|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|||
|
|||
![]() Hej. Jag har ett arrende i en kolonistugeförening. (Kanske inte rätt forum då,men jag försöker ändå)
Där står ungefär i stadgarna att man ska hålla "lotten prydlig och ordentlig och i städat skick" Vad innebär det egentligen? Ingår min stuga i denna regel? Ingår min altan? Styrelsen anser tex att det ser stökigt ut att jag har familjens cyklar på lotten. Men omjag tex förvarar dem på min altan, vem bestämmer över den? Eller om jag tex skulle hänga upp cyklarna på min husvägg? Huset äger ju jag.... Vem äger altanen? (=trägolv utanför dörren utan vägg, staket eller tak) Om jag (vilket jag inte vill men ändå) skulle få för mig att spika fast en massa fula olika sorters krukor (i olika färg och utförande, plåtburkar osv, helt klart fult alltså) på min husvägg och sen förvarar en massa halvdöda växter där i, har jag rätt till det? Om jag placerade detta PÅ lotten så är det ganska självklart att jag ju skulle bryta mot stadgan/regeln "snyggt och prydligt på lotten", men vem bestämmer om min husvägg resp altan? Tacksam för svar. |
|
|||
|
|||
![]() Allt som finns på kolonilotten ingår, både huset och altanen.
Om du har en massa krukor i olika färger på väggarna är fortfarande 'prydligt' så länge de är hela. Om du skulle förvara 2 ton skrot på din altan så är detta inte 'prydligt'. Med prydligt skulle man likväl kunna säga, helt och rent, underhållet är skött.. etc.. Att hänga upp sig på något personligt som att man inte gillar färgen på krukorna kan imte ligga som grund för att innehavaren av kolonin skulle bryta mot 'prydligt' |
|
||||
|
||||
![]() Kolonilotterna lyder under samma regelverk som bostadsrättsföreningar, dvs föreningslagen, eftersom det är en ekonomisk förening.
Du kan lugnt förvara dina cyklar var du vill. Stadgarna gäller, men om det är tolkningsfrågor, som i det här fallet, så är det inte på det viset att styrelsen har tolkningsföreträde.
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE |
|
|||
|
|||
![]() tack försvaren.
Admin,kan du utveckla ditt svar lite. Vad menas med tolkningsföreträde? Och vem är det som har det då? Hur kan jag hävda min rätt? Finns det ngt att läsa, eller ngn att prata med om sådana här saker. Ngt att hänvisa till, nästa gång mina cyklar kommer upp. (styrelsen hänvisar ju till paragrafen "ordning o reda.) Känns inte riktigt rätt att vända sig direkt till arrendenämnden (eller advokat) i ett sådant här fall. Det borde finnas ngt annat innan det går så långt, kan man tycka. Jag kan knappast vara enda kolonisten som har bekymmer med styrelsen när det gäller just ordning och reda. Där styrelsen tycker si eller så. Har letat överallt på nätet och hittar inget! Utom denna sida som för övrigt är super! Hittade denna sajt i våras när jag skulle skriva mina första motioner. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Är det en ideell förening finns det ingen särskild lag som gäller. Stadgarna är därmed ännu viktigare att ha läst igenom. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Energideklaration sågas av förening - E24 | Admin | Senaste Nytt | 4 | 2019-09-03 06:41 |
Styrelselös förening? | nojo | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 3 | 2010-09-26 18:54 |
Byta elleverantör som förening, går det? | BigM | El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV | 4 | 2010-02-19 13:20 |
Hur är lånebilden i denna förening? | sirslobban | Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi | 5 | 2009-08-17 12:27 |
Parabolerna sitter prydligt långt inne på balkongerna - Aftonbladet | Admin | Senaste Nytt | 0 | 2009-05-05 01:48 |