Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
HSB-ledamoten, HSB:s strategi/prioritering, fördelar/nackdelar med att vara med i HSB/Riksbyggen/SBC, utträde, bostadspolitik, kooperativt tänkande, tillvarata/främja medlemmarnas ekonomiska intresse, certifiering, medlemsavgift, etc. Vikten av att påverka bostadsorganisationen! RSS-feed för detta forum om HSB, Riksbyggen, Bostadsrätterna, etc, som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-16, 16:44
Fredde Fredde är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard HSB Malmö, brf Draken och en annonskampanj

I en stor och säker rejält påkostad kampanj så talar man om hur vinsten går tillbaka till boendet och att man som medlem i HSB därmed påverkar vad vinsten ska gå till. Men hur fungerar det egentligen?Ja det kan man verkligen fråga sig.

Ta exemplet Brf Draken vid Bulltofta i Malmö. Dessa lägenheter är ju med tanke på vad man erbjuds alldeles för dyra vilket också bevisas av att HSB Malmö nu erbjuder 24 avgiftsfria månader till nya köpare. Man kallar dessa lägenheter för ljuvliga. Men varför då denna rabatt? Vad är det egentligen som är så ljuvligt och för vem?

Sanningen är att detta är ett fullständigt ur ekonomisk synvinkel katastrofalt bygge. Vad är det för vinst som HSB menar går tillbaka till boendet i detta fall? Och vad säger de som redan köpt en lägenhet? Vad får dessa för kompensation?
Vem är ansvarig för kalkylen av detta bygge?

Frågorna är många inte minst med anledning av tidigare beskriven annonskampanj.
Svara med citat
Gammal 2012-09-16, 19:56
RättvisFörenings avatar
RättvisFörening RättvisFörening är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Sep 2011
Standard Jag undrar också!

Hej Fredde,

Jag reagerar också starkt på HSBs reklam om Vinsten. Det är ren lögn det som de säger menar jag. Har skrivit en fråga på FB på sidan HSB. Kolla och kommentera där vet jag.
Adda mig gärna på FB. Kent.dahlgren
Gammal 2012-09-16, 20:37
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard köp dyrt idag betala dyrare imorgon?

"24 avgiftsfria månader till nya köpare."

Viktigt att dagens chefer kan visa fina bokslut.
Alltså viktigt att få dyrgriparna sålda.
Om 10-15 år sitter där nya chefer som får höja medlemsavgifter, depositioner avgälder och bara
En vet vad HSB kan hitta på för avgifter för att suga ur sina medlemmar.
Vad händer, jo se hur det gick när HSB och Riksbyggen senast var i dagens situation.
Där kostar avgifterna i dag 10 000kr i månaden (80kvm) och försäljningsvärdet är rena reapriserna för att vara i Stockholms län 400 000kr.
Svara med citat
Gammal 2012-09-17, 09:07
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Kan tydligen löna sig att inte vara för snabb att köpa i vissa nya föreningar.

De som köpte först i samma förening får ingen rabatt om jag förstått det rätt.
Svara med citat
Gammal 2012-09-17, 12:50
Katten Georg Katten Georg är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Korkad medlemsvänlighet

HSB skriver:
Mer än hälften av HSB: s totala vinst kommer från fastighetsaffärer då HSB köper, förvaltar och säljer fastigheter. En stor del kommer också från försäljning av nyproducerade bostäder. Förvaltningstjänsterna gör också lite vinst som behövs för att kunna utveckla dem ytterligare. Vinsten ligger på 7 % av omsättningen. HSB: s mål är 9 % i vinstmarginal.
Kommentar:
Eftersom en stor del av vinsten kommer från försäljning av nyproducerade bostäder till bostadsrättsföreningar så innebär ju detta att medlemmarna, som ju betalar ett för högt pris eftersom stor del av vinsten kommer från dylika transaktioner, själva betalar den vinst som HSB påstår går till medlemmarna.
Man skapar alltså en vinst genom att ta ut ett för högt pris. I ett senare skede återför man denna vinst, som ju medlemmarna själva betalat för, till medlemmarna och påstår sedan, med detta som grund, att man är en medlemsvänlig organisation när det i själva verket är så att det enda HSB har gjort är att man åstadkommit en helt onödig rundgång av pengar samt en möjlighet att behålla en del av överskottet som medlemmarna betalat.
Man måste nog vara väldigt korkad om man ska tycka att detta är medlemsvänligt.
Svara med citat
Gammal 2012-09-17, 13:28
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Tummen upp Katten har har helt rätt

Ja när vaknar folk upp till verkligheten? Vad krävs?

HSB Förvaltning fungerar som Ebberöds Bank. Föreningarna köper dyra tjänster och får undermåliga fastigheter.

Avgälden sen: vet ingen i hela Sverige som fått tillbaka pengar. I deras ETOS ingår inte orden återbetalning eller återbäring.

Genom medlemskortet får vi medlemsrabatt, men det är affärerna som ger rabatten. HSB ger dem ingen ersättning.

Så kan vi hålla på i all evighet. Syndaren vaknar aldrig.

Jag undrar: detta är väl inte lagligt? Vet Anders Borg om det här?

För mig liknar HSB Leman Brothers Derivathandel.
Lager på lager, styckat och förpackat, fint:
Svara med citat
Gammal 2012-09-17, 14:30
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard förtydligande

Som jag skrev i tidigare inlägg så gjorde man som idag redan 1992-1993 när det senast var svårsålt för Riksbyggen och HSB.

Konsekvenser:
http://brf.sbc.se/Association/Templa...____30968.aspx

Jag kan från plats (arbetade i dessa föreningar som trädgårdsarbetare åt Riksbyggen) att "drömbostäderna" var mer "öken" Tomt längst ner länge och plomberade rum för att få dessa bostadsrätter sålda.
Kolla lite i årsredovisningarna så ser man att fighten med Riksbyggen och banker har nog varit besvärlig.
Bland annat rekonstruktionsavtal där banken kräver minst 4% årlig avgiftshöjning.

Nu har föreningen lämnat Riksbyggen och satsat på SBC.

En sak är säker HSB, Riksbyggen SBC utreder varandras misstag, men hur är det med det egna "kålsuperiet"?

Som någon också påpekade tidigare köpare har betalt dyrare, hur blir andan i föreningen?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Motioner i HSB Malmö Talle Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 34 2009-01-30 10:38
HSB Malmö stoppar Draken! Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 2 2008-10-16 16:21
Extrastämma HSB Malmö 26/8! Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 1 2008-08-15 09:43
HSB Malmö i ett nötskal Fredde Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2008-08-15 08:55

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:54.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare