Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-03-09, 20:05
Jerka Jerka är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Mar 2017
Standard Hantering av stadgar

Vår BRF röstade fram nya stadgar vid årsstämman 2015. Det valdes en ny styrelse vid samma årsstämma, som inte skickade in de nya stadgarna till Bolagsverket förrän efter årsstämman 2016. Då hade även en extra årsstämma avhållits på hösten 2015.
Vid årsstämman 2016 tillfrågades styrelseordförande om de nya stadgarna. Svaret blev att de försvunnit, så styrelsen hade inte kunnat registrera dem på Bolagsverket.
I början på Juli 2016, skickade styrelseordförande in de "saknade" stadgarna till Bolagsverket, som undertecknats av sin egna styrelse, ej den som tog fram och slutförde ändringen. Bolagsverket godkände de nya stadgarna 26 september 2016, och de skickades till Styrelseordförande, som fick dem i sin brevlåda 29 september 2016.
Nu skriver vi 9 mars 2017 och inga nya stadgar har delats ut till medlemmarna, som ovetande om situationen hänvisar till de gamla stadgarna.
Nu skall snart en ny årsstämma avhållas. Kan styrelsen, eller ordförande hållas ansvarig för det som hänt, och vad är det i så fall som gäller.
Tacksam för svar.
Svara med citat
Gammal 2017-03-09, 21:18
liqwid78s avatar
liqwid78 liqwid78 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Har föreningen fått någon ekonomisk skada pga det?
Svara med citat
Gammal 2017-03-09, 23:54
Duktig medlem

Standard Tveksamt

Vet ej, men det är tveksamt.
Svara med citat
Gammal 2017-03-10, 10:13
Harald Harald är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Som i alla andra liknande organisationer så innebär oftast "att ta ansvar" att man helt enkelt inte får förnyat förtroende om man inte skött sitt uppdrag.

Så det hänger på er medlemmar om ordförande skall få "ta ansvar"...
Svara med citat
Gammal 2017-03-10, 13:53
Duktig medlem

Standard Vad händer om ...

... man använder de gamla stadgarna vid kallelsen till årsstämman?
Eftersom jag själv varit med och tagit fram de nya stadgarna, så vet jag att det skiljer sig en del på dagordningen, i ordval.
Jag är inte ute efter bråk, men regler och lagar är till för att följas, och kan man inte göra rätt på en punkt, så är det lätt att föreställa sig hur det ser ut i övrigt.
Svara med citat
Gammal 2017-03-10, 16:38
edelman edelman är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Aug 2015
Standard

Det händer väl inget speciellt.
Svara med citat
Gammal 2017-03-11, 10:33
Duktig medlem

Standard Det händer väl inget speciellt ...

... så det du säger, är att det här med stadgar och regler är inget att bry sig om, för även om det finns någon som anser att man som förtroendevald är skyldig att ta sitt ansvar, så är det upp till var och en om man vill det eller ej?!

Ärligt talat så tror jag att du driver med mig.
Svara med citat
Gammal 2017-03-13, 11:51
edelman edelman är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Aug 2015
Standard

Ja, alltså det händer ju inget såvida ingen får för sig att klandra besluten som tas på stämman med hänvisning till att stadgarna inte följs m.m.
Svara med citat
Gammal 2017-03-13, 12:35
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Det enklaste är väl att bara nämna att kallelsen inte är gjord enligt nya stadgarna,
när punkten kommer upp om stämman har blivit i behörig ordning utlyst.
Detta så att kallelser till stämmor blir rätt i fortsättningen.
Svara med citat
Gammal 2017-03-13, 16:33
Duktig medlem

Standard Forts. stadgar

Ok. Ja, jag kommer naturligtvis att vara uppmärksam på det.
Eftersom detta är en helt ny situation för mig, så undrar jag vad som kommer att hända när jag klandrar kallelsen, då den inte är i enlighet med de nya stadgarna.
Kan man justera kallelsen och fortsätta årsstämman, eller måste man avbryta för att kalla på nytt?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hantering av kassa och skulder i brf guben Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 3 2014-04-19 23:25
Hantering av kassa och skulder i brf guben Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 12 2010-04-02 18:04
Bolagsverket har föreningarnas stadgar? Vilka stadgar är obligatoriska? Suna Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2009-11-23 16:17

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:49.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare