Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Senaste Nytt
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Senaste Nytt Länkar till artiklar om bostadsrätter och bostadsorganisationer. RSS-feed för detta forum med senaste nytt om bostadsrätter som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Öresundsvädret

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-25, 01:54
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Standard Bostadsrättsförening likvideras – kommunen tar över

Östersunds kommun föreslås förvärva och avveckla en bostadsrättsförening på Fritzhemsgatan på Frösön med 18 lägenheter och en lokal i huset.

Kommunen äger redan 16 av totalt 18 lägenheter i Bostadsrättsföreningen Östersundshus 36. De övriga två lägenheterna ägs av Riksbyggen Lokalförening och Riksbyggen ekonomisk förening. Kommunen andel i föreningen är drygt 89 procent, men trots det har Riksbyggen haft två röster i föreningsstämman och kommunen bara en röst.

Finansutskottet föreslår till kommunstyrelsen att bostadsrättsföreningen avvecklas och att fastigheten köps in av kommunen för ett värderat marknadspris av 7,5 miljoner kronor. Fastigheten är byggd 1995 men har trots det en hög månadsavgift på 1 380 kronor per kvadratmeter, vilket är nästan lika mycket som det i dag kostar att bo i nyproduktion.

Mer (ÖP)...

Senast redigerad av Admin: 2013-04-14 klockan 16:11.
Svara med citat
Gammal 2013-06-05, 17:38
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Blink, blink Det är inte fel att una sig något gött om man har råd

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
.... Fastigheten är byggd 1995 men har trots det en hög månadsavgift på 1 380 kronor per kvadratmeter, vilket är ....
Jag besökte Frösön i höstas. Fick intrycket av att det var Östersunds gräddhylla med tanke på läget.
Bo lantligt på en ö med utsikt över Storsjön, flygplats och skidbacke runt hörnet och ca 15 minuters cykelväg in till Östersund centrum.
Till och med kompositör Peterson-Berger har sitt sommarresidens på Frösön. Tyvärr var där stängt när jag besökte ön men jag kan lova att utsikten var det inget fel på.
Konstigt men jag såg inga lyxlägenheter på ön medan jag cykla runt och kolla in villakvarteren!
För lyxlägenheter måste det väl vara om man skall betala 1380 kr x 60 kvm = 82800 kr/månaden för en 2:a !!
Undrar var Riksbyggen erbjöd BRF hyresgästerna för den hyran? Frukost på sängen, städning, middag, bastu, swimmingpool …
Kräv att det införs ett tak i 5 § bostadsrättslagen (1991:614) på hur många lägenheter en BRF får inneha !
Svara med citat
Gammal 2013-06-05, 18:14
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
För lyxlägenheter måste det väl vara om man skall betala 1380 kr x 60 kvm = 82800 kr/månaden för en 2:a !!
Aldrig "i månaden" när man pratar nyckeltal. Här avses årskostnad.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vem tar över som styrelse? tjejen Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 9 2012-04-07 13:57
Finanskris ej över, stor oro över skuldkris - Privata Affärer Admin Senaste Nytt 0 2010-07-07 18:50

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:18.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare