|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Jag har läst på flera ställen att en styrelseledamot kan kräva att styrelseordförande kallar till ett extra styrelsemöte.
Jag som styrelseledamot försöker göra detta då det finns ett akut ärende som behöver lösas men ordföranden vägrar. Ligger det någon sanning i påståendet, och i så fall finns det någon lagtext, praxis som ni kan referera mig till? |
|
|||
|
|||
![]() Klart och tydligt i Föreningslagen: 7 kap. 18§
"Styrelsens ordförande ska se till att sammanträden hålls när det behövs. Styrelsen ska alltid sammankallas om en styrelseledamot... begär det."
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Gamla styrelse eller nya styrelse ska kalla till extra stämma | Bosi62 | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 3 | 2017-09-15 10:01 |
Kalla till extrastämma för att avsätta hela styrelsen | Nella | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 19 | 2017-03-20 14:32 |
Suppleant, adjungerad, ledamot utan att kalla till ny stämma | Nella | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 1 | 2010-09-16 16:36 |
Vem har rätt att kalla till extramöte? | salkin00 | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 5 | 2010-06-01 01:33 |
När måste styrelsen kalla till extra stämma? | lee | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 8 | 2008-03-31 20:20 |