|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. ![]() Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt? |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Jag har dåliga erfarenheter av att klandra stämmobeslut
För några år sedan lämnade jag in klander till Tingsrätten och ärendet avgjordes "på handlingarna" . Det betyder att man får ingen möjlighet till muntlig förhandling. TR begärde vittnesbevis. Men då skulle jag behövt se på röstlängden (närvarolistan på lokalstämman) och Styrelsen dolde det från mig med motivering att de redan har visat det en gång och de tänker inte visa det en gång till. Min tanke var att kontakta folk som deltog i stämman för att de ska styrka mina påståenden för TR. Men jag kände inte deras namn utan att se på röstlängden. I brist på vittnesbevis avgjorde TR till BRF fördel och jag fick en nota på 18000 kr. Skulle jag inte betala det i tid så hotade advokaten med att förverka bostaden ! Jag tyckte att 18 000 kr var ett oskäligt arvode för advokaten. Han hade ju bara skrivit ett enda brev till TR och skrev inte hur lång tid han lagt ner på ärendet. Men TR tyckte inte det var oskäligt. Så jag hade inget annat val än betala. Vidare visar denna historia att klander av stämman är i praktiken omöjlig. Det finns några sådana fall hos TR men ingen har någonsin vunnit mot en Styrelse i BRF. Jag funderar idag på att dra ärendet inför JO, att det var oskäliga arvoden, dåligt motiverade. Kan jag få en kommentar ? Senast redigerad av Minkowski: 2011-05-20 klockan 23:40. |
|
|||
|
|||
![]() Advokatsamfundet kanske ?
Jag såg för länge sedan ett fall där en advokat tilldelades en erinran pga för högt uttaget arvode. |
|
|||
|
|||
![]() Eftersom det verkar vara försent denna gång så kan du till nästa gång begära ut protokollet från Stämman, där skall röstlängden ligga med som bilaga (om det inte fuskas med detta också).
|
|
|||
|
|||
![]() Jag gör så alltid. Det går inte att få kopia. Det de kan gå med på är att jag får titta en gång (inte två gånger) där på BRF kontoret. Och då sitter två Styrelseledamöter med mig och övervakar mig. Om jag då inte skulle komma på avtalat tid, då är det kört för alltid. Jag får inte se på kopian heller.
|
|
|||
|
|||
![]() Hänvisa till 7 kap. §10 i lagen om ekonomiska föreningar
Citat:
Finns ingen begränsning om hur många gånger du kan få tillgång till protokollet. Finns inte heller något i lagtexten som begränsar din tillgång till bilagor till protokollet, som bland annat röstlängden är. |
|
|||
|
|||
![]() Visst känner jag till detta, men Styrelsen tillämpar bestämmelserna som det passar dem och vad har jag att sätta emot ? det som står på pränt och det sätt som de tillämpas och tolkas är olika saker. Lagarna är inte enkla att förstå sig på och ofta finns inga sanktioner. Det är så med alla lagar: det är inte du som tolkar dem utan de som tillämpar lagarna dvs maktvaharna.
|
|
|||
|
|||
![]() TR anser att klander av stämman är ej FT mål vilket innebär att den som klandrar riskerar att förlora en massa pengar (obegränsad). I praktiken innebär det att ingen vågar klandra stämman och det finns också mycket få rättsfall; jag skulle vilja se en lista på rättsfall publicerad här på detta Forum.
|
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Klander av stämma | Snuffe | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 2 | 2010-08-03 21:39 |
Klander av beslut på stämma bostadsrättsförening | Admin | Faktabanken | 0 | 2009-03-24 02:54 |
Klander av HSB Malmös årsstämma pga olikabehandling | Admin | Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige | 6 | 2009-01-03 07:48 |
Hur HSB och HSB Malmö ser på klander och demokrati | Admin | Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige | 6 | 2008-09-14 17:21 |
Ingen öppenhet om klander ! | Goran | Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige | 6 | 2008-03-19 17:43 |