöm inte att snabbt felanmÀla till Glocalnet eftersom det kan ta ett tag att fÄ igÄng en utslagen förbindelse. Detta eftersom internetleverantörernas (samtliga, alltsÄ inte bara Glocalnets) supportavtal med Telia/Skanova inte Àr tecknade sÄ att nÄgon snabbare felsökning görs (...i alla fall inte om det Àr nÄgon annan leverantörs förbindelse Àn Telia som krÄnglar).

De skumma avtal som du skriver en lÄng harrang om Àr bara nonsens.
Om en SP kan leverera en viss tjÀnst beror pÄ om de tecknat avtal med Skanova och köpt produkten Skanova Infra Bredband. Det blir ju svÄrt att sÀlja en tjÀnst till slutkund som man inte köpt av grossist.
Telia har tydligen i det hÀr fallet valt att köpa produkten Skanova Infra Bredband 8Mbit av Skanova och kan dÀrför leverera den.

PTS Àr en mycket mÀrklig myndighet. Det Àr nÀmligen den enda myndighet som pÄ heltid till 99% jobbar med att motarbeta ett privat, börsnoterat aktiebolag pÄ den svenska marknaden (TeliaSonera). I alla andra fall hade det blivit högljudda protester.

En uppdelning av nÀtbolaget TeliaSonera Network Sales AB (varumÀrke Skanova) skulle förmodligen innebÀra katastrof för den svenska DSL-marknaden. Vi kan titta pÄ marknaden för telefoniabonnemang som exempel. Redan nu ser vi en ökning av sk moment 22 fall, dÀr kund inte avslutat sitt abonnemang hos SP och ny kund som ska flytta in sitt telefoniabonnemang pÄ denna adress inte kan fÄ sitt abonnemang flyttat. Flera SP saknar dessutom totalt kompetens för att hantera dessa operationer. Den amerikanska telefonimarknaden kan ocksÄ tas som ett avskrÀckande exempel pÄ total hÀrdsmÀlta som uppstÄr utan samordning.

Telia Àr en SP som köper grossistprodukter av Skanova precis som andra SP. Om du hade en aning om hur avtal och regleringar ser ut sÄ kanske du skulle mildra ditt sprÄk.

Sidfot

Startsida
© Copyright 2002–2005