Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-27, 14:42
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Det med vinkylen stämmer inte. Det är något bostadsrättshavaren har satt in för att höja lägenhetens standard och ingår inte i det som måste vara i gott skick, det ser man i förarbetena (SOU 2000:3) till BrL.

Det var ett svar till Gusten angående att allt som innehavaren är ansvarig för måste vara uppräknat i stadgar, exemplet är inte menat att bevisa något annat. Sedan är det ju så att det juridiska ägandet är exakt lika vinkylen och värmepumpen - d v s föreningen äger allt även om det är tillfört i efterhand av innehavaren.

Sen finns inte ett fungerande värmesystem även om jag stänger av frånluftsdelen. Tanken läcker.

Jag förstod det som att värmepumpen var ett system, och att det vattenburna var ett annat. Oavsett - värme ingår ju inte i avgiften så då blir det knepigt om föreningen skall förse bostadsrätterna med luftvärmepumpar eller vad som, eftersom det finns väldigt olika verkningsgrad och även olika system. Kul som innehavare om föreningen sätter in en billig skit som kostar massor i drift utan jag kan gör något åt det...

Dessutom står det ingenting i stadgarna om värmesystem, så om det är en frånluftsvärmepump eller inte spelar ingen roll.
Det är även gängse standard på orten att ha energismart uppvärmning i form av en värmepump.

Irrelevant i båda meningarna. Ser ut som att du hänvisar till att "ortens sed" är att alla har energismart uppvärmning? Mumbojumbo säger jag.

Visst det påverkar kanske till huvuddel inte mina grannar men är inte helt sant. Jag har två fasader i stället för fyra. Uppvärmningskostnaderna blir billigare på grund av detta.

Hur kan det bli billigare uppvärmningskostnad för grannarna när de får betala för din värmepump till skillnad mot om du betalar själv?

Föreningen påverkas så klart positivt av att ha energismart uppvärmning eftersom det är ett villkor för många när de köper bostadsrätt.

Berätta exakt hur föreningen gynnas. Var och när kommer det in mer pengar till föreningen i och med att uppvärmningen är energismart? (Överlåtelser är som bekant affärer mellan innehavare).

Att jag bryr mig om detta är dels av principsak för att det är mycket pengar (ca 60 000) men också för mina grannars skull. Det råkar vara så att jag tycker om mina tidigare grannar.

Märker det...

I andra föreningar är det vanligt att pumpen är föreningens ansvar och om så inte är fallet står det mycket tydligt angivet i stadgarna.

Ovanlig uppvärmningsform över huvud taget i brf skulle jag säga.

Frånluftsvärmepumpen ingår så klart i överlåtelsen eftersom det är ett fastighetstillbehör. Vinkylen kan du i princip ta med dig, om den inte är med i annonsen och på visningen. Du måste dock återställa eventuell åverkan på lägenheten.

Fast nu är det ju förhållandet medlem/förening som diskuteras. Att du dock blandar ihop detta och fokuserar på köpare/säljare av själva bostadsrätten har vi förstått.

Frånluftsvärmepumpen får jag inte heller ta bort utan styrelsens godkännande, så det blir tydligt att detta inte är en inredningsdetalj utan något mkt viktigt för bostadsrätten som i så fall borde specifieras i paragraf 6.

Okej, hur kommer du fram till detta? Jag tolkar det som att du som ansvarig för värmesystemet och kostnaderna för drift bör kunna välja fritt - släng skiten och mura upp kakelugnar istället om du vill - ser inte vad styrelsen skulle ha med det att göra?
Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 15:49
Contemporary Contemporary är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2020
Tummen ner

Det med vinkylen stämmer inte. Det är något bostadsrättshavaren har satt in för att höja lägenhetens standard och ingår inte i det som måste vara i gott skick, det ser man i förarbetena (SOU 2000:3) till BrL.

Det var ett svar till Gusten angående att allt som innehavaren är ansvarig för måste vara uppräknat i stadgar, exemplet är inte menat att bevisa något annat. Sedan är det ju så att det juridiska ägandet är exakt lika vinkylen och värmepumpen - d v s föreningen äger allt även om det är tillfört i efterhand av innehavaren.

