Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-16, 14:37
Lännqvist Lännqvist är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jul 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Usch!

Allmänt: Om en stämma får reda på att styrelsen inte agerar, fast man vet att utgående avlopp är av under golvet, då kan väl inte denna styrelse återväljas? Eller är alla idioter i föreningen?
Räkna med att det är så, och bli istället förvånad när du motbevisas...

http://hotpot.se/php/vb/images/smilies/46.gif

Lita aldrig på att styrelsen är på din sida.
HSB Guldsmeden, Kumla
Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 22:51
njoy njoy är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2013
Standard

Tack åter igen alla ni som svarar. För att inte dissekera allt i tråden vilket leder till 200 sidodiskussioner tycker jag vi sammanfattar lite.

Alla verkar eniga att styrelsen är dålig. Ordet dålig får för vara substitut för var mans egen tolkning och åsikt såsom inkompetenta, idioter, eller avsiktligen besvärliga.

Vi verkar alla eniga om tolkningen att föreningen genom styrelsens handlingar är ansvariga för skador, merskador och utgifter detta medför hos beoende. Även om det finns fall där "sveda och värk" beviljats i dom så har jag uppfattat att ni råder till att minimera skadeståndsanspråket.

Att stämma mitt försäkringsbolag för att agera enligt regelboken och inte gå in i en annan parts ansvar låter inte som strategi jag vill ge mig in på.

Att själv beställa reparationsarbete utan ekonomisk täckning eller begära tillträde till min grannes lägenhet för att bryta upp hennes golv är inget realistiskt alternativ jag överväger.

Jag har redan kontaktat kommunens miljöenhet och de var en hårsmån från att kalla in en åklagare. När det rörde sig om köksvatten försvann intresset. Jag har själv utfärdat en polisanmälan att föreningen medvetet släpper ut orenat avloppsvatten vilket kan vara ett potentiellt brott mot miljöbalken. Detta utreds hos åklagare.

Lokaltidningen är hungriga och vill publicera berättelsen. Mer skandaler är att rökluckorna är blockerade efter att ha läckt vatten vilket lett till ett föreläggande om böter. Styrelsen glömde vid en avtalsupphandling säga upp ett annat avtal som innebär ett skadestånd på en halv årsintäkt. Det råder flera hål i avloppet på andra ställen och inget åtgärdas. Styrelsen planerar annan byggnation som i fallet berör fastighetens standard d.v.s. lyx såsom ny ventilation, bredare balkonger. Detta skall inte lyftas in i denna diskussion. Utan nämns bara för att skapa en bild om vad för styrelse jag har att göra med.

Jag begärde åter igen att få styrelsens motivering till varför de tar avstånd från ansvaret. Men ombads kontakta deras advokat. Status quo sedan 3 månader tillbaka.

Imorgon har vi föreningsstämma. Jag har sänt ut 3 A4 sidor till alla om allt som beträffar fastigheten som de bör ha kännedom om. Har fått reda på att sekreteraren i styrelsen sprider dålig reklam om mig till andra medlemmar. Påståenden som mer verkar tala för att jag ska hamna i dålig dager snarare än nyttan eller äktheten i det hon sprider. Hon är däremot en riktig smilfink när hon träffar mig. Jag överväger därmed även en polisanmälan om förtal.
Svara med citat
Gammal 2013-03-26, 12:50
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av njoy Visa inlägg
Tack alla ni som svarar. Jag ska försöka ge lite mer information här.

Efter tvist om det är ett hål eller inte börjar allting om hösten 2012. Ny filmning och röret är av på mitten. De vill veta när jag kan flytta ut. Jag meddelade att jag vill veta hur länge jag behöver annat boende och att de fastställer positionen så det verkligen är i min lgh de måste bryta golvet. Inget händer.. nya påminnelser och avbrottet sondmäts. Det ligger hos min granne. Jag behöver inte flytta ut.
Med dessa fakta på bordet blir väl min uppfattning att medlemmen bör avvakta för att se vad styrelsen tänker göra, en väldigt riktig bedömning.
Vad hade hänt om han rusat iväg och börjat "laga" själv. När det då blir klarlagt att felet inte finns under honom. Kan man hamna i sämre läge än så?

Citat:
När jag läste lagen vill jag minnas att vi som lägenhetsinnehavare hade rätten att på föreningens bekostnad åtgärda skadan om föreningen inte åtgärdade. Inte att vi hade plikten att göra det. Det förutsätter att enskilda medlemmar har råd att ligga ute med kostnaden också.
Kan nästan inte uttryckas bättre!

