Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php on line 50

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php:50) in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/header.php on line 31
Bredbandsforum / NAPT-konfigurering för access till web-server.

Bredbandsforum

Allt om bredband och operatörer samt IP-telefoni och webbhotell !
Alla kan läsa i detta forum, men för att skriva mćste du först göra en snabb och enkel registrering.

Du är inte inloggad.

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 360

#1 2005-08-26 14:39:50

ozzy
Ny medlem
Registerad: 2005-08-26

NAPT-konfigurering för access till web-server.

Har precis fÄtt Gloclanet 8M bredband via telenor(=dynamisk ip) installerat.
Levererat modem Àr SpeedTouch 516.

Nu har jag installerat en web-server (Tomcat) pÄ min burk men den gÄr INTE att nÄ utifrÄn.
Den lyssnar pÄ port 8080 och det fungerar utmÀrkt att nÄ den lokalt (via http://localhost:8080/index.htm)
Men utifrÄn gÄr det alltsÄ inte.
Det gÄt att 'ping:a' mitt modem och jag *tror* jag gjort rÀtt NAPT-setup.

Ponera att min tilldelade primÀra ip Àr 84.123.123.123 och mitt lan har 192.168.0.1.
Jag har dÄ satt följande:
Protokoll:  tcp
Intern IP: 192.168.0.1
Extern IP: 84.123.123.123 alt. 0.0.0.0
Inter port: 8080
Exter port: 8080.

Men, följande url kommer alltsÄ inte funka: http://84.123.123.123:8080/index.htm

Vet nÄgon vad som kan vara fel.
Glocalnet support Àr (av förstÄliga skÀl) inte villiga att hjÀlpa till och jag Àr DESPERAT !!!!!

Kör Windows XP och undrar om det ev. kan vara nÄgon default firewall som strular?
Medkommer en brandvĂ€g i XP?  Vart kan man isf konfigurera denna?

/Ozzy

#2 2005-10-27 17:49:45

krisse
Ny medlem
Registerad: 2005-10-27

Re: NAPT-konfigurering för access till web-server.

Exakt samma problem hÀr.
---Hittade du nÄgon lösning?

OcksĂ„ försökt med NAPT, men har inte fĂ„tt det att fungera. (FĂ„r det sĂ„ att jag har tillgĂ„ng till _routern_ via internet, alltsĂ„ sjĂ€lva speedtouch:en, men inte till servern som ligger pĂ„ datorn...) Just nu söker jag efter möjligheter att konfigurera speedtouch:en som en(, som jag lĂ€rt mig att det heter,) bridge; om jag förstĂ„tt det rĂ€tt borde det ge mig möjligheten att logga in med datorn via ett PPPoE program, och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt skulle datorn fĂ„ (den externa) IP-adressen Ă„t sig sjĂ€lv, istĂ€llet för att routern skulle fĂ„ det (som sedan skulle tilldela datorn ett internt IP). Än sĂ„ lĂ€nge har jag inte lyckats.

Sidfot

Startsida
© Copyright 2002–2005