Det jag menar är att ditt svar inte är relevant i sammanhanget eftersom detta tydligt tolkas i förarbetena.

Sen finns inte ett fungerande värmesystem även om jag stänger av frånluftsdelen. Tanken läcker.

Jag förstod det som att värmepumpen var ett system, och att det vattenburna var ett annat. Oavsett - värme ingår ju inte i avgiften så då blir det knepigt om föreningen skall förse bostadsrätterna med luftvärmepumpar eller vad som, eftersom det finns väldigt olika verkningsgrad och även olika system. Kul som innehavare om föreningen sätter in en billig skit som kostar massor i drift utan jag kan gör något åt det...

Dessutom står det ingenting i stadgarna om värmesystem, så om det är en frånluftsvärmepump eller inte spelar ingen roll.
Det är även gängse standard på orten att ha energismart uppvärmning i form av en värmepump.

Irrelevant i båda meningarna. Ser ut som att du hänvisar till att "ortens sed" är att alla har energismart uppvärmning? Mumbojumbo säger jag.

Vi är en mycket ung förening, byggdes 2015. Dessutom var detta inget tillval man gjorde.

Visst det påverkar kanske till huvuddel inte mina grannar men är inte helt sant. Jag har två fasader i stället för fyra. Uppvärmningskostnaderna blir billigare på grund av detta.

Hur kan det bli billigare uppvärmningskostnad för grannarna när de får betala för din värmepump till skillnad mot om du betalar själv?

Visst, de får betala för min värmepump om den är gammal och inte täcks av försäkringen. Du menar avgiften så klart. Man kan väl säga att det fungerar liknande en försäkring, man får betala även om inget händer en. Många av bostadsrättshavarna gissar jag inte kan punga ut med
60 000 direkt, de flesta är småbarnsföräldrar och har kanske inte haft möjlighet/tid till att spara ihop till detta. Det är ju inte direkt en tvättmaskin. De fem andra hushåll av 19 jag talat med tycker att det är föreningens ansvar. Och ja man kan ändra stadgarna på stämman med tar ju en stund och frågan måste ju ändå utredas först.

Föreningen påverkas så klart positivt av att ha energismart uppvärmning eftersom det är ett villkor för många när de köper bostadsrätt.

Berätta exakt hur föreningen gynnas. Var och när kommer det in mer pengar till föreningen i och med att uppvärmningen är energismart? (Överlåtelser är som bekant affärer mellan innehavare).

Det råkar var så att vi sålde för drygt 300 000 över värdering. Två andra bostadsrätter såldes precis efter. De var nog ganska nöjda med det, eftersom de fick minst lika mycket för sina bostäder. Klimat är ganska viktigt för den yngre befolkningen. Huruvida man har ett förhållandevis nytt system spelar så klart roll.
I stadgarnas första paragraf står det att ändamålet är att främja medlemmarnas ekonomiska intressen.

Att jag bryr mig om detta är dels av principsak för att det är mycket pengar (ca 60 000) men också för mina grannars skull. Det råkar vara så att jag tycker om mina tidigare grannar.

Märker det...

Vet inte vad du vill insinuera med detta.

I andra föreningar är det vanligt att pumpen är föreningens ansvar och om så inte är fallet står det mycket tydligt angivet i stadgarna.

Ovanlig uppvärmningsform över huvud taget i brf skulle jag säga.

Vanlig uppvärmningform i nybyggda radhus och villor.

Frånluftsvärmepumpen ingår så klart i överlåtelsen eftersom det är ett fastighetstillbehör. Vinkylen kan du i princip ta med dig, om den inte är med i annonsen och på visningen. Du måste dock återställa eventuell åverkan på lägenheten.

Fast nu är det ju förhållandet medlem/förening som diskuteras. Att du dock blandar ihop detta och fokuserar på köpare/säljare av själva bostadsrätten har vi förstått.

Nu var det du som tog upp detta med överlåtelsen och jag ville påpeka att det inte rådde någon tveksamhet angående det att bostadsrätten skall ha en fungerande frånluftsvärmepump vid överlåtelsen. Det är skillnad på fastighetstillbehör och fast egendom även om de ofta sammanfaller.

Citat:
I det specifika fallet rör det ju sig om en överlåtelse, där säljaren har ett åtagande mot köparen. Där är det ju solklart - sitter värmepumpen uppe på visningen och har inte säljaren specifikt angett att den är trasig, ja då har säljaren att reparera denna och leverera bostadsrätten med en fungerande värmepump.
Frånluftsvärmepumpen får jag inte heller ta bort utan styrelsens godkännande, så det blir tydligt att detta inte är en inredningsdetalj utan något mkt viktigt för bostadsrätten som i så fall borde specifieras i paragraf 6.

Okej, hur kommer du fram till detta? Jag tolkar det som att du som ansvarig för värmesystemet och kostnaderna för drift bör kunna välja fritt - släng skiten och mura upp kakelugnar istället om du vill - ser inte vad styrelsen skulle ha med det att göra?

Enligt en annan paragraf i stadgarna samt 7 kap paragraf 7 BrL. Att man betalar för sin värme separat kan också vara av bekvämlighetsskäl. Det är mycket lätt att mäta förbrukning hos den enskilde med bostadsrättsradhus. Dessutom är det ju på tapeten att även bostadsrättshavare i flerfamiljshus ska betala för värmen separat även om jag personligen tycker det blir orättvist men man kan ju diskutera om det är rättvist att alla betalar samma också.
Skiljelinjen mellan vem som betalar för vad är ju inte heller solklar. Internet och kabel-TV ingår t ex i avgiften utan att man ringer styrelsen när nätet ligger nere. Det är inget man behöver.
Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 17:35
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Visst, de får betala för min värmepump om den är gammal och inte täcks av försäkringen. Du menar avgiften så klart. Man kan väl säga att det fungerar liknande en försäkring, man får betala även om inget händer en
Nej. Avgiften är en nettoavgift och det ligger inget krav på försäkring av andra delar än de som man själv har. Föreningen får inte ta ut avgift ”om utifall att...”. Föreningen tar ut avgift som täcker dess kostnader. Ingenting mer.
Citat:
Vi är en mycket ung förening, byggdes 2015. Dessutom var detta inget tillval man gjorde
.

Vad har det med saken att göra? Menar du att olika regler ska gälla för unga eller gamla föreningar? Menar du att om ”föreningen” valt en viss byggdel så är det med automatik föreningens ansvar?

Citat:
Det råkar var så att vi sålde för drygt 300 000 över värdering
Ja det klär dig inte att i det läget argumentera för att grannarna skall bekosta din trasiga värmepump. Men du missuppfattade min fråga, jag bad dig förklara vad FÖRENINGEN tjänar, inte vad olika MEDLEMMAR fått för överlåtelsepriser.

Till sist ang BrL 7 ; 7, samt er stadgar. Här tar man avstamp i att ni är flera lgh som delar uppvärmningssystem, T ex via en panncentral eller en undercentral. Så är det ju inte hos er. Hos er är det vars och ens eget ansvar att bekosta drift och underhåll av värmesystemet i och med att det bara betjänar en bostad. Allt annat hade varit orimligt.
Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 18:14
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

I denna förening vill man ju tydligen, till skillnad från parhusföreningen jag hänvisade till, att bostadsrättshavaren ska ha underhållsansvaret för värmepumparna.
Därför bör styrelsen snarast föreslå stämman att ändra stadgarna så att värmepumpen finns med i den uppräkning av saker som hör till lägenhetens inre.
Om stadgarna inte ändras kan någon annan som råkar ut för en dyrbar skada göra rättssak av frågan
och få fastställt att föreningen har underhållsansvaret för värmepumparna.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Renovering - ansvar vid tillstånd och ansvar för underlag? Tagren Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2020-10-26 18:34
Ordförandens ansvar? Maris Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2014-03-16 21:42
Förening förlorade mål i HD om reparationskostnad för reparation efter brandskada brf Gusten Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2011-12-01 22:35
Fuktskada från ventilationskanal i brf - Vem svarar för reparationskostnad? koman23 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 6 2010-04-08 09:13
Ansvar. totiki Bostadsrättsforum 0 2009-10-14 11:54

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:57.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare