Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-05-17, 02:20
Björn Björn är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2014
Standard Katastrof med underhåll, vad kan jag göra ?

Driver en firma i en mindre privat BRF, både äger en del och hyr en del. Vad jag än klagar på så får jag aldrig min vilja igenom. Handfat sprucket, vattenkranen går inte stänga av helt = vatten på golvet i min hyrda del. Vattenrör i väggen som ger fukt gör att mina inneväggar rasar. Ett förråd i marknivå läcker in vatten, 2 cm vatten över hela golvet idag. Detta felet har varit i flera år nu. Väggarna har vittrat sönder, elementen har ramlat ner på golvet, väggen orkar inte bära dem längre. Mögel överallt, fruktansvärd lukt. Mycket av mina saker är fördärvade.
När jag anmäler detta till styrelsen och begär åtgärd så ignorerar dom det. Det är inget “huset” kan stå för, säger dom. Jag säger att de får koppla in försäkringsbolaget. Då säger dom att självrisken är för hög så det gör dom inte. Du får ta kontakt med ditt eget försäkringbolag och betala självrisken själv, får jag till svar. Det är 3 personer i styrelsen som bestämmer allt och de är tajta kompisar. De pratar ihop sig ute på gården och sedan är det bara så som gäller. Är det något som gäller dem så fixar dom det utan problem. Jag ingår inte i deras “kompisgäng” och är bara jobbig när jag klagar. Kommer inte någon som helst vart med detta. Svar jag får är – Duger det inte så får du väl flytta. Vad kan jag göra ? Måste jag driva en process mot dem eller finns det någon att kontakta som hjälper mig. Vill ju inte flytta därifrån då mitt förtag funnits på samma plats i väldigt många år osv..... Föreningen har relativt god ekonomi så det är inte det som problemet ligger. Blir så trött av allt man måste bråka om.
Svara med citat
Gammal 2014-05-17, 08:58
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Vad säger stadgarna? Ditt hyresavtal? Normalt står föreningen ska stå för underhåll av lokalen du hyr.

Kontakta kommunens miljökontor och/eller bostadsrättsnämnden.
Svara med citat
Gammal 2014-05-17, 11:02
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Är det en bostadsrättslokal eller en ren hyreslokal?
Svara med citat
Gammal 2014-05-17, 12:12
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Är det en bostadsrättslokal eller en ren hyreslokal?
Är det en bostadsrättslokal vet jag inte vad som gäller. Är det en ren hyreslokal (vi har 7 st.) Är det vad som står i kontrakten (behöver inte vara lika) som är avgörande för vilka underhållsskyldigheter föreningen har. Våra hyresgäster som vi har nu står för mesta av underhåll och förbättringar som oftast är verksamhetsanpassade. Det handlar ju om avtal mellan två affärsdrivande panter. Vi hade proffshjälp vid upprättande av avtalen och tar ut marknadsmässiga hyror.

Kontrakten löper på tre år, då det går att omförhandla kontrakten. Ju mer underhållsansvar föreningen tar på sig, desto högre hyra kan man ta ut. Meningen är ju att vi ska tjäna pengar på uthyrningen, inte att sponsra hyresgästernas verksamheter.
Gammal 2014-05-18, 01:54
Medlem

Standard

En del är bostadsrättslokal och en annan del är en ren hyreslokal. Jag övertog ett gammalt företag i huset för 17 år sedan men företaget har legat på samma plats i 60 år. Övertog hyresavtalet och det säger i stort sett inget, gammalt med bara typ namn och adresser och 3 månader uppsägning. Någon stadgar får jag inte, vet inte om det finns. Jag vet ju att föreningen ska står för kostnader när det gäller underhåll men när de inte bryr sig vad gör man då ? De gör bara saker som gagnar deras eget. Kan nämnas att min köpta lokal är mycket attraktiv och ordförande har jobbat i flera år med att jag ska sälja lokalen till honom. En del i detta är ju säkert en liten hämnd för att jag inte gör det. Jag kommer ingen vart hur jag en gör, men jag får nog ta kontakt med kommunens miljökontor och/eller bostadsrättsnämnden. Jag var i kontakt med miljökontoret för ett antal år sedan. De skrev ju till föreningen och givetvis blev det ett jäkla liv men inget hände. Miljökontoret sa att de gjort vad de kunde och så var allt tillbaka på ruta ett igen.
Svara med citat
Gammal 2014-05-18, 02:01
Medlem

Standard

Förtydligas måste göras att jag reparerar och underhåller mina lokaler i tipptopp skick. Men när regnvattnet rinner rakt in i min lagerlokal utifrån så kan ju inte jag börja reparera huset utsida. När det gäller rör och porslin så tycker jag också det är föreningen som ska stå för det särskilt i den hyrda delen. Ordföranden har också en affärslokal och dit går ju mycket av föreningen pengar. Byte av dörrar osv.
Svara med citat
Gammal 2014-05-18, 10:04
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Du måste klargöra vad som är ditt ansvar först. Om det är en bostadsrättslokal behöver ex droppande kranar inte vara föreningens ansvar. Utsidan ska vara föreningens ansvar, så även rör som går i bjälklag.

Föreningens stadgar måste väl gå att ta fram? Du får prata med bostadsrättsnämnden.
Svara med citat
Gammal 2014-05-18, 10:47
Brf. Haren Brf. Haren är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Apr 2012
Standard

Stadgar kan du få (köpa) hos Bolagsverket, se bolagsverket.se

Ge inte upp!
Svara med citat
Gammal 2014-05-18, 10:53
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Stadgarna kan man få mailade från Bolagsverket men det kostar någon hundring.
Ibland kan man hitta stadgarna i annonser om lägenheter till salu i huset.

Rör i bjälklaget under golvet är dock föreningens ansvar. För utanpåliggande rör i bostadsrättslokalen får man se i stadgarna.
Regnvatten som kommer in genom en ytterdörr skulle eventuellt kunna vara bostadsrättshavarens ansvar beroende vad som står i stadgarna.

För hyreslokaler har stadgarna ingen betydelse utan där får man se i hyreskontraktet.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Periodiskt underhåll? KATASTROF FÖR OSS annaeva Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 52 2013-09-20 19:44
Inget elavtal! Katastrof? Starmac Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 3 2012-12-08 08:29
Katastrof styrelse Mollys matte Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 3 2012-07-13 19:24

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:33.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare