Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-06, 22:08
HenrikB HenrikB är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard Vem bestämmer val av målarfärg i trapphuset? Styrelsen, eller alla medlemmar/boende?

Hej,

Vi är en liten Brf på 5 medlemmer. Kan en enda person (ledamot) i styrelsen bestämma vilken färg trapphuset skall ha, och kan den ordförande/styrelsen ensamma bestämma NÄR trapphuset skall målas?

Tur som var, så nekade målarmästaren att måla i ledamotens hemska färgval..

Skall det inte vara en stämma blant ALLA medlemmerna på båda beslut?
Svara med citat
Gammal 2012-03-06, 22:30
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Styrelsen har förtroendeuppdraget att företräda medlemmarna. För underhåll svarar styrelsen för beslut när, om, hur och i vilken omfattning.

Givetvis bör övriga få chans att tycka till, när det bara är 5 st medlemmar.

Men beslutar, det gör styrelsen.

Tänk dig annars, om ni aldrig kan enas, då blir det ju aldrig målat....
Svara med citat
Gammal 2012-03-06, 22:39
Ford P Ford P är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Dec 2011
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av HenrikB Visa inlägg
Hej,

Vi är en liten Brf på 5 medlemmer. Kan en enda person (ledamot) i styrelsen bestämma vilken färg trapphuset skall ha, och kan den ordförande/styrelsen ensamma bestämma NÄR trapphuset skall målas?

Tur som var, så nekade målarmästaren att måla i ledamotens hemska färgval..

Skall det inte vara en stämma blant ALLA medlemmerna på båda beslut?
Styrelsen bestämmer. Ordf eller ngn annan har ingen speciell makt.

Ni har valt en styrelse för att de ska ta beslut. Demokrati gäller vid val av styrelse, inte enskilda beslut.

Men, även om styrelsen har vårdplikt så gäller det att det ska finnas ett behov att renovera. Det går inte att måla om trapphusen bara för att färgen är ful eller nåt annat kosmetiskt. Då blr man nog söka medlemmarnas stöd via en stämma.
Svara med citat
Gammal 2012-03-06, 22:47
Duktig medlem

Standard

"Tänk dig annars, om ni aldrig kan enas, då blir det ju aldrig målat...."

Jo, det hadde blivit målad, med att alla 5 familjer kunne fått et val av 5 eller 10 kulörer, och satt et önska från 1 till 5 eller 10, hvor 1 är den kulören en allra mest hadde önskad. Sen lagar man ett snitt, och väljar den kulören som fikk mest ettor, eller "minst poeng".

Så demokratisk KAN det göras. Vel, det ble inget mörk-burgunder i trapphuset, men en fin ljusgrön färg (tack!! målarmästeren!)

Sen, skall inte alla medlemmarna få bestämma NÄR det skall målas? Det var bestämd att det inte skulle göras för ett år senare, men plutselig skulle ordförande sälja sin lägenhet, och trapphuset hadde stort behov för ommålning! Plutseligt var det bråttom, och styrelsen HANN INTE fråga oss andra om vilken kulör vi skulle ha (fast vi alla bor der...)

Annars så var det ett gemensamt beslut att trapphuset SKULLE målas...
Svara med citat
Gammal 2012-03-07, 00:49
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard Mer demokrati i allmännyttan?

Som vanligt finns det olika synsätt på hur man kan göra saker! Det finns den maktfullkomliga styrelsen, som inte tål att någon säger något över huvud taget, som rör "styrelsens självbestämmande". Sedan finns det dom som jobbar för allas trivsel och känslan av att kunna påverka (även mellan stämmorna).

När jag bodde i allmännyttan skulle 5 trapphus målas om. Vi fick 4 olika förslag till färgsättningar och fick rösta per trappa. De tog t o m hänsyn till en liten förändring, som gjorde det bättre. Det blev olika val i trapphusen och hyresgästerna var glada och nöjda.

Så vad är det med en del styrelser i brf, som gör att de blir fullständigt maktfullkomliga?

Vilken tur att ni hade en vettig målarmästare, som stoppade vansinnigheterna!
Svara med citat
Gammal 2012-03-07, 08:24
skanke skanke är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Sep 2011
Standard

Det finns bra sätt att lösa saker på och så finns det dåliga.

Trodde mest att det var i större föreningar som medlemsinflytandet var dåligt, men det verkar kunnan vara problem även i små. Är föreningen så liten som 5 medlemmar så borde man ju kunna ta dom flesta besluten tillsammans, och man behöver man ju inte vara så himla formell.

När jag bodde i allmännyttan så skulle vi få trapphusen ommålade i samband med en större renovering av fastigheterna. En arkitekt hade tagit fram ett antal förslag som alla ratades av dom boende. Arkitekten fick i uppdrag av hyresvärden att utforma ett nytt förslag utifrån de boendes önskemål. De nya förslaget gillades och trapphusen blev målade enligt detta. Blev riktigt snyggt.

Kan man han boendeinflytande över trappmålning som boende i hyresrätt så borde man ta mig tusan kunna ha det i BRF. Men det känns lite som uppochnervända världen numera. Man har boende i BRF inte så mycket inflytande eller insyn.
Svara med citat
Gammal 2012-03-07, 09:35
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Arg 5 medlemmar, och ändå en oligarki !!!

Ja, skrämmande. Liten eller stor förening, det kan nog vara så att i vissa föreningar har medlemmarna mindre inflytande än vad hyresgäster har i sin hyresrätt. Det är naturligtvis inte försvarbart på något sätt oavsett om styrelsen är "vald" (vilket den sällan är i verkligheten) av medlemmarna.

I min egen brf frågade ingen vad medlemmarna tyckte när trapphus målades om. Styrelsen informerade inte ens om detta. En dag var det plötsligt bara en ny färg på väggarna, en riktigt ful pissgul färg, som inte alls hörde ihop med något annat.

Jag instämmer i att i en så liten förening som under 10 medlemmar så är det orimligt att även denna fungerar som en oligarki.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2012-03-07, 09:46
Duktig medlem

Standard

Tack alla för inspel,

Problemet är begränsad till en enda ledamot som är helt maktfullkomlig och inte fattar vad ordet demokrati betyder.

Jag tog detta upp med han, men han blev ursinnig (för att säga det milt), och valde hellre att gå till frontalangrepp mot mej. Sa till mej att jag vår bråkmakar och dylika. Jag är inte det, men jag, som de allra flesta andra väl, önskar ordning, demokrati (i sådana beslut) och reda.
Ordföranden och hans fru brydde seg inte, de skulle endå sälja och var på väg ut av Brf och den andra ledamoten, en äldre dam på nesten 80 år verkar inte ha nån egen vilje gentemot denna ledamoten. Det bisarra är att denne ledamoten som skulle bestämma denne hemska trapphusfärg, inte en gäng bor här, utan bara kommer på enstaka, sällsynta, korte besök från hemlandet (som dere säkert till nu har gissat är Norge). Sjukt, men så är det...Vi andra skulle dagligen leve med denna färgen.

Målarmästaren sa att folk kommer till att få panikattack och känna klaustrofobi direkt när de kommer inn i trapphuset om vi gått för denna färgen.. Egentligen måste vi få en ekstern styrelse (med vår revisor?) Jag är inte intresserad, men om jag måste, så får jag bli med i styrelsen, for att undvika maktfullkomliga, odemokratiska människor som inte är lämpliga att vara i nån styrelse.
En annan före detta ordförande, måtte gå, då hon fifflade till sej två lägenheter.. Kolla mina andra trådar.. Går detta an i Sverige med att få en ekstern styrelse?

Mvh,

Brf "Supperåd" (suppe = soppa)

PS. Ved årsmötet vill jag hänvisa/ge utskrift av, till mina inspel här. Jag står för det jag säger och gör..

Senast redigerad av HenrikB: 2012-03-07 klockan 10:30.
Svara med citat
Gammal 2012-03-07, 09:58
Duktig medlem

Standard

"..en riktigt ful pissgul färg"

Admin, jag måtte skratta när jag läste detta. Det är tyvärr PRECIS färgen vi har fått på den ÖVRE delen av väggen på trapphuset.. Jag ville inte bråka om detta, grönfärgen på nedra delen väger upp för det. Sen så har den maktfullkomliga ledamoten fått lite av sin färg (en riktigt snäll målarmästare), en mørk burgunder stripa som delar dessa färgorna upp ;-)
Svara med citat
Gammal 2012-03-07, 13:24
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Glad Styrelsen lägger fram förslag på färgsättning ....

Vår BRF har precis låtit måla om trapphusen i 3 kulörer.
Delar av styrelsen
gick höstas runt och sonderade andra adresser i stan vilket vi viste var nymålade från bekantas bekanta.
Styrelsen fastnade för
en adress som matchade väl vårt trapphus och exteriör.
Strax innan lucia
hade föreningen en glöggträff varvid styrelsen presenterade förslag på ny trapphus-målning.
Häri gavs övriga medlemmar möjlighet att opponera sig.
Därefter begärde styrelsen
in 2 offerter varefter en firma fick uppdraget.
Inget konstigt med det.
/SP
Kräv att det införs ett tak i 5 § bostadsrättslagen (1991:614) på hur många lägenheter en BRF får inneha !
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Föreningen/styrelsen bestämmer när, var, hur badrum ska renoveras i brf Undrandez Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2011-01-30 16:58
Alla medlemmar i styrelsen? TEK Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 7 2009-12-08 20:58
Seminarium för alla medlemmar ! - Motioner och Demokrati Admin Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2008-10-21 21:02
Styrelsen i föreningen bestämmer dina gardiner Admin Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2008-03-18 14:29

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:35.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare