Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-24, 17:08
Minkowski Minkowski är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: May 2011
Standard Rapport från årsstämmna BRF Stenbocken Malmö

Mötet ägde rum i en kyrkolokal som vanligt, med en stor Jesus bild på väggen. Vid dörren stod en uniformerad vakt som låste dörren. Aldrig tidigare har det förekommit att vakt stod vid dörren. Jag frågade varför men fick inget svar.
Det var 58 medlemmar på mötet i en förening på ca 500 medlemmar Det är endast äldre som kommer, 60+. Knappt någon invandrare där.
Jag var den ende motionären, som vanligt.
Det har inte funnits motioner från andra de senaste 20 åren.
Mina motioner blev som vanligt avslagna - varje år brukar de avslå mina motioner.
Med 100 % stöd av de närvarande
Årsredovisningen ska finnas på deras hemsida.Läs gärna deras motiveringar.
http://www.hsb.se/malmo/stenbocken/f...select=2.35078
Mötet börjar med att ordförande förbjuder all röstinspelning.

Mina motioner nu och tidigare år
- att Styrelsen är skyldig att svara skriftligen på en skriftlig fråga från medlem
- att tillåta röstinspelning på stämman
- att hemlighetsmakeriet kring kölistorna till p-platser upphör
- att Styrelsen redobör för sin pölicy och bestämmelser angående p-platser
- att en avstängning från P-plats eller annat utrymme (t ex bastu) ska vara tidsbegränsad
- att skapa ett forum för medlemmarna på internet
- att föreningsmedlemmarna ska ha rätt att anlita utomstående stämmoombud
En av medlemmarn stod upp spontant och med stor övertygelse i rösten lovordade Styrelsen som de sa "hade oändlig godhet att besvara mina motioner i detalj" och mina motioner kallade hon "oändligt fräcka".
En annan person tackade Styrelsen för att de inrättat ett bibliotek i huset, hon tackade med armarna i kors och bugade sig flera gånger.
Jag fick tala några minuter för mina förslag men ordförande avbröt mig och sa att jag inte får kommentera Styrelsens respons på mina motioner, har ingen debatt rätt med publiken, kan inte ställa frågor till publiken, kan inte förklara bakgrunden (konflikten har pågått 14 år nu) till mina motioner, inte kritisera Styrelsen osv. Och så påpekade han att jag måste fatta mig kort, de har inte hur mycket tålamod som helst.
Jag hann säga att Styrelsen måste vara paranoid med tanke på att de motiverar sina avslag med ord som "missbruk" och "risk" osv dvs de målar alltid fan på väggen, ser inbillade faror överallt, och så engagerar de en vakt dessutom.
Till sist frågade jag ordförande var finns alla dessa spelregler som han stänndigt kommer med och som jag inte känner till, jag ville läsa om dem. Det svarade han inte på.
Han sa att jag får en chans till att förklara mig. Sen får det vara.
Jag ställde då en enkel fråga: har man rätt att hyra två p-platser per person, med tanke på att vissa har det ? då svarade Styrelsen att denna rätt finns inte längre, det fanns tidigare. Återigen frågade jag var finns dessa föreskrifter. Han sa att han redan sagt det. Då bad jag honom upprepa sig. Det tänkte han inte göra, och mumlade något som "du fattar ju inte ändå, det kan inte jag hjälpa". Jag tänkte att just i sådana här situationer hade det varit bra att spela in denna diskussion men som sagt, med det har de ju förbjudit.
Till sist sa jag att jag inte kan spela efter regler som jag inte känner till och jag behöver en expert som ska representera mig. Han lurar mig varenda år med att åberop spelregler jag inte hört talas om. Min IQ räcker inte till att bemöta argumenten från Styrelsen år efter år.
Men den motion har de avslagit.
Jag lämnade lokalen i förtid och vakten fick låsa upp dörren för mig. Vad de sa efteråt vet jag inte.

Senast redigerad av Minkowski: 2012-10-24 klockan 17:34.
Svara med citat
Gammal 2012-10-24, 20:03
RättvisFörenings avatar
RättvisFörening RättvisFörening är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Sep 2011
Standard Tyvärr

Tyvärr är det så här det går till i allt för många fall. Vi måste få engagerade medlemmar som väljer styrelser som visar respekt! Hur? Jag tror alla måste börja visa medlemmarna att demokratin fungerar och få igång en uppåtspiral. Vi som ser hur det är och förstår hur det borde vara måste kämpa på och aldrig ge upp!
Gammal 2012-10-24, 21:40
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

En motionspunkt gällde ju att det skulle bli tillåtet med röstinspelning på stämman.

Inspelning är dock tillåtet ändå om den som spelar in själv närvarar på stämman.

Ordföranden har ingen behörighet att förbjuda inspelning.
Svara med citat
Gammal 2012-10-25, 14:49
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard vem var utkastare?

Ser att "cyklisten" Skånhamre sitter i styrelsen i denna certifierade HSB förening.

Hans många skepnader får mig att tro att han även är lämplig som vakt vid HSB föreningars årsstämmor.

Fördelen med det är ju att kostnaderna och intäkterna stannar inom familjen HSB.

HSB elixiret som många HSB fans tydligen dricker innan HSB stämmorna måste vara hemligare än coca colareceptet?
Svara med citat
Gammal 2012-10-26, 08:39
Minkowski Minkowski är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: May 2011
Standard

Med anledning av detta har en av mina motioner handlat om att Styrelsen ska svara skriftlig på skriftligt brev från medlem. Men stämman har gått på Styrelsen linje: sådan skyldighet finns inte, skriver Styrelsen. De kan ignorera alla brev från boende.
Jag har också påpekat för stämman att livstids avstängning från p-plats eller annan lokal inte hör hemma i ett demokratiskt samhälle.
Men sådana argument går inte hem hos denna publik. I st är det Styrelsens ständiga framhävande av faror, risker, missbruk osv som de lyssnar till. Men de är inbillade faror, typiskt för en paranoid person som bara ser faror överallt. Styrelsen kan påstå vad som helst utan bevis och Stämman tror blint på dem.
Stämman röstade med 100 % handuppräckning för Styrelsens förslag. Jag har tittat noga. Det fanns knappt någon som inte räckte upp handen.
Kan någon förklara detta. Det är uppenbart att de närvarande inte agerar utifrån demokratiska värderingar.
Kan det vara så att jag bryter på Svenska och det också påverkar dem negativt ?

Senast redigerad av Minkowski: 2012-10-26 klockan 08:59.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Pressmeddelande från HSB Malmö - klimattåg, hur många? Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 1 2010-10-11 18:35
Pressmeddelande från HSB Malmö - avhopp Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 2 2010-10-04 14:47
Rapport från en HSB Malmö stämma 2009 Holger Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 23 2009-06-08 14:57
Pressmeddelande från HSB Malmö pga klander av HSB Malmös årsstämma Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 6 2008-09-03 11:45
Rapport från en stämma i HSB Malmö 2008 Goran Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 4 2008-05-02 17:03

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:43.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare