Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-03-10, 14:32
P2222 P2222 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2021
Standard Andrahandsuthyrning/inneboende

Hej!

Först, tack för ett bra forum.

Sitter som ledamot i en mellanstor förening (55 lägenheter) i Stockholm. Vi har arbetat hårt för att skärpa till långdragna andrahandsuthyrningar som tidigare styrelse varit slappa med. Vår inställning är att andrahandsuthyrningar ska vara en tillfällig möjlighet vid t ex jobb utomlands.

En medlem har dock flera år hyrt ut del av sin lägenhet till inneboende. Saken är dock att vi misstänker att innehavaren aldrig är där. Jag råkar själv bo strax nedanför den aktuella lägenheten och har aldrig sett ägaren. Han har också ställt frågor till styrelsen som en "vanlig" boende har koll på då vi är duktiga på att informera genom anslag i portarna.

Den aktuella lägenheten har två ingångar då den tidigare varit två separata lägenheter. Ett flertal lägenheter slogs ihop i samband med föreningens bildande, så det är helt i sin ordning. Den separata ingången gör dock att han hävdar att den andre är inneboende. Tidigare styrelse har vid något tillfälle kontaktat den inneboende direkt, detta orsakade ett raseriutbrott hos innehavaren. Sedan dess har inte något speciellt hänt.

Vi vill ta tag i detta. Har frågat vår ekonomiska förvaltare som hänvisar oss till jurist, även om de upplyste oss om att för att en inneboende ska räknas så måste man ha sitt huvudsakliga uppehälle i bostaden.

Någon som varit med om en liknande situation? Ska vi som styrelse börja med att ifrågasätta innehavaren? Tips och trix?
Svara med citat
Gammal 2021-03-11, 10:19
merbzt merbzt är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Beroende på hur det ser ut logistiskt så kanske man passerar en trapphusdörr med passage bricka. Då kan man ju titta i loggarna vilka brickor som öppnar dörrarna. Med dessa loggar (vidimerad av 3:dje part) så tror jag man kanske skulle kunna få rätt i tinget. Överlag så har jag hört och läst horribla historier där tingsrätt dömt till fördel för andrahandsuthyraren så jag kan inte rekommendera att man ska gå den vägen.

Den skada som uthyraren orsakar är ju moralisk och 10% årligen av ett prisbasbelopp. Som jag ser det så om styrelsen kan lägga tid på annat som resulterar i mer värde för föreningen än att jaga dessa 10% så tycker jag man skall prioritera detta.

I vår föreningen har vi beslutat att inte aktivt jaga efter boende pga detta. Vi vill inte lägga pengar på en rättsprocess. Vi har dock tagit beslutet att medlemmar som misstänks hyra ut i andra hand endast kommer att få den service som lagen föreskriver. Man är t ex inte skyldig att svara på frågor förutom på föreningsstämman. Det finns fler saker men det är inte så kul att vara bostadsinnehavare om man inte får hjälp av sin förening när man behöver det.

Man kan ju även köra igång en aktiv kampanj med rekommenderade brev och postade meddelande och hota om en rättsprocess. Ibland räcker det att hota.

Men att just gå till domstol kostar juristpengar. Så om man inte har en jurist i styrelsen som kan arbeta pro-bono skulle jag inte ta det så långt.
Svara med citat
Gammal 2021-03-11, 16:37
Medlem

Standard

Tack merbzt, alltid bra att få återkoppling.

Vi har taggar till portarna, så det kan absolut vara något som vi ska kolla på. Men jag blir lite nyfiken på er inställning till misstänkta andrahandsuthyrningar, styrelsen har ju en skyldighet att utreda dessa. Vi hade ett exempel med en notorisk dålig betalare som dessutom hyrde ut och inkom med ansökan efter uthyrning, hyrde ut för länge mm. Det slutade med att hon sålde lägenheten, en bra lösning för oss som förening.

Självklart är det skillnad på att ha rätt och få rätt, helt på din linje att det är onödigt med dyra rättegångar och jurister. Men samtidigt är det orättvist mot övriga i föreningen att en person hyr ut år efter år med ett påslag på ca 8000 kr/månad.
Svara med citat
Gammal 2021-03-12, 15:02
merbzt merbzt är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av P2222 Visa inlägg
Tack merbzt, alltid bra att få återkoppling.

Men jag blir lite nyfiken på er inställning till misstänkta andrahandsuthyrningar, styrelsen har ju en skyldighet att utreda dessa.

Självklart är det skillnad på att ha rätt och få rätt, helt på din linje att det är onödigt med dyra rättegångar och jurister. Men samtidigt är det orättvist mot övriga i föreningen att en person hyr ut år efter år med ett påslag på ca 8000 kr/månad.
Enligt mig så finns det 3 olika saker en styrelse göra. Saker som den måste göra, saker som den bör göra och saker som man kan göra om det finns tid och motivation.

När det gäller misstänkta andrahandsuthyrningar så har vi flera fall "utrett" dessa. Det vi kom fram till var att det nog var andrahandsuthyrning men att den ekonomiska risken och tiden det skulle uppta att ta det vidare inte skulle kunna motiveras om man vägde det mot §1 lagen om ekonomiska föreningar.

"En ekonomisk förening har till ändamål att främja medlemmarnas ekonomiska intressen".

Beroende på vad föreningen har för aktiviteter gällande huset/fastigheten så kanske man alltid kan motivera att man inte har tid att jaga efter "misstänkt" andrahandsuthyrning. I teorin kanske det aldrig kommer att löna sig och ja då kanske det får vara så.

Att notera så tycker jag inte om mina slutsatser men det är så jag har tolkat den juridiska situationen. Jag försöker bara ta fram en praktisk modell för hur man kan driva styrelsearbetet samt motivera hur den modellen faktiskt är förenlig med lagen. (Huruvida det stämmer kan bara domstol pröva och jag är ingen domstol osv.) Detta kan ju ändras om det kommer ut något trevligt prejudikat såklart. Men det jag fick höra var att domstolarna inte riktigt ansåg att föreningen tog signifikant skada pga andrahandsuthyrningen och därmed så var kraven höga för att säga upp nyttjanderätten pga andrahandsuthyrning (detta var lösa fantasier från jurist som drivit några av dessa mål).

Sen om man tycker att man agerar orättvist när någon tar in 8000kr i månaden så är det ju inte föreningens ensak hur mycket en andrahandshyresgäst betalar i hyra. Även om man tycker det och drar någon inför domstol så kan det ju falla sig ut att det inte alls är tal om en andrahandsuthyrning och ja då är det ju ingen orättvisa i juridisk mening.

Min stora ovilja mot juridiska processer är pga de tar så lång tid. En styrelse kan bytas ut helt på 5 år. Då är det mycket mer enkelt att kunna internhantera problemet.
Svara med citat
Gammal 2021-03-13, 10:05
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Kolla sociala medier

I min Brf finns ett liknande fall. BRH är skriven på en hyresrätt ca 1 km från bostaden. På kopia från tillfälliga anställningsavtal (bemanningsföretag) står det att BRH har placeringsort Stockholm.
Då tycker BRH att denna har rätt att hyra ut sin BRL till en "god vän" som vederbörande fått kontakt genom en bostadsförmedlare.
När jag sedan gör efterforskningar på nätet så hittar jag BRH bl.a. på LinkedIN. Där får jag veta att BRH jobbar på företaget AA sedan minst 3 år tillbaka på hemorten d.v.s drygt 300 km från Stockholm.
Det är bara för styrelsen att dokumentera allt som talar emot BRH på sociala medier i fall vederbörande går vidare till rättsinstans!
Kräv att det införs ett tak i 5 § bostadsrättslagen (1991:614) på hur många lägenheter en BRF får inneha !
Svara med citat
Gammal 2021-04-20, 21:32
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av schrapet Visa inlägg
I min Brf finns ett liknande fall. BRH är skriven på en hyresrätt ca 1 km från bostaden. På kopia från tillfälliga anställningsavtal (bemanningsföretag) står det att BRH har placeringsort Stockholm.
Då tycker BRH att denna har rätt att hyra ut sin BRL till en "god vän" som vederbörande fått kontakt genom en bostadsförmedlare.
När jag sedan gör efterforskningar på nätet så hittar jag BRH bl.a. på LinkedIN. Där får jag veta att BRH jobbar på företaget AA sedan minst 3 år tillbaka på hemorten d.v.s drygt 300 km från Stockholm.
Det är bara för styrelsen att dokumentera allt som talar emot BRH på sociala medier i fall vederbörande går vidare till rättsinstans!
Tack. I detta fall misstänker vi starkt att vederbörande bor utomlands. Ligger lågt just nu dock, vi har ett flertal andra projekt framför oss och kom precis ut från en rättstvist med en lokalhyresgäst.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Andrahandsuthyrning bostadsrätt, andrahandsupplåtelse - Inneboende bostadsrätt Admin Faktabanken 3 2019-01-06 22:33
Inneboende, frågor lowi Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 3 2014-04-28 23:18
Inneboende Jenny100 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2012-08-26 17:13
Inneboende Elin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2012-04-13 18:59
Regler för inneboende i brf tette Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 1 2010-12-03 17:26

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:42.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare