Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-15, 10:17
thagefrederick thagefrederick är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2011
Standard Prydligt och ordentligt i förening

Hej. Jag har ett arrende i en kolonistugeförening. (Kanske inte rätt forum då,men jag försöker ändå)
Där står ungefär i stadgarna att man ska hålla "lotten prydlig och ordentlig och i städat skick"
Vad innebär det egentligen? Ingår min stuga i denna regel? Ingår min altan?
Styrelsen anser tex att det ser stökigt ut att jag har familjens cyklar på lotten. Men omjag tex förvarar dem på min altan, vem bestämmer över den? Eller om jag tex skulle hänga upp cyklarna på min husvägg? Huset äger ju jag.... Vem äger altanen? (=trägolv utanför dörren utan vägg, staket eller tak)
Om jag (vilket jag inte vill men ändå) skulle få för mig att spika fast en massa fula olika sorters krukor (i olika färg och utförande, plåtburkar osv, helt klart fult alltså) på min husvägg och sen förvarar en massa halvdöda växter där i, har jag rätt till det? Om jag placerade detta PÅ lotten så är det ganska självklart att jag ju skulle bryta mot stadgan/regeln "snyggt och prydligt på lotten", men vem bestämmer om min husvägg resp altan?
Tacksam för svar.
Svara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Energideklaration sågas av förening - E24 Admin Senaste Nytt 4 2019-09-03 06:41
Styrelselös förening? nojo Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 3 2010-09-26 18:54
Byta elleverantör som förening, går det? BigM El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 4 2010-02-19 13:20
Hur är lånebilden i denna förening? sirslobban Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 5 2009-08-17 12:27
Parabolerna sitter prydligt långt inne på balkongerna - Aftonbladet Admin Senaste Nytt 0 2009-05-05 01:48

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:59.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare