Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-11-28, 20:47
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Jag tror inte heller att man kan räkna med något längre uppskov med bouppteckningen.

Här är ett faktablad där Bostadsrätterna (fd SBC) skriver om bostadsrätt och dödsbo.

http://www.bostadsratterna.se/allt-o...ktablad/dodsbo

När man är ensam dödsbodelägare upphör ju tydligen dödsboet redan när bouppteckningen registrerats och att man då kan ansöka om medlemskap i föreningen
och att man vid vägrat medlemskap kan bli ålagd att inom sex månader överlåta bostadsrätten till någon som kan bli medlem.

Föreningen har ju rätt att vägra delat medlemskap, men om jag minns rätt så rekommenderar SBC föreningarna att ha en välvillig inställning till delat ägande mellan föräldrar och barn.
Och än så länge finns ju inget riktigt styrelsebeslut om vägrat medlemskap.
Svara med citat
Gammal 2016-11-28, 23:07
Murda Halit Murda Halit är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2016
Standard

Jag har varit i kontakt med hyresnämnden några gånger. Men de säger inte så mycket mer än att jag är välkommen att skicka in en prövan om jag skulle nekas medlemskap, eller senare få nej till att hyra ut i andra hand till min dotter. De verkar inte vilja säga något i förväg.
Svara med citat
Gammal 2016-11-29, 12:24
andreasz andreasz är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Vaddå att de vägrar delad ägarskap/medlemskap? Låter knepigt. Borde räcka att du skriver in att din dotter ska äga 10% för att hon ska få bo där utan att styrelsen/föreningen ska bråka om det. Sen hur ni löser det i familjen mellan dina andra barn vet jag inte.
Svara med citat
Gammal 2016-11-29, 12:53
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

2 kap 6 § Den som har förvärvat en andel i en bostadsrätt får vägras inträde i föreningen, om annat inte bestämts i stadgarna.

Så styrelsen kan bråka om det.
Svara med citat
Gammal 2016-11-29, 18:07
Duktig medlem

Standard

Föreningen har sagt att de inte tillåter delat ägarskap, men det står inget om det i stadgarna. När jag väl har ärvt lägenheten tror ni att det är bäst att bara skicka in en medlemsansökan, eller är det bättre om jag – kanske tillsammans med min dotter – lämnar över ansökan personligen? Ska man försöka "smöra" eller bara vara kallt formell?
Svara med citat
Gammal 2016-11-29, 19:30
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

För att få föreningen mer positiv till delat ägarskap kanske man kan visa dem denna artikel i Bostadsrättena-direkt.

http://www.bostadsratterna.se/files/...irekt_1111.pdf

Man ser i stort sätt bara fördelar för föreningen, bl a nämns att om den ena delägaren inte betalar avgiften så kan föreningen kräva betalt av den andra delägaren.

Vid en medlemskapsansökan, där bägge ansöker om medlemskap, bifogas den registrerade bouppteckningen samt en överlåtelsehandling
där exempelvis 10 procent av bostadsrätten överlåtes till dottern.
Svara med citat
Gammal 2016-11-29, 21:12
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Murda Halit Visa inlägg
Föreningen har sagt att de inte tillåter delat ägarskap, men det står inget om det i stadgarna. När jag väl har ärvt lägenheten tror ni att det är bäst att bara skicka in en medlemsansökan, eller är det bättre om jag – kanske tillsammans med min dotter – lämnar över ansökan personligen? Ska man försöka "smöra" eller bara vara kallt formell?
Vad tänkte du erbjuda om du skulle smöra? Jag tror mer på en rak och formell begäran.
Svara med citat
Gammal 2016-11-29, 22:19
Duktig medlem

Standard

Bara visa mig så att de ser att jag - och min dotter - är vanliga schyssta människor. Men naturligtvis lämna in en formell medlemsansökan också!
Svara med citat
Gammal 2017-01-27, 17:56
Duktig medlem

Standard Tvingas sälja mammas lägenhet

HJÄLP
Nu har jag ansökt om medlemskap men fått nej av föreningen med motiveringen att jag inte tänker bo i lägenheten. Vilket i och för sig är sant – just nu. Jag ska överklaga till Hyresnämnden men jag tror faktiskt inte att det hjälper. Jag förstår att reglerna är till för att stävja spekulation, men det känns så jävla orättvist.
Några nya tips eller råd? Jag vill inte sälja!
Svara med citat
Gammal 2017-01-27, 18:47
edelman edelman är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Aug 2015
Standard

Överklaga till hyresnämnden.

Jag tycker fö. att det är riktigt dåligt gjort av styrelsen att vägra medlemsskap till en arvinge som vill behålla lägenheten inom familjen. Småaktigt!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ljudmätning av lägenhet i brf Lena72 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2016-03-25 21:45
Kan dödsbo hyra ut en ärvd lägenhet i andra hand? vetgirig Bostadsrättsforum 5 2015-07-08 13:06
Dela lägenhet i brf fridlyst Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2010-05-10 15:06

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:33.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare