Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-02-07, 01:19
kevink kevink är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Feb 2021
Standard Pantsättningsavgift per lånedel

Hej,
Jag har en fråga till er som har koll på juridiken och pantsättning av bostadsrätt. Jag bytte nyligen bank och fick en smärre chock när jag såg fakturan för pantsättningsavgiften. I föreningens stadgar står det följande:

"För arbete vid pantsättning av bostadsrätt får av bostadsrättshavaren uttas pantsättningsavgift med högst 1% av basbeloppet."

Dels undrar jag om förvaltaren i det här fallet får ta ut en högre avgift av mig som bostadsrättshavare än vad som står i stadgarna? Och sedan undrar jag om de har rätt att ta ut pantsättningsavgift per lånenummer (lånen är hos samma bank men uppdelade), då det i stadgarna står "för arbete vid pantsättning", vilket i detta fall skett vid samma tillfälle.
Svara med citat
Gammal 2021-02-07, 10:21
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Lagen reglerar inte exakt storlek på pantsätningsavgiften mer än att den skall vara "skälig". Just 1 % av prisbasbeloppet har prövats och godkänts i domstol så därefter är det denna nivå som återfinns i de flersta stadgar.

Bostadsrättsföreningen skall så klart rätta sig efter stadgar. Har en högre avgift tagits ut så skall du ifrågasätta detta. (i år alltså 476 kr/pant)

Ja man tar ut en avgift för varje lån. Detta beror på att avgiften tas ut för att täcka all administration kopplat till det lånet även framöver. Det kan ju vara så att du återbetalar ett av dina lån men har kvar det andra, och då uppstår ju administrativa kostnader trots att du har ett lån kvar.

Avgiften finns av rättviseskäl för att utjämna de administrativa kostnaderna som varje medlem belastar föreningen med. En medlem som lånar, slutbetalar, lånar om, binder eller byter bank orsakar vid varje tillfälle kostnader för sin förening - medans en medlem som inte lånar alls följaktligen inte ger upphov till några administrativa kostnader för föreningen.

Tyvärr är det oftast så att hela avgiften går rätt ner i förvaltarens fickor. Detta blir då en "dold förvaltningsavgift" - sammantaget betalar ju förening + medlemmar en högre total avgift till förvaltningsbolaget än vad som räkenskaperna ger sken av.
Svara med citat
Gammal 2021-02-07, 11:18
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Ja man tar ut en avgift för varje lån. Detta beror på att avgiften tas ut för att täcka all administration kopplat till det lånet även framöver. Det kan ju vara så att du återbetalar ett av dina lån men har kvar det andra, och då uppstår ju administrativa kostnader trots att du har ett lån kvar.
Tack för ditt svar. Jag har lagt om (flyttat) det här lånet vid två tidigare tillfällen, samma lån med samma uppdelning, då har jag betalat en pantsättningsavgift, därför blev jag förvånad när de fakturerar för samtliga lånenummer denna gång. Bör inte detta framgå i stadgarna i så fall, att pantsättningsavgift dras per lånedel? Nu står det "för arbete vid pantsättning" och jag undrar om det får/bör tolkas till pantsättningsavgift per lånedel då det inte framgår tydligt.

När jag pratade med banken var de förvånade att de fakturerat per lånenummer och menade att det vanliga brukar vara pantsättningsavgift vid varje pantsättningstillfälle (om inte annat framgår av stadgarna), dvs. tar jag ett eller två nya lån samtidigt, en ny pantsättningsavgift.
Svara med citat
Gammal 2021-02-07, 14:14
Yotta-medlem

Standard

Hej igen,

Nej du och banken snurrar till det lite. Ibland kan du ”ha tur” och förvaltaren uppmärksammar inte att det är flera lån och att flera avgifter därmed skall utgå.

Men du är helt fel in i hela frågan! Bekymret är inte att det enligt stadga och lag tas ut pantsättningsavgifter, problemet ligger istället i att föreningarna är så urbota dåliga på att bevaka sina och dina medlemmars intressen och bevaka så att åtminstone delar av dessa avgifter går tillbaka till föreningen.

Du förstår, att du och alla andra betalar dessa avgifter är i grunden väldigt positivt för dig själv. Eftersom föreningen därmed får intäkter som INTE är månadsavgift så kommer - allt annat lika - månadsavgiften i din förening vara lägre än annars. Så länge föreningen får del av pengarna så klart.

Så sluta gråta ut hos banken eller forum på nätet, fråga istället styrelsen om de sett till att få del av pengarna. Och om inte, ja, du vet det vanliga : Din förening, den blir så bra som du gör den till, in och jobba eller acceptera hur allt är och var tyst...
Svara med citat
Gammal 2021-02-07, 15:23
Medlem

Standard

Du verkar fått det om bakfoten, jag gråter inte ut, utan söker råd och förståelse för vad som är praxis/tillåtet. Självklart är det absurt om bostadsrättshavare ska åka på dolda avgifter som inte informerats om till medlemmar, och som dessutom höjts utan beslut från föreningen.

Det är helt klart ett problem att den ekonomiska förvaltaren i det här fallet tar ut en avgift som är nästan 70% högre än högsta nivån i stadgarna och dessutom tar detta per lånenummer, när det tidigare inte varit fallet. Dessutom har föreningen tidigare skött pantsättningen, och varit i enlighet med stadgarna. Problemet i det här fallet är en oskäligt hög avgift som förvaltaren fakturerar, som dessutom verkar strida mot föreningens stadgar, därmed kommer jag bestrida den och betala en pantsättningsavgift enligt samma nivå som regleras där i.

När det kommer till min förening förstår jag inte riktigt hur det är relevant i det här fallet. Det är en stor och extremt ekonomiskt stabil förening, lägre avgift går inte att tas ut från medlemmar för att det fortfarande ska vara en äkta förening.
Svara med citat
Gammal 2021-02-07, 16:10
Yotta-medlem

Standard

Tja huvudet på spiken så att säga...

Förvaltaren är ju endast utförare åt styrelsen och ingen part till dig som medlem så jag vidhåller - börja med att prata med din styrelse.

Sen är det allt för många som bara agerar i egen sak och gnäller över egen plånbok istället för att ta ansvar och engagera sig i din förening. Just detta - att det är lättare att 1) fråga banken 2) fråga ett forum på nätet innan man över huvud taget funderat på att fråga sin styrelse.... ja inte undra på att de flesta föreningar läcker pengar ...
Svara med citat
Gammal 2021-02-07, 16:11
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kevink Visa inlägg
Det är helt klart ett problem att den ekonomiska förvaltaren i det här fallet tar ut en avgift som är nästan 70% högre än högsta nivån i stadgarna och dessutom tar detta per lånenummer, när det tidigare inte varit fallet.
Eftersom debiteringen har bestridits så är det ju styrelsen som avgör hur man ska gå vidare med detta.
Och eftersom stadgarna tolkades annorlunda när styrelsen själv hade hand om den
ekonomiska förvaltningen, så lär de väl knappast gå vidare med detta till domstol.
Svara med citat
Gammal 2021-02-07, 16:52
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Och eftersom stadgarna tolkades annorlunda när styrelsen själv hade hand om den ekonomiska förvaltningen, så lär de väl knappast gå vidare med detta till domstol.
Bra input! Styrelsen har redan kontaktats där jag frågat ang avgiftens storlek, kommer nog dröja ett tag innan svar.
Svara med citat
Gammal 2021-02-07, 21:55
liqwid78s avatar
liqwid78 liqwid78 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kevink Visa inlägg
Hej,
Jag har en fråga till er som har koll på juridiken och pantsättning av bostadsrätt. Jag bytte nyligen bank och fick en smärre chock när jag såg fakturan för pantsättningsavgiften. I föreningens stadgar står det följande:

"För arbete vid pantsättning av bostadsrätt får av bostadsrättshavaren uttas pantsättningsavgift med högst 1% av basbeloppet."

Dels undrar jag om förvaltaren i det här fallet får ta ut en högre avgift av mig som bostadsrättshavare än vad som står i stadgarna? Och sedan undrar jag om de har rätt att ta ut pantsättningsavgift per lånenummer (lånen är hos samma bank men uppdelade), då det i stadgarna står "för arbete vid pantsättning", vilket i detta fall skett vid samma tillfälle.
Du har väl ett pant som är knutet till ett lån som är uppdelad i flera. Avgiften är rimligen för ditt pant dvs en avgift. Jag tror att er förvaltare försöker mjölka er för pengar.
Svara med citat
Gammal 2021-03-21, 22:30
Medlem

Standard Uppdatering

Tänkte bara uppdatera angående ärendet då säkert fler än jag hamnat/hamnar i samma situation.

Jag tog kontakt med förvaltaren som såklart påstod att avgiften var rätt och inte stred mot stadgarna. Så fort föreningens styrelse gått igenom allt var det inga konstigheter, de bad förvaltaren att justera beloppet. Tipset är väl att vara uppmärksam på vilka avgifter ni blir debiterade för, särskilt av förvaltare, då påslagen kan vara saltade ordentligt.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Överlåtelse-och pantsättningsavgift i brf Trollet Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 16 2011-09-05 10:48
Pantsättningsavgift i brf malarne Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 42 2011-05-05 06:28
Överlåtelse- och pantsättningsavgift i brf Sandlådan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2010-12-15 17:42
Pantsättningsavgift i brf Grer Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 35 2010-03-22 12:16
Överlåtelse- och pantsättningsavgift stephan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2010-01-04 10:54

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:48.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare