Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-06-17, 16:22
mikes mikes är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jun 2021
Standard Får man som Styrelse genomföra byggprojekt utan kompensation ?

Hej, Vår styrelse har mitt under rådande pandemi beslutat att genomföra komplett byte av fönster och balkongdörrar i ca 300 lägenheter + samt ny puts på fasaden.

Sedan Februari 2021 har jag haft en byggställning utanför fönstret och haft konstanta störningar 06.30 - 19.30 ( Borrar i betong, sågar ut fönster , skrapar bort äldre fasad etc )

Det är extrema störningar så det går inte att ta samtal eller hålla möten hemma ( Då det är pandemi har jag bara hemmet att arbeta från )

Sedan har dom "plastat in" min fönster i över 8 veckor utan utsikt eller möjlighet att vädra då plasten täcker hela fönstret.

Balkongen har varit "plomberad" sedan Mars ( får tillgång i Juli igen )

Min fråga är...

Kan man göra allt detta utan att kompensera medlemmar ?

Jag har varit utan fönster och balkong i flera månader och blivit störd konstant 12h om dagen även flera helger "Då dom måste komma ikapp"

Ingen reduktion på avgiften eller annat boende har erbjudits och styrelsen vill inte svara mig på mail.

Har missat rätt mycket på jobbet och håller på att psykiskt gå under.

MVH
Trött på borr
Svara med citat
Gammal 2021-06-17, 17:16
InteIStyrelsen InteIStyrelsen är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Dec 2015
Standard

Dom du skrev, du är medlem och inte hyresgäst, du vill kompensera dig själv.
Svara med citat
Gammal 2021-06-17, 17:30
Duktig medlem

Standard

Ja varför skulle det inte gå ? Det finns gott om kapital.

Min fråga är om man FÅR göra vad som helst och störa hur länge som helst och ta bort nyttjande rätt till saker man äger (balkong) under flera månader utan kompensation.

"Finns det ingen gräns?" t.ex kan dom ta bort nyttjande rätten i flera år till min balkong?

Sen juridiskt är jag intresserad vidare då det är en knepig situation med Covid19 och vår "lockdown" , styrelsen var ju väl medvetna om att alla medlemar kommer vara tvugna att vara hemma under hela bytet , Hur lärare som måste undervisa på skype klarat det etc vet jag inte, för mig har det varit komplett omöjligt att fullfölja en enda arbetsdag under dessa månader.

En kompis BRF i stan erbjöd t.ex annat boende under tiden dom gjorde stambyte t.ex , En annan berättade att dom fick en avgiftsfri månad när dom blev utan franskbalkong (också BRF)
Svara med citat
Gammal 2021-06-17, 19:15
merbzt merbzt är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Först så är jag rätt så säker på att en föreningsstämma har sanktionerat byte av fönster och balkongdörrar. Ansvaret för att hantera logistiken kring detta faller på styrelsen.

Sen vid underhåll på föreningens ansvarsområden så behöver man inte kompensera medlemmar som eventuellt drabbas av oljud. Iom att man äger föreningen så skulle det ju bli ens egna pengar som snurrar runt om man skulle behöva kompensera ekonomiskt. Dvs om man sänker avgiften en månad för alla så blir det ju ett intäktsbortfall som måste kompenseras med en höjning en annan månad.

Att man gör detta under en pandemi är beklagligt men formellt är det inget fel.
Svara med citat
Gammal 2021-06-17, 19:22
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av mikes Visa inlägg
Min fråga är om man FÅR göra vad som helst och störa hur länge som helst och ta bort nyttjande rätt till saker man äger (balkong) under flera månader utan kompensation.
Klart man får. Min mors BRF ger alla en avgiftsfri månad varje år. Under pandemin fick de två. Vilka betalar? Ja, det gör de boende i framtiden.
Svara med citat
Gammal 2021-06-18, 13:35
Duktig medlem

Standard

Jag förstår inte heller varför folk blir så upprörda "Det är ju dina egna pengar"

Då tycker ni inte att föräldrar skall betala skadestånd till sina barn om dom slår dom heller? "Det är ju familjens pengar som snurrar runt"

Samma som fönsterbytet bekostas av flera hundra personer som puttat in pengar i form av avgift för 10år sedan som inte bor kvar...

Om det finns ett överskott av kapital på 10(!!!!) miljoner så finns det kapital så jag förstår inte varför alla reagerar på att en BRF skall ge pengar.

Vi ger ju styrelsen hutlösa arvorden för ren inkompetens det är ju också "våra pengar som snurrar runt"

Tror ni får släppa den bristfälliga logiken.

Men då vet jag att man kan genomföra borrljud 24/7 i 1år, mitt under en pandemi utan att lagen ger en någon rätt till kompensation.

Jag tycker det är konstigt då jag äger balkongen och har köpt den men styrelsen ger mig inte rätt att nyttja den och vill heller inte kompensera mig för det.

Samma med fönster från insidan äger jag ju dessa och vill kunna se ut.

Men jag tolkar det som att man som BRF kan plasta in varje lägenhet i 1år köra borrljud medans staten tvingar alla att vara hemma.

Väldigt märkligt och tråkigt för dom som drabbas och inte kan jobba eller sova under ett halvår ..
Svara med citat
Gammal 2021-06-18, 18:03
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Släpp din kritik du har helt fel.

För det första så ”äger” du ingenting - det gör föreningen.

Du skall istället vara glad och tacksam över att din förening renoverar sitt hus då detta skyddar din investering.

Att du själv sen är så senfärdig och inte har vett att hitta något alternativt ställe att arbeta på efter ett helt år är verkligen ditt eget ansvar! Man kan sitta hos vänner, föräldrar, bibliotek et c. Men inte du - du sitter still på röva och förväntar dig att man skall pausa entreprenaden?? Ja tjena pröjsar du det då?

Jag blir på riktigt upprörd över denna ”någon-annan-ismen” som blir allt vanligare. Fatta att i brf har var och en ett eget ansvar. Ta det och sluta skyll på andra att du suttit kvar i din lgh och lyssnat på borrmaskiner i ett helt år.
Svara med citat
Gammal 2021-06-18, 19:10
P2222 P2222 är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Mar 2021
Standard

Det är såklart tråkigt för dig, men BRFen måste få utföra underhåll även om det stör.

För ca 3 år sedan började vi planera ett takbyte på våra fastigheter. Efter ett jättejobb med olika offerter valde vi en entreprenör som påbörjade arbetet. Ungefär samtidigt som ställningarna hade rests kom Covid med full kraft och folk blev sittandes hemma.

Självklart tråkigt för dem, men det var inte så kul för oss att bli ifrågasatta varför vi skulle bygga mitt i pandemin En boende tyckte tillochmed att vi skulle avbryta mitt i allt och fortsätta när pandemin var över

Bara för att få en insikt i hur det kan vara från föreningens sida.
Svara med citat
Gammal 2021-06-18, 21:34
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av mikes Visa inlägg
Om det finns ett överskott av kapital på 10(!!!!) miljoner så finns det kapital så jag förstår inte varför alla reagerar på att en BRF skall ge pengar.

Vi ger ju styrelsen hutlösa arvorden för ren inkompetens det är ju också "våra pengar som snurrar runt"

Tror ni får släppa den bristfälliga logiken.
En bostadsrättsförenings budget skall alltid vara i balans. Således kan jag bara anta att de sparade pengarna är till för att finansiera någon åtgärd eller betala av något lån. Min åsikt är att man skall vara ytterst försiktig med att sänka avgiften eller erbjuda avgiftsfria månader. Det kommer alltid behövas resurser och avgift för 300 lägenheter är troligtvis ca 1mkr. Det är är nog en ganska signifikant del i budgeten.

Gällande arvodena så har ju du indirekt via föreningsstämman godtagit att styrelsen får denna ersättning. Men visst har du rätt att det är samma pengar som snurrar runt, om föreningen är väldigt liten finns ingen mening med att arvodera styrelsen då pengarna skulle behöva beskattas innan de betalas ut till styrelsen. I större föreningar så brukar arvode erbjudas för att motivera folk att delta i styrelsen.

Men om du är missnöjd med styrelsen insats så kan du ta upp detta på nästa föreningsstämma, det är det forum som finns för medlemmar.

Sen vidare till balkongerna så är dessa oftast föreningens och medlemmarna har bara rätt att nyttja dessa. Så troligtvis så äger du inte den, detta kan du kolla upp i överlåtelseavtalet.
Svara med citat
Gammal 2021-07-08, 08:05
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Släpp din kritik du har helt fel.

För det första så ”äger” du ingenting - det gör föreningen.

Du skall istället vara glad och tacksam över att din förening renoverar sitt hus då detta skyddar din investering.

Att du själv sen är så senfärdig och inte har vett att hitta något alternativt ställe att arbeta på efter ett helt år är verkligen ditt eget ansvar! Man kan sitta hos vänner, föräldrar, bibliotek et c. Men inte du - du sitter still på röva och förväntar dig att man skall pausa entreprenaden?? Ja tjena pröjsar du det då?

Jag blir på riktigt upprörd över denna ”någon-annan-ismen” som blir allt vanligare. Fatta att i brf har var och en ett eget ansvar. Ta det och sluta skyll på andra att du suttit kvar i din lgh och lyssnat på borrmaskiner i ett helt år.

Gud vad glad jag är att inte ha Harald som granne, Du verkar vara en riksmupp.

1) För det första så ”äger” du ingenting - det gör föreningen.
Svar: Och jag är ju en del av föreningen därför äger man.

2) Du skall istället vara glad och tacksam över att din förening renoverar sitt hus då detta skyddar din investering.

Svar: Absolut men det är ingen intestering som behöver ske under en pandemi, När Stefan löfen i Mars ville stänga ner landet hade man kunna bordslägga projektet 1-2-3år (Fanns inget akut med fönsterbytet som undermålig kvalite eller liknande) Bygget var inte på börjat och kunde skjutas upp.

3) Att du själv sen är så senfärdig och inte har vett att hitta något alternativt ställe att arbeta på efter ett helt år är verkligen ditt eget ansvar! Man kan sitta hos vänner, föräldrar, bibliotek et c. Men inte du - du sitter still på röva och förväntar dig att man skall pausa entreprenaden?? Ja tjena pröjsar du det då?

Svar: Att du heter Harald och skriver ord som 'röva' indikerar på att du är en 'lantis' , Här i Stockholm har vi inte haft dessa möjligheter, Kontor , bibliotek och covid-föräldrar har varit helt nerstängt i 1år , Det är enbart hemma man kan ha varit ditt pucko!

Utöver det har vi 90% över 85år .. vart skulle dessa åka tycker du? Dom har varit hemma 24/7 under bygget för dom har ingenstans att ta vägen.

Sug på det med din röva logik!

4) Jag blir på riktigt upprörd över denna ”någon-annan-ismen” som blir allt vanligare. Fatta att i brf har var och en ett eget ansvar. Ta det och sluta skyll på andra att du suttit kvar i din lgh och lyssnat på borrmaskiner i ett helt år.

Svar: Jag Fattade inte (var osäker) vilket ansvar som vilade på vem DÄRFÖR FRÅGADE JAG I ETT FORUM FÖR BOSTADSRÄTTSFRÅGOR !!!!

Du Harald får alla mina minuspoäng jag uppfattar dig som en värdelös, grinig, sur och hemsk människa!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hålla stämma utan styrelse Phonta Bostadsrättsforum 12 2018-04-02 08:56
Styrelse utan ordförande??? Nybörjare Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2014-10-13 11:35
Utan Styrelse, vad händer? tjejen Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 3 2012-02-25 17:22
Kaos i styrelse - interimstyrelse utan beslutsrätt? Admin Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 0 2010-10-19 17:54
Sitta i styrelse utan att bo i bostadsrättsföreningen Malcolm Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 6 2009-11-27 16:32

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:12.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare