Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-03-12, 01:19
Sofie Sofie är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2014
Standard Styrelseprotokoll genom domstol - funkar det?

Hur stor är sannolikheten att man får utdrag ur styrelseprotokoll med hjälp av domstol? Räcker det med ett muntligt godkännande från styrelsen eller måste man ha det skriftligt för att det ska bli lättare att väcka talan i domstol och faktiskt vinna? Kan en styrelse tala osanning under tvistemål utan att begå brott?
Svara med citat
Gammal 2016-03-12, 09:33
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Att tvinga styrelsen att visa ett protokoll redan innan en stämning kan nog vara svårt.

Men vid en stämning eller i pågående mål borde det gå att framtvinga ett styrelseprotokoll om man med hjälp av protokollet vill styrka att styrelsen har fattat ett visst beslut.
Men man riskerar då förstås att protokollet inte har det innehåll som man hade räknat med.

Jag antar att styrelsen i detta fall förnekar att de har fattat ett visst kontroversiellt beslut ?
Svara med citat
Gammal 2016-03-12, 09:43
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Att tvinga styrelsen att visa ett protokoll redan innan en stämning kan nog vara svårt.

Men vid en stämning eller i pågående mål borde det gå att framtvinga ett styrelseprotokoll om man med hjälp av protokollet vill styrka att styrelsen har fattat ett visst beslut.
Men man riskerar då förstås att protokollet inte har det innehåll som man hade räknat med.

Jag antar att styrelsen i detta fall förnekar att de har fattat ett visst kontroversiellt beslut ?
Kan man kalla revisorn som vittne?
Svara med citat
Gammal 2016-03-12, 10:16
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Sofie Visa inlägg
Ja det bör gå.

Är lite osäker på vad som menas med "munligt godkännande från styrelsen". Om styrelsen håller med om att de har fattat ett visst beslut så behöver detta inte styrkas med bevisning.

Man måste förstås också framställa ett yrkande i målet, t ex att föreningen ska utge ett visst skadestånd till käranden.
Svara med citat
Gammal 2016-03-12, 10:24
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ja det bör gå.

Är lite osäker på vad som menas med "munligt godkännande från styrelsen". Om styrelsen håller med om att de har fattat ett visst beslut så behöver detta inte styrkas med bevisning.

Man måste förstås också framställa ett yrkande i målet, t ex att föreningen ska utge ett visst skadestånd till käranden.
Jag frågade en styrelsemedlem om jag kunde få utdrag, en månad senare godkände styrelsen det. Sen har jag mailat och de har låtit bli att svara. Nu vill de inte lämna ut utdrag eftersom de inte är offentliga.

Vad kan ett domstolsärende av detta slag kosta? Kan styrelsen neka till allt i domstol utan att det räknas som brott i ett tvistemål?

Räcker det med att man yrkar verkställning av styrelseprotokoll?
Svara med citat
Gammal 2016-03-12, 10:33
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard

Citat:
Eller alla i styrelsen? Även om de är motpart?!
Svara med citat
Gammal 2016-03-12, 10:47
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Dia Visa inlägg
Eller alla i styrelsen? Även om de är motpart?!
Skickar de ombud och sitter hemma och hoppas på att domen faller till deras fördel vill jag ju givetvis att de tar sig till tinget och vittnar under ed/sanningsförsäkran. Några vittnen har jag inte. Revisorn kan bara vittna om innehållet inte att styrelsen beslutat att godkänna för det tror jag inte protokollförts.
Svara med citat
Gammal 2016-03-12, 11:10
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard

Citat:
Skickar de ombud och sitter hemma och hoppas på att domen faller till deras fördel vill jag ju givetvis att de tar sig till tinget och vittnar under ed/sanningsförsäkran. Några vittnen har jag inte. Revisorn kan bara vittna om innehållet inte att styrelsen beslutat att godkänna för det tror jag inte protokollförts.
Konstig fråga men måste förhandling ske i den domstol som tillhör ens hemkommun?
Svara med citat
Gammal 2016-03-30, 13:53
Nettis Nettis är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Oct 2015
Standard

Citat:

Om medlem får bifall, vem ser till att medlem får ut utdraget? Vem är det som ska utföra arbetet för att medlem ska få utdraget?
Svara med citat
Gammal 2016-03-30, 19:11
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Hej och hå.

Den dagen en korrupt styrelse måste visa upp ett protokoll så kommer det protokollet givetvis inte innehålla någon information som "sätter dit" denna styrelse, eftersom de själva skriver protokollet.

Lägg ner er iver att få se protokollen. Skulle ni komma dit en dag så kommer ni upptäcka att ni sprungit efter en hägring.

Byt ut dåliga styrelser istället. Enklare och effektivare.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Så funkar nya lagen för andrahandsboenden Admin Senaste Nytt 0 2013-10-02 06:40
skiljeförfarande vs allmän domstol tette Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 6 2011-03-12 21:21
Så funkar rotavdraget - Sydsvenskan Admin ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster 0 2009-06-29 23:51
KO drar Skanska inför domstol Admin Senaste Nytt 1 2009-05-08 22:03

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:23.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare