Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-04-13, 15:34
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Så här står det i Björn Lundens bok "Bostadsrätt". 11 uppl sid 180:
"Det är inget som hindrar att vissa ledamöter beviljas ansvarsfrihet och att andra vägras ansvarsfrihet".

Det som Admin hävdar gäller verkar alltså vara det korrekta.
Svara med citat
Gammal 2013-04-14, 00:41
odjuret odjuret är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Kanske kan vara bättre att hänvisa till lagen i stället för boken.
Svara med citat
Gammal 2013-04-14, 00:49
odjuret odjuret är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Hmmm... det ända jag lärt mig i detta forum är att det är gott om människor som tror att dom kan nått men egentligen kan dom inte mycket alls... När man inte hänvisar till en lagtext utan en bok t.ex...
Men det är lugnt!
Ni kan få sitta där å lura folk att ni kan så otroligt mycket,.,,
Samtidigt som ni verkar klaga oerhört mycket på boendeformen BR tur att det finns hyresrätter för Er!
Så sitt kvar ni i sandlådan! Där ni hör hemma, med Er påhittade kunskap.

Det tråkiga är att ni lurar folk.

Jag kommer naturligt vis aldrig rekommedera den här siden till någon snarare tvärtom... men det är väl lugnt!
Ni kan sitta där och låtsas vara experter och tro att ni har rätt samtidigt som ni faktiskt förstör för folk som bor i BR med tanke på det ni hittar på... att neka folk ansvarsfrihet till höger och vänster.... och att protokollen skall vara öppna för alla.... jobbigt den dagen ni själva diskuteras
Svara med citat
Gammal 2013-04-14, 01:48
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Granskning Lagtexten och odjuret...

Citat:
Ursprungligen skrivet av odjuret Visa inlägg
Det är hela styrelsen som man väljer skall få ansvarsfrihet. Det är inte uppdelat på ledamot nivå
Jag är ledsen men ni har tyvärr fel
Citat:

För min del läser jag LEF13 kap 5§. Där uttrycks det tydligt att man kan rösta mot ansvarsfrihet för en enskild ledamot. Men lagtext kan upplevas svårläst, så jag har full förståelse för om du inte riktigt har förstått. Du kanske känner dig som den här lilla figuren?
Gammal 2013-04-14, 11:03
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Fråga Vem luras om vad?

Citat:
Och när du hävdar att enskilda styrelseledamöter inte kan nekas ansvarsfrihet hänvisar du själv till... vad?

Odjuret, jag förstår att du sitter i en brf-styrelse och/eller jobbar för t ex HSB alternativt Riksbyggen, men jag bara undrar, var kommer allt ditt hat från?
Det kan väl inte bara vara att du känner dig förorättad för att sanningen kommer fram i detta forum?

Citat:
Hmmm... det ända jag lärt mig i detta forum är att det är gott om människor som tror att dom kan nått men egentligen kan dom inte mycket alls...
Om detta är det enda du lärt dig kan man fråga sig varför du bara lärt dig så lite av snart 30.000 inlägg.

Citat:
Ni kan få sitta där å lura folk att ni kan så otroligt mycket,.,,
Vet du, Odjuret, det kommer nu att sitta bostadsrättshavare i väldigt många olika bostadsrättsföreningar där ute som är oroliga över att du är en av dem som sitter i styrelsen för deras brf.

Jag har bemött alla dina 13 inlägg utom två. Du har, å din sida, inte givit någon respons på något av vad jag svarat dig i något inlägg, utan du kör bara på som en ångvält och öser ditt hat över forumet och dess medlemmar.

Citat:
Det tråkiga är att ni lurar folk.
Ja, du säger detta i varje inlägg du skriver, men ändå lyckas du inte hitta ett endaste litet, litet exempel på detta.

Eftersom du tydligen hatar mig över allt annat så ska du få ett tips här. Läs igenom mina inlägg och hitta något som verkligen är fel i vad jag skrivit. Inte vad du tror eller gissar, så som du gjort så här långt (utan resultat), utan något som du verkligen kan påvisa är fel. Då kan du ju glänsa med detta, samtidigt som du har möjlighet att inhämta kunskaper om hur en brf fungerar.

Citat:
Jag kommer naturligt vis aldrig rekommedera den här siden till någon snarare tvärtom... men det är väl lugnt!
Tråkigt att du tycker så, men jag tror vi klarar oss rätt bra ändå utan dina rekommendationer.

Citat:
Ni kan sitta där och låtsas vara experter och tro att ni har rätt samtidigt som ni faktiskt förstör för folk som bor i BR med tanke på det ni hittar på... att neka folk ansvarsfrihet till höger och vänster.... och att protokollen skall vara öppna för alla.... jobbigt den dagen ni själva diskuteras
Jag diskuteras väldigt ofta, och du är tyvärr inte ensam om att hata mig. Sorgligt att det ska behöva fungera så, men vad kan man göra?

Ansvarsfrihetsfrågan är uppenbarligen det du hakat upp dig på mest, i kombination med att du önskar att det inte ska finnas någon insyn i styrelsarbetet. Jag drar av detta slutsatsen att medlemmarna i din brf antingen inte beviljat dig ansvarsfrihet eller att de har för avsikt att neka dig ansvarsfrihet. Men det kanske finns något skäl till detta, eller vad tror du?

Odjuret, jag ber dig nu att respektera forumets kortfattade regelverk. Håll dig saklig och sluta med att kommentera och häckla andra medlemmar i forumet! Det är inte vad detta forum är till för, utan här arbetar vi gemensamt för att försöka uppnå bättre fungerande brf:ar!
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2013-04-14 klockan 12:15.
Svara med citat
Gammal 2013-04-14, 20:53
Lännqvist Lännqvist är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jul 2009
Standard

Citat:
Men det finns en del här som väldigt gärna talar sig varm om att aldrig ge ansvarsfrihet.
Vilka gör det?

Jag trodde jag hade hyffsad koll på vad som skrivs i detta riktigt informativa forum, men även jag missar saker. Skicka gärna med länk till de inlägg där personerna ger uttryck för att man kategoriskt ska neka ansvarsfrihet.

Lita aldrig på att styrelsen är på din sida.
HSB Guldsmeden, Kumla
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:09.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare