Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-10, 09:14
MagganSthlm MagganSthlm är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Slutbesiktning av bostadsrätt - ev framflyttning av tillträde

Vi skall snart få vara med på slutbesiktning av vår lägenhet. Det är helt nybyggt så det är inte vi som står som beställare.

Då vi redan varit i lägenhet och sett delar som inte är acceptabelt därför vill jag ha lite tips om vad jag kan begära.

T ex så är kaklet fullt uppsatt fula avslut mot golvet sneda plator m m. I ena duschrummet har man försökt dölja att man kapat klinker för mkt med resultat mkt breda fogar. Ma nhar här använt fog i samma färg som klinkern för att detta inte skall synas. Denna mörka fogfärg finns inte i någon annan lägenhet (vi har kollat) , eller i vårt andra badrum hall osv.

Då vi har hund vill vi inte ha hantverkare springande där när vi flyttat in.

Vad kan vi begära ?
Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 13:31
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Jag tycker ni ska begära att alla anmärkningar åtgärdas innan inflyttnings datum. Om inte anmärkningarna åtgärdas så bör ni häva köpet eller begära ekonomisk kompensation som motsvarar den kostnad som kan uppkomma för att åtgärda anmärkningarna samt kostnader för förseningar som ni drabbas av.
Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 13:53
Duktig medlem

Standard Ja

Att häva köpet tycker jag inte är något alternativ har sålt huset och lägenheten är oerhört lättsåld.

Vill att de fixar till allt slarv och behövs det så skall de fixa tillfälligt boende till oss.
Är det krav som man kan ställa.
Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 21:37
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Utan att kommentera din postning i övrigt maggansthlm, för jag tycker ni skall kräva att det ni önskar skall bli åtgärdat. Och man har all rätt att förvänta sig att få vad man betalt för, avseende kvalitet o s v.

Dock detta: "I ena duschrummet har man försökt dölja att man kapat klinker för mkt med resultat mkt breda fogar. Ma nhar här använt fog i samma färg som klinkern för att detta inte skall synas."
Jag vet ju inte exakt hur det ser ut i just ert duschrum. GVK har dock en rekommendation att fogen mellan klinker och kakel skall vara minst 10 mm, ofta är den upp till 20 mm. Jag håller fullständigt med dig att det är fult, men det är så man gör numera.
Har man då varit tvungen att kapa kaklet för att få denna rekommenderade fogstorlek, då har man också börjat sätta kaklets andra skift för nära golvet. Detta kan inte anses vara fackmannamässigt gjort. Eftersom det är enklare att göra en för stor fog, än en i samma storlek som kakelfogarna i övrigt. Att inte kunna avpassa avståndet på ett sådant sätt, utan att kaklet måste beskäras, är amatörmässigt. Det skall ni särskilt påpeka för besiktningsmannen, för detta kan denne inte ignorera. Det innebär att hela arbetet med duschrummet kan ifrågasättas som amatörmässigt. Enligt min mening.
Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 00:04
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Utan att kommentera din postning i övrigt maggansthlm, för jag tycker ni skall kräva att det ni önskar skall bli åtgärdat. Och man har all rätt att förvänta sig att få vad man betalt för, avseende kvalitet o s v.

Dock detta: "I ena duschrummet har man försökt dölja att man kapat klinker för mkt med resultat mkt breda fogar. Ma nhar här använt fog i samma färg som klinkern för att detta inte skall synas."
Jag vet ju inte exakt hur det ser ut i just ert duschrum. GVK har dock en rekommendation att fogen mellan klinker och kakel skall vara minst 10 mm, ofta är den upp till 20 mm. Jag håller fullständigt med dig att det är fult, men det är så man gör numera.
Har man då varit tvungen att kapa kaklet för att få denna rekommenderade fogstorlek, då har man också börjat sätta kaklets andra skift för nära golvet. Detta kan inte anses vara fackmannamässigt gjort. Eftersom det är enklare att göra en för stor fog, än en i samma storlek som kakelfogarna i övrigt. Att inte kunna avpassa avståndet på ett sådant sätt, utan att kaklet måste beskäras, är amatörmässigt. Det skall ni särskilt påpeka för besiktningsmannen, för detta kan denne inte ignorera. Det innebär att hela arbetet med duschrummet kan ifrågasättas som amatörmässigt. Enligt min mening.
Missade att skriva att den mkt breda fogen gällde endast en klinkerplatta i hörnet. Det andra kollade jag inte så noga men den biten var verkligen i ögonfallande dåligt gjord.
Tack för åsikter. Bra att bolla tankar så man inte är helt ute och cyklar ( i snön)
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tillträde till mitt garage i brf sunestuds Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2012-02-19 12:52
Hyresgäst lämnar ej tillträde till lägenhet för vattenspolning, vi får betala dubbelt Kiton Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 4 2010-09-12 22:33
Slutbesiktning av bostadsrätt MagganSthlm Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2010-01-21 15:49
Söker HD-dom om tillträde till tvättstugor i brf maggan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2009-05-15 10:01
Tillträde till lgh i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2009-03-24 02:21

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:08.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare