Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-11, 16:12
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Tummen upp Vård-Plikten

Tack Harald,
Så bra kunde jag inte formulera mig. Klockeklart
Svara med citat
Gammal 2013-12-11, 16:26
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

BRL är väl snarare en speciallag som är knuten till lagen om ekonomiska föreningar.
Finns i lagboken intagen i det sk bihanget, alltså de lagar som inte sorterar in under någon av balkarna.

När det gäller "vårdplikten" så kanske det handlar om bostadsrättshavarens ansvar för den
egna lägenhetens skick som det ju finns bestämmelser om i BRL.
Svara med citat
Gammal 2013-12-11, 18:32
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Cool Mycket om annat än vårdplikten för styrelsen

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Tyvärr eftersom ni hatar mig
I detta forum är det ingen som hatar någon. Av den enkla anledningen att det inte är tillåtet. Du är en frisk fläkt i forumet, Harald, men om man uttrycker sig så som du gör ibland så får man nog räkna med reaktioner...

Citat:
men ni är ute och cyklar hela gänget.
...som t.ex. denna åsikt. Väldigt generell anklagelse och du gör det inte lätt att bemöta detta eftersom det inte framgår vem du anser har fel i vad.

Citat:
BrL är en speciallag baserad på AB (Aktiebolagslagen).
Egentligen inte, som Gusten redan påpekat. Bostadsrättslagen grundas på föreningslagen, men givetvis finns det kopplingar mellan bostadsrättslag, föreningslag och aktiebolagslagen. Svårt att undvika med tanke på deras gemensamma nämnare. Precis som med många andra ämnesområden som är kopplade till olika lagar.

Citat:
AB i sig saknar vettig konkretisering av "vårdplikten",...
Ja, närmare bestämt ingen konkretisering alls. Ordet vårdplikt existerar inte ens där.

Citat:
men istället har man kompletterat lagen med en kod. Koden har fördelen att den är lättare att snabbt ändra, samt att ett bolag (eller förening) kan göra egna anpassningar till sin egen verksamhet utan att bryta mot lag.
Där hängde jag inte med riktigt. Vem har kompletterat aktiebolagslagen med vilken kod? Du menar väl inte koden för bolagsstyrning? Vet i så fall inte vad denna kod har med frågan att göra och såvitt jag känner till nämns inte ordet vårdplikt där, än mindre definieras ordet i koden.

Citat:
Vårdplikten hänger här tätt ihop med lojalitetsplikten
Nu saknas ju som sagt en definition av ordet vårdplikt, men jag håller med om att lojalitetsplikten logiskt sett hör ihop med vårdplikten (vilket jag själv skrivit tidigare), och detta har inte motsagts av någon.

Citat:
, vilken innebär bolaget och bolagets mål först, d v s generera vinst (för aktiebolag).
Har aldrig sett denna definition förut, men precis som med ordet vårdplikt får vi alla tycka vad vi vill. Det gör ingen skillnad.

Citat:
AB hänvisar vidare till HB (Handelsbalken där syssloman omnämns).
Jag undrar jag på vilket sätt aktiebolagslagen hänvisar till handelsbalken... och på vilket sätt detta definerar ordet vårdplikt?

Citat:
Bostadsrättslagen plockar dels som jag nämnde upp delar från AB,
Ja, kanske det, men det gör ingen skillnad för vad vi sagt om ordet vårdplikt.

Citat:
men mycket som rör styrelsens arbete är bättre beskrivet i kod eller föreningstradition. Detta då lagstiftaren givetvis inte ska in och peta i sån´t som fungerar bättre utan lagparagrafer.
Det vill jag inte hållla med om.

Citat:
Klart är i vart fall att om ledamot i Brf röjer information som skadar förening eller medlem ekonomiskt , och denne ledamot blir stämd (ledamot har enskilt ansvar), så är det åsidosättandet av vårdplikten man skjuter in sig på.
Egentligen inte. Det är ett åsidosättande av lagen. Sedan en annan sak om man vill lägga in detta (och det hoppas jag man vill) i definitionen av ordet vårdplikt. Tyvärr gör det ändå ingen skillnad eftersom brott mot vårdplikten inte leder till något straff.

Citat:
Alltså finns det alla anleding i världen att fundera två gånger, när någon okänd extern person begär ut information om förening eller medlem.
Jag vet inte om man ska räkna delägarna i föreningen som okända externa personer, men personligen tycker jag inte det finns anledning att fundera mer än en gång... i alla fall inte om man besitter någon form av sunt förnuft.

Citat:
BrL och LeF har gjort det enkelt, och reglerar all information som MÅSTE lämnas ut. Därvid bör varje ledamots enskilda handlande vara enkelt i dessa fall.
Jag skulle vilja uttrycka det lite annorlunda. Lagstiftarna har gjort det enkelt och luddigt beskrivit vilken information en styrelse måste lämna ut, och sedan lämnat till de autonoma föreningarna att själva besluta om vilken öppenhet som ska råda i föreningen.

Citat:
Nu till "skada medlem" och liknande funderingar. Detta har ingenting med vårdplikten att göra (som ju utgår från ekonomiska skador medlem/förening),
Du är fri att ha denna åsikt - eftersom definition av vårdplikten saknas. Men jag är av en annan åsikt.

Citat:
utan här gäller:
Klubbar ledamot medlem i huvudet med en påk (skadar medlem!) så är det brottsligt just för att en människa inte får slå en annan i huvudet med en påk.
Jag har svårt att koppla ihop detta exempel med vad ordet vårdplikt handlar om.

Citat:
(Ledamöter i Brf har ingen egen lag för sina dumheter, vilket en del här inne tycks tro).
Där har du fel, Harald. Läs gärna lagtexten som står i foten till varje inlägg jag skriver.

Citat:
Skadar ledamoten medlemen med att läcka kränkande information, ja då är det förtal eller liknande, precis som om vem som helst hade smutskastat någon annan.
Jag hänger inte med här på vilket sätt du menar att detta har med definitionen av ordet vårdplikt att göra.

Citat:
Medlem har givetvis vårdplikt över föreningens gemensamma tillgångar samt sitt eget underhållsansvar.
Som jag förklarat finns det inget stöd för denna åsikt. Men vill man krångla till begreppen så visst.

Citat:
Men detta är inte samma vårdplikt, men ordet är bra, och används för att beskriva en skyldighet. Enkelt men förvirrande.
Just förvirrande, och i min värld är något som är förvirrande heller inte bra.

Citat:
PBL (Plan och bygglagen pratar också om vårdplikt,...
Kan du vara lite mer konkret, för det kan jag inte erinra mig?

Citat:
... nu är det fastighetsägarens vårdplikt rörande byggnadens skick. Vilket alltså faller på styrelsen i Brf, men vilket alltså inte är samma vårdplikt som den som kommer ifrån AB och HB.
Nu blev det väldigt rörigt.

Citat:
Så, slutligen. Allt finns inte i lag. Mycket är föreningstradition.
Det är korrekt, men det hjälper inte oss att definera ordet vårdplikt.

Citat:
Den som vill lära sig mera om detta, föreslås engagera sig i sin förening, och gå lite kurser, så lär man sig mera. Precis som i alla andra professioner, kommer åskådare eller publik aldrig kunna läsa på och spela matchen/utföra uppdraget lika bra. Det räcker inte inom Brf heller.
Ett bra tips.

Citat:
Endast inifrån styrelsen kan föreningarna förbättras, och medlemmarna få det bättre.
Absolut inte. Föreningarna kan förbättras endast med en tillräcklig mängd aktiva, engagerade och kunniga medlemmar, i och utanför styrelsen.

Efter detta återstår frågan på vilket sätt vi alla andra hade fel och i vad?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2013-12-12 klockan 00:27.
Svara med citat
Gammal 2013-12-11, 18:48
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard

Citat:
Tyvärr eftersom ni hatar mig, men ni är ute och cyklar hela gänget.
Inte alls, men du kanske ska sluta kalla forumets medlemmar för mindre begåvade, paranoida, obstinat dum, m.m.

Citat:
Endast inifrån styrelsen kan föreningarna förbättras, och medlemmarna få det bättre.
Engagerade medlemmar kan ingenting göra från utsidan? Man ska alltså invänta nästa stämma för att eventuellt lyckas få in en fot i styrelsen och bara Då få inflytande? Det blir som en ond cirkel om man hela tiden ska behöva slåss om saken. Den på utsidan får helt enkelt gilla läget?!
Svara med citat
Gammal 2013-12-11, 20:58
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Alltså finns det alla anleding i världen att fundera två gånger, när någon okänd extern person...
Enligt TS handlade det väl om en huruvida en presumtiv köpare skulle kunna få ut en kopia på underhållsplanen. Alltså ingen medlem. Mitt första råd var ju att erbjuda medlemmen planen istället, så kan medlemen (som är säljare och alltså har ett partsförhållande med presumtiva köparen) skälv välja om denne vill lämna ut underhållsplanen.

Citat:
Tyvärr gör det ändå ingen skillnad eftersom brott mot vårdplikten inte leder till något straff.
Vad får dig att tro detta nu då? Det vanligaste straffet är ju att stämman avsätter den ledamot som skadat föreningen. Detta händer hela tiden. Det finns även fall som gått till domstol, vanligaste utfallet är förlikning.

Citat:
Citat:
Skadar ledamoten medlemen med att läcka kränkande information, ja då är det förtal eller liknande, precis som om vem som helst hade smutskastat någon annan.
Jag hänger inte med här på vilket sätt du menar att detta har med definitionen av ordet vårdplikt att göra.
Obegripligt för mig att du inte hänger med här. Du blandar ihop alla möjliga scenarion, och försöker koppla dessa till "vårdplikten" som du sedan försöker definiera. Det blir ju omöjligt och utifrån ser det lätt komiskt ut. Du kan omöjligt skriva "styrelsen får inte skada en medlem" och koppla det till vårdplikten.

Vårdplikten handlar FÖRST OCH FRÄMST om att skydda/värna/främja BOLAGET. Alltså föreningen. Detta kommer före ägare och medlemmar. Det är te x helt ok att göra en medlem missnöjd, bara det är bra för föreningen samt inte strider mot likhetsprincipen eller är otillbörligt. Jag kan räkna upp mängder med beslut där det alltid finns någon/några medlemmar som knorrar. Synd, men styrelsens uppgift är inte i första hand att göra alla medlemmar glada.

Citat:
Absolut inte. Föreningarna kan förbättras endast med en tillräcklig mängd aktiva, engagerade och kunniga medlemmar, i och utanför styrelsen.
Helt fel. Kör en gallup HÄR på forumet, och kolla hur många besvikna medlemmar (vilket det finns en hel del här inne) som förbättrat sin förening genom att utifrån tjata på en från början dålig styrelse. Ni kommer aldrig få någon ordning genom att sitta på läktaren och gapa er hesa.

Citat:
Engagerade medlemmar kan ingenting göra från utsidan? och Den på utsidan får helt enkelt gilla läget?!
Från utsidan kan du ta dig in. En extra stämma kan begäras när som helst om det är riktigt illa, och så är det bara att börja jobba.

Du kan välja, gilla läget, eller gör något åt det (ta dig eller de dina in i styrelsen).

Enligt LeF, så utövas medlems rätt på föreningsstämma. Förstår ni vad det innebär?? DET FINNS INGENTING MERA!!! Utanför stämman kan ni gapa, ropa, skriva, tycka, bråka, brottas etc, men en styrelse kan ändå välja att skita fullständigt i er, och dessutom ha lagen på sin sida.
Svara med citat
Gammal 2013-12-11, 21:58
Ariel Ariel är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Nov 2013
Standard

Svara med citat
Gammal 2013-12-11, 22:03
Tera-medlem

Standard

Det lackar mot jul och med tanke på julrusch och julklappsköp kan jag påminna om att vårdplikt i alla fall finns i Köplagen!

Jippi!

http://koplagen.kontraktsjuridik.se/...ens-vardplikt/

Svara med citat
Gammal 2013-12-11, 22:10
Tera-medlem

Standard

Förresten så är det inte konstigt att man som köpare av bostadsrätt kan få för sig att man har en viss vårdplikt, trots allt:

http://www.maklarsamfundet.se/fragor-och-svar/vardplikt

Vårdplikt - ett ord att skriva en bok om, men Shakespeare är död. Någon som känner sig hågad?

Vårdplikt eller inte - det är frågan.
Svara med citat
Gammal 2013-12-11, 22:22
Admins avatar
Systemadministratör

Cool Lite, men inte särskilt mycket, om vårdplikten

Citat:
Alltså finns det alla anleding i världen att fundera två gånger, när någon okänd extern person begär ut information om förening eller medlem.
Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Jag vet inte om man ska räkna delägarna i föreningen som okända externa personer, men personligen tycker jag inte det finns anledning att fundera mer än en gång... i alla fall inte om man besitter någon form av sunt förnuft.
Citat:
Enligt TS handlade det väl om en huruvida en presumtiv köpare skulle kunna få ut en kopia på underhållsplanen. Alltså ingen medlem. Mitt första råd var ju att erbjuda medlemmen planen istället, så kan medlemen (som är säljare och alltså har ett partsförhållande med presumtiva köparen) skälv välja om denne vill lämna ut underhållsplanen.
Det framgick inte av din text att det var underhållsplanen du syftade på med "information om förening". Tråden handlade ju om vårdplikten och dess definition, och det är det jag kommenterat. Hursomhelst håller jag inte med. För den brf med en styrelse som inte låter en köpare ta del av underhållsplanen - utan säljaren som mellanhand - avråder jag alla att köpa en bostadsrätt i.

Citat:
Tyvärr gör det ändå ingen skillnad eftersom brott mot vårdplikten inte leder till något straff.
Citat:
Vad får dig att tro detta nu då? Det vanligaste straffet är ju att stämman avsätter den ledamot som skadat föreningen. Detta händer hela tiden. Det finns även fall som gått till domstol, vanligaste utfallet är förlikning.
Vad jag syftade på var att brott mot vårdplikten inte leder till något straff i en domstol. I bästa fall leder brott mot lagen till att straff utmäts.

Men även utanför domstolarna ser jag inte det som ett straff att en ledamot avsätts. Det är bara en inte särskilt frekvent effekt av vakna medlemmar. Det händer inte hela tiden, men vi kan ha olika åsikter om detta för någon statistik finns inte.

Citat:
Det finns även fall som gått till domstol, vanligaste utfallet är förlikning.
Om du känner till ett enda fall där brott mot "vårdplikten" lett till prövning i domstol skulle jag vara mycket intresserad av att ta del av detta. Svart på vitt. Jag är övertygad om att det aldrig, aldrig, aldrig någonsin inträffat! Men ge gärna ett konkret exempel om du är så säker på detta.

Citat:
Citat:
Citat:
Obegripligt för mig att du inte hänger med här. Du blandar ihop alla möjliga scenarion, och försöker koppla dessa till "vårdplikten" som du sedan försöker definiera. Det blir ju omöjligt och utifrån ser det lätt komiskt ut.
- Vilka "alla möjliga scenarion" har jag blandat ihop och försökt koppla till vårdplikten?
- Varför blir det omöjligt?
- Varför tycker du det ser "lätt komiskt" ut?

Var gärna lite mer saklig.
Jag noterar också att du inte klargjorde min undran, utan valde att angripa mig istället.

Citat:
Du kan omöjligt skriva "styrelsen får inte skada en medlem" och koppla det till vårdplikten.
Då har jag gjort det omöjliga... och dessutom med en motivering (som du valde att hoppa över).

Citat:
Vårdplikten handlar FÖRST OCH FRÄMST om att skydda/värna/främja BOLAGET. Alltså föreningen.
Vi behöver inte blanda in "bolaget" eftersom vi inte diskuterar något bolag.

Vad vårdplikten handlar om "först och främst" är alla fria att tycka vad som helst om. Vårdplikten finns inte definierad. Det enda vi kan göra är att välja bästa möjliga definition, så som jag har gjort; Styrelsen, tystnadsplikt gäller ej! - Vårdplikt .

Citat:
Detta kommer före ägare och medlemmar.
Inget kommer före "ägare och medlemmar".

Citat:
Det är te x helt ok att göra en medlem missnöjd, bara det är bra för föreningen samt inte strider mot likhetsprincipen eller är otillbörligt.
Har aldrig hävdat något annat, men vill förtydliga med att det inte är ok om det strider mot lag.
----------------------------------

HÄREFTER FÖLJER EN DISKUSSION SOM JAG SER SOM HELT UTANFÖR TRÅDENS ÄMNE

Citat:
Jag kan räkna upp mängder med beslut där det alltid finns någon/några medlemmar som knorrar. Synd, men styrelsens uppgift är inte i första hand att göra alla medlemmar glada.
Jag har ej heller här hävdat något annat. Jag gissar att du lägger in din egen tolkning i vad jag skrivit.

Citat:
Citat:
Citat:
Helt fel.
Ok.

Citat:
Kör en gallup HÄR på forumet, och kolla hur många besvikna medlemmar (vilket det finns en hel del här inne) som förbättrat sin förening genom att utifrån tjata på en från början dålig styrelse. Ni kommer aldrig få någon ordning genom att sitta på läktaren och gapa er hesa.
En sådan undersökning skulle inte leda till något, men framför allt skulle den inte motsäga vad jag skrivit; "Föreningarna kan förbättras endast med en tillräcklig mängd aktiva, engagerade och kunniga medlemmar, i och utanför styrelsen".

Citat:
Från utsidan kan du ta dig in. En extra stämma kan begäras när som helst om det är riktigt illa, och så är det bara att börja jobba.
Jag har själv fått igenom oerhört mycket i den brf där jag bor utan att sitta styrelsen, så om inte något annat bevisar detta konkreta exempel från verkligheten att det går alldeles utmärkt att påverka och uppnå förbättringar utan att sitta i styrelsen.

Citat:
Du kan välja, gilla läget, eller gör något åt det (ta dig eller de dina in i styrelsen).
Eller så kan man t ex göra som jag.

Citat:
Enligt LeF, så utövas medlems rätt på föreningsstämma. Förstår ni vad det innebär?? DET FINNS INGENTING MERA!!!
Jag förstår att vad föreningslagen säger inte hindrar alternativ.

Citat:
Utanför stämman kan ni gapa, ropa, skriva, tycka, bråka, brottas etc, men en styrelse kan ändå välja att skita fullständigt i er, och dessutom ha lagen på sin sida.
Ja, som du själv erkänner här så behöver man inte sitta i styrelsen för att uppnå förbättringar.

Fortfarande kvarstår frågan på vilket sätt vi alla andra hade fel och i vad?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2013-12-12 klockan 00:32.
Svara med citat
Gammal 2013-12-11, 22:33
Admins avatar
Systemadministratör

Cool Vårdslös vårdplikt

Citat:
Ursprungligen skrivet av Ariel Visa inlägg
Det lackar mot jul och med tanke på julrusch och julklappsköp kan jag påminna om att vårdplikt i alla fall finns i Köplagen
Ja, ordet vårdplikt används lite vårdslöst. Varken säljare eller köpare av bostadsrätt kan kategoriseras som sysslomän så ordet blir malplacerat i detta sammanhang. Men till skillnad mot styrelsens vårdplikt i en brf (och den påhittade "vårdplikten" för bostadsrättshavare i allmänhet) så har i alla fall "vårdplikten" för säljare och köpare av bostadsrätt definierats i köplagen.

Citat:
Vård av varan
Säljarens vårdplikt
72 § Om varan inte hämtas eller tas emot i rätt tid eller om den inte överlämnas till köparen till följd av något annat förhållande på hans sida, skall säljaren för köparens räkning vidta skäliga åtgärder för vård av varan, om han har den i sin besittning eller annars kan ta hand om den.

Köparens vårdplikt
73 § Vill köparen avvisa en vara som han har tagit emot, skall han för säljarens räkning vidta skäliga åtgärder för vård av varan.
Vill köparen avvisa en vara som har sänts till honom och hålls honom tillhanda på bestämmelseorten, skall han ta hand om den för säljarens räkning, om det kan ske utan att betalning sker och utan oskälig kostnad eller olägenhet. Sådan skyldighet föreligger dock inte, om säljaren eller någon som på hans vägnar kan ta hand om varan finns på bestämmelseorten.
Citat:
Ursprungligen skrivet av Ariel Visa inlägg
Vårdplikt - ett ord att skriva en bok om, men Shakespeare är död. Någon som känner sig hågad?
Vårdplikt eller inte - det är frågan.
Denna tråd kan lätt bli till en bok, men kanske inte så mycket om vårdplikten.

Senast redigerad av Admin: 2013-12-11 klockan 23:00.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Soppåsar under lupp - Norra Västerbotten Admin Senaste Nytt 1 2012-10-10 16:47
Likabehandlingsprincipen satt ur spel? Nybörjare Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2012-05-16 22:06

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:38.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare