Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-05-19, 16:42
khg khg är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2022
Fråga Ventilationsproblem - granne med tryckande fläkt (juridik)

Hej.
Föreningen jag flyttade till för ca 1.5 år sedan har ett mekaniskt frånluftssystem med gemensamma pipor. Redan från dag ett märkte jag att det var noll drag i min spiskåpa och kontaktade därför styrelsen som ordnade med en inspektion. Inspektionen skedde ganska exakt för ett år sedan och fastslog att ett par spjäll på vinden var helt stängda samt att grannen ovanför mig har en tryckande fläkt.
Funktionen hos min spiskåpa gick ifrån noll till medioker efter öppning av spjällen på vinden men tyvärr hände inget mer innan styrelsen byttes ut. Nya styrelsen anlitade återigen samma ventilationsfirma (detta var ca 3 månader sedan) och slutsatsen var identisk (grannen ovanför har en tryckande spisfläkt som saknar spjäll vilket gör att jag som bor längst ner inte får något drag).

I det här läget blev grannen ovanför informerad att hans fläkt måste bytas ut.
Dock blev jag alldeles nyss informerad om att grannen ovanför nu har haft en annan firma här som har sagt att hans fläkt är godkänd för ventilationssystemet. Detta är linjen styrelsen tycks gå på och kommer låta den här firman göra en justering av ventilationen. Själv är jag förstås extremt skeptisk hur man med justering kan lösa att ett spjäll inte existerar.

Min undran är vad jag har för juridiska möjligheter att få detta åtgärdat? Har till exempel hört sägas att det kan vara möjligt att betala månadsavgiften till någon tredje part som, i sin tur, betalar föreningen efter åtgärden är utförd, dock ej bekräftat att detta är möjligt. Hur som helst börjar det bli jobbigt att vänta 24 timmar på att oset från föregående matlagning försvinner. Dessutom känns ibland lukt när grannen lagar mat men detta problem är mindre i sammanhanget.

Tacksam för svar!
Mvh
khg
Svara med citat
Gammal 2022-05-19, 17:26
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Att din granne saknar spjäll är ett mindre problem i sammanhanget, så länge den gemensamma fläktens sug justeras upp erforderligt.

Ett grundfel du (och många andra) gör är att du går utanför ditt problem. Problemet är ju att du har en otillräcklig fläktfunktion ingenting annat. (Att eller om det sedan beror på än det ena eller andra är verkligen inte din huvudvärk).

Så fokusera på ditt eget ärende enbart. Och här verkar det ju som att styrelsen nu får adekvat hjälp med att öka suget i den centrala fläkten.

Det här med att deponera avgiften i en brf är bara dumt. Det är ju din egen förening - kräv åtgärdande istället och fungerar inte styrelsen så byt ut den. En dåligt fungerande styrelse kommer aldrig helt plötsligt fungera bra bara gör att medlemmar inte betalt sin avgift eller klagar på styrelsen i största allmänhet.

Det är ju ni medlemmar som tillsätter styrelse - ta det uppdraget seröst och välj in vettiga människor!!
Svara med citat
Gammal 2022-05-24, 20:29
Rätt och riktigt Rätt och riktigt är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2022
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
En dåligt fungerande styrelse kommer aldrig helt plötsligt fungera bra bara gör att medlemmar inte betalt sin avgift eller klagar på styrelsen i största allmänhet.

Det är ju ni medlemmar som tillsätter styrelse - ta det uppdraget seröst och välj in vettiga människor!!
Det där låter ju bra, men är ju ofta inte så enkelt. Många föreningar idag lider av att ha hög omsättning på medlemmar och därmed en ständigt ny och oerfaren styrelse. Kontinuitet saknas, och kunskap och erfarenhet försvinner.
Det är ett problem att bostadsrätter idag kommit att bli mer av investeringsobjekt i bostadskarriären, än som långsiktiga boenden.
Svara med citat
Gammal 2022-05-24, 21:24
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Det där låter ju bra, men är ju ofta inte så enkelt. Många föreningar idag lider av att ha hög omsättning på medlemmar och därmed en ständigt ny och oerfaren styrelse. Kontinuitet saknas, och kunskap och erfarenhet försvinner.
Det är ett problem att bostadsrätter idag kommit att bli mer av investeringsobjekt i bostadskarriären, än som långsiktiga boenden.
Så kan det nog vara på sina ställen men oftast finns det i de flesta föreningar en kärna av boende so trivs bra och antingen har bott eller har för avsikt att bo kvar länge. Det är bland dessa personer man behöver söka sin styrelse.

Sedan kan det ändå uppstå situationer från tid till annan när en styrelse blir väl grön - då finns det kurser att gå och konsulter att ta hjälp av.

Jag har väl snart jobbat i 20 i ”branschen” och skulle säga att ett större problem än helt oengagerade medlemmar är de medlemmar som gnäller och klagar men som inte själva tag ansvar istället. Dessa personer förstör förutsättningarna för att kunna rekrytera bra personer då ingen vill ha konflikter och gnäll i sin boendemiljö.

Så har du åsikter - engagera dig eller var tyst - om jag fick bestämma!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ventilation och fläkt i bostadsrätt Admin El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 28 2015-10-25 13:49
Problem med fläkt Gordon El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 5 2012-04-14 14:41
Fläkt i lgh, vad säger lagen? Maggy Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2011-03-02 19:21
Att deala med brf - Ventilation/fläkt pjärlumjär Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2010-11-25 12:33

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:47.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare