Allt om bredband och operatörer samt IP-telefoni och webbhotell !
Alla kan läsa i detta forum, men för att skriva mćste du först göra en snabb och enkel registrering.
Du är inte inloggad.
Jag flyttar över nÄgra av de mail jag fÄtt (som jag finner intressanta för fler att ta del av) till detta forum, och nedanstÄende text Àr ett av dessa mail //Admin
TÀnkte bara frÄga dig vartifrÄn du har fÄtt uppströms hastigheterna
för de olika abbonemang som du har pÄ bredbandssajten.
TÀnkte i första hand pÄ följande operatörer dÀr i din sida du har angett
1mbps (mbit per sekund) som uppströms hastighet:
Adamo
UVTC
Rix
Vattenfall
Glocalnet
Enligt G.dmt standarden (den som gÀller upp till 8mbit ADSL) Àr max
hastighet 640kbp.
Sen en liten rekomendation, du kan ju grupera priserna efter nedströms
bandbredd som tjÀnsten ger. Te.x. priset som du har pÄ Telia gÀller pÄ
Telia 8000 och inte som pÄ de andra för deras 0.5 mbit tjÀnst. Telias
0.5 mbps tjÀnst kostar 339kr/mÄn.
Annars sidan en bra sammanstÀllning över de största operatörerna, Àven
om jag inte tycker att Telia Àr sÄ dÄlig leverantör, deras tjÀnst
kostar lite mer men dÀremot har jag alltid fÄtt hjÀlp direkt de fÄ
tillfÀllen jag har behövt det (och de var de enda som kunde leverera
24mbit ADSL i det omrÄde jag bor pÄ).
Mvh
Jouni
Utdrag frÄn mitt svar till Jouni //Admin
Samtliga uppströms-hastigheter du hittar pÄ bredbandssidan Àr hÀmtade frÄn varje leverantör. Dvs det Àr de som uppger hastigheterna, och jag bara vidarebefordrar deras information i detta fall.
Att max hastighet enligt G.992.1-standarden skulle vara 640 kbps Àr helt nytt för mig och absolut inget jag hört talas om trots att jag lÀst vÀldigt mycket om detta, inte minst i forum dÀr hastigheter diskuterats vilt.
Ăr du verkligen sĂ€ker pĂ„ detta?
Jag har inte gÄtt igenom G.992.1-standarden i detalj, men av de drygt hundra leverantörer jag studerat sÄ Àr det garanterat ingen som uppger sÄ lÄg uppströms-hastighet som 640 Kbps... sÄtillvida inte nedströmshastigheten ocksÄ Àr vÀldigt lÄg (under 1 Mbps). SÄ i sÄ fall kÀnner inte leverantörerna heller till detta.
Dessutom fÄr jag sjÀlv ut mer Àn 640 Kbps vid mÀtning (precis som alla andra jag kÀnner och har hört talas om). I mÄnga fall begrÀnsar dock ADSL-modemet hastigheten (t.ex. till 800 Kbps)
Eller sÄ finns det nÄgon annan förklaring?
Avseende priserna sÄ har jag bara jÀmfört priserna för uppkopplingar med 8 Mbps och enbart för 10 (eller 11) leverantörer (bara att hÄlla pÄ och Àndra dessa priser hela tiden Àr rÀtt tidskrÀvande).
Sedan har jag Àven (pÄ andra stÀllen) lagt in priser för ev. övriga hastigheter som dessa 10 leverantörer levererar.
Det viktiga hÀr Àr att jag inte gör som andra normalt brukar göra, dvs jÀmför Àpplen med pÀron. Jag jÀmför en uppkoppling pÄ 8 Mbps med uppkopplingar pÄ 8 Mbps och aldrig nÄgot annat. SÄ priserna Àr redan grupperade (pÄ 8 Mbps nedströms).
Dvs de priser du ser i tabellen pÄ huvudsidan Àr alla för 8 Mbps, utom dÀr jag specifikt angivit nÄgot annat (tex. BBB som levererar 10 Mbps).
Telia har sina bra och sina dÄliga sidor. Om det som Telia Àr bra pÄ Àr viktigt för nÄgon dÄ blir ju Telia oxo bra. Dock har Telia precis landat under strecket för de leverantörer jag kan sÀga Àr ok av de anledningar som jag framför i den detaljerade beskrivningen för Telia. DÀr anser jag personligen att det vÀrsta med Telia Àr rent generellt deras monopol-tÀnkande, och deras sÀtt att utnyttja sitt monopol för att kvÀva andra leverantörer. SÄ lÀnge det Àr pÄ det viset tycker jag INGEN ska vÀlja Telia oavsett hur bra de Àr i övrigt.
... och Jouni svarar pÄ mitt svar //Admin
Admin skrev:
Samtliga uppströms-hastigheter du hittar pÄ bredbandssidan Àr hÀmtade frÄn varje leverantör. Dvs det Àr de som uppger hastigheterna, och jag bara vidarebefordrar deras information i detta fall.
Du har helt rÀtt man kan komma upp till 800kbps pÄ uppströms med
bekostnad av en lÀgre nerströmshastighet. 640kbps Àr den högsta som
man kan hÄlla stabilt utan att det pÄverkar nedströmshastigheten.
DÄligt formulerat frÄn min del eftersom jag verkar ha missat skriva
det i mitt brev till dig. Om jag skulle vara leverantör av hÄrdvara
skulle jag ocksÄ skriva max hastigheten som produkten klarar av att
skicka upp.
Jag kan hÄlla med dig angÄende Telia monopoltaktik som i viss mÄn
sÀtter kÀppar för andra leverantörer.
Som sagt annars en bra och informativ sida med en bra sammanstÀllning
av informationen.
Jouni