Citat:
Harald #7
Han skulle alltså själv ha lagat/beställt lagning av röret.
Nu har ju inte han heller gjort rätt. Alltså kan ingen vinna en tvist, båda åker dit. För ett litet trasigt köksavlopp! Det hela blir absurt. Men om TS lagar röret, och skickar räkningen till föreningen, då kan han ju inte förlora en ev. tvist, han har ju handlat enligt lag!
Istället tjafs och tjafs, åren går, och det trasiga röret består...
Ibland är det lite för enkelt att leverera lösningar på andras problem.
Forats uppgift bör kanske stanna vid att resonera om och kring saken, och sakernas tillstånd. I bästa fall ange förslag till -tänkbara/möjliga- lösningar.
Gott nog, om resonemanget leder till att öka våra kunskaper.
Det skulle t ex vara väldigt intressant att få se försäkringsbolagens resonemang när de vägrar att betala. Eller hur en bra advokat skulle lägga upp ärendet?
Svara med citat
Gammal 2013-03-26, 23:59
njoy njoy är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2013
Standard

Kontentan av föreningsstämman blev att medlemmarna verkar vara belåtna styrelsens prestationer. De återvaldes igen på 2 år. Några av mina punkter i motionen nekades behandling på stämman.

Till min förvåning röstade samtliga ~20 röstberättigade på stämman ja till ansvarsfriheten, mot en st nejsägare - det var jag ensam.

Jag blev i min skrivelse till medlemmarna ifrågasatt för äktheten i fakta och jag bemöttes med hård attityd. Jag förstår inte var allt detta motstånd kommer från. Jag gör liknelsen vid känslan som om det är jag som ska bära skuld för styrelsen prestationer. Styrelsen nekade till att en del skador varit kända en lång tid och påstod att jag talat osanning. Stämman bara gick vidare utan reaktioner från nån. Det enda logiska jag kan tänka mig, är om nån annan hunnit före till medlemmarna och genom falsk ryktesspridning påstå att jag inte har rent mjöl i påsen.

Jag trodde det fanns rättvisa i samhället. Men faktum är att i denna värld av civilrätt kan fula fiskar ta stor plats och simma lugnt. Svenska mentaliteten är tig och håll med. Gruppera dig med en majoritet så du inte själv inte blir utsatt som enskild.

Jag har visat att jag tycker annorlunda. Jag har ställt mig upp, emot en hel hop av människor och stått för min åsikt. Jag har gett medlemmarna information som är upp till var och en att värdesätta eller inte. Jag skulle inte gjort nåt annorlunda men kommer inte göra det igen. Jag har gjort vad jag kan och i tron att jag gjorde nåt bra för mina grannar. Det som återstår nu är att lägga ner. Acceptera att det inte går att få upprättelse. Flytta härifrån och försöka lägga allting bakom som ett dåligt kapitel med ett dåligt slut i en dålig roman.

(För er som är intresserade vad som stod i brevet till föreningen har jag bifogat dokumentet.)
Bifogade bilder
Filtyp: pdf Brf Rönnberga 1 - Brev till föreningen 2012.pdf (84.4 KB, 16 visningar)
Svara med citat
Gammal 2013-03-27, 15:57
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Nej Nej Nej!!

Du skall absolut inte flytta. Det är helt fel. Om du flyttar då har dumheten segrat. Tänk över det hela i lugn och ro en tid, vem vet du kanske ändrar dig. Byggskador har en preskriptionstid på 10 år!

Jag tänker: vad hade hänt om du gått direkt på skadorna, besiktning, analys och ekonomisk kalkyl, alltså protokoll och kostnadskalkyl presenterat på stämman, allt enligt PBL?

Som sagt jag är ingen anhängare av luddiga lager men här finns ju en tydlig i BRL (se Haralds inlägg) Kap 7, §§ 4 och 2, samt den jag inte kommer i håg som säger att den som accepterar får stå för kostnaderna, dvs du går fri.

Stämmor är verkligen fegisarnas marknad. Har själv stått ensam bland många fiskar, flera gånger. Du är inte ensam.

Jag ser fram emot att du ensam går fri!
Vi hörs/ korsdraget
Svara med citat
Gammal 2013-03-28, 00:17
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Olycklig

Det du upplevt på stämman är både typiskt och tragiskt. På stämman har styrelsen ett oerhört övertag. De flesta medlemmar röstar alltid med styrelsen, för säkerhets skull. Sen kvittar det hur rätt man har i sak. Jag har själv upplevt så många stämmor där självklara förslag röstats ner bara för att dom ska röstas ner. Ingen styrelse vill tvingas till något, det blir avslag direkt. Man måste antingen vara en mycket duktig agitator, eller ha med sig ett stort uppbåd av stödjande medlemmar för att lyckas "vinna" över styrelsen. Och skulle det börja tvekas i salen tas det till mer eller mindre fula knep från styrelsens eller ordförandes sida, för ingens styrelse vill förlora en omröstning.
Gammal 2013-03-30, 09:59
Yotta-medlem

Standard Hur vinna stöd?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Borättexperten Visa inlägg
Man måste antingen vara en mycket duktig agitator, eller ha med sig ett stort uppbåd av stödjande medlemmar för att lyckas "vinna" över styrelsen.
Det kan tyckas vara en bagatell. Men i denna situation har jag upplevt i flera olika sammanhang att det oftast inte krävs - ett stort uppbåd -. Det räcker vanligen med att du har en person med dig i salen, som lugnt och sansat ger stöd för din åsikt. De flesta är inte insatta i frågan, går på känsla. Flockdjuret människan reagerar instinktivt, majoriteten har säkert rätt, den ensamme är avvikare.
Lugnt sansat resonemang och stöd från en person, får församlingen att börja ana /förstå att "motionären" inte är en avvikare, utan kanske har fog för sin uppfattning. Atmosfären förändras ibland totalt, fler vågar prata, börja ställa frågor, berätta om egna erfarenheter. Utgången är inte längre alldeles självklar. Nästan alltid handlar det om att hålla aggressiviteten borta från sina inlägg. Ett psykologiskt spel, mer än fakta-redovisningen, som ändå givetvis måste finnas där.
Svara med citat
Gammal 2013-04-13, 12:22
odjuret odjuret är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Det som jag tycker är väldigt intressant på det här forumet... i synnerhet med den som kallas Admin är att alla klagar men ingen gör något.
Om man tycker att allt styrelsen gör är fel, så har man två val.
Antingen angagera sig i styrelsen eller flytta.
Att sitta och klaga på att styrelsen är inkompetent men inte gör något själv är inte det hyckleri?
Svara med citat
Gammal 2013-04-13, 13:08
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av odjuret Visa inlägg
Det som jag tycker är väldigt intressant på det här forumet... i synnerhet med den som kallas Admin är att alla klagar men ingen gör något.
Att sitta och klaga på att styrelsen är inkompetent men inte gör något själv är inte det hyckleri?
En rätt vanlig attityd som måste bemötas varje gång den förs fram.
Det här är ett fora där vi ska kritisera och diskutera problem, utifrån egna och andras upplevelser, erfarenheter och vår samlade kunskap. Stödja och råda dem som hamnar i svårigheter. Det är samma situation som vi har i övriga samhället. En del ägnar hela sina liv åt att granska samhället, kritisera fel de upplever och arbetar för förändringar. Heder åt dem! Även om de inte alltid vill skapa det samhälle som jag drömmer om. Men de arbetar med hederliga medel och demokratiska metoder.
Att råda dem, flytta till ett annat land om du inte är nöjd?
Ja du inser nog själv bristerna i detta resonemang. Inte heller ska vi alla försöka bli politiker, eller nödvändigtvis styrelseledamöter.
Demokratin skulle inte fungera om vi skulle resonera som du gör i detta inlägg.
I bostadsrättsföreningar befinner sig många i situationen att det inte passar dem att aktivt arbeta i styrelsen. Det ska givetvis inte begränsa deras skyldighet, eller rätt att kritisera och föreslå förändringar.
Svara med citat
Gammal 2013-04-13, 13:50
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Välkommen till forumet. När du har deltagit tillräckligt länge, kommer du att inse att Admin är den som gör mest. Bara en att upprätthålla och administrera detta forum är mer arbete än vad man kan begära av en privatperson. Utöver det, lägger han mycket tid på att gräva fram fakta och svara på inlägg så gott han förmår.

Citat:

Alla kan inte jobba i styrelsen. Det är inte meningen att sätta munkavle på medlemmarna och överlåta till några få att besluta om allt. Att flytta är ett dåligt alternativ. En flytt en innebär i regel en ganska stor omkostnad. Det är mycket bättre att verka för förbättringar och använda sin rätt att påverka boendet, vilket ju är syftet med boendeformen.
Citat:
Alla lekmannastyrelser är mer eller mindre inkompetenta, även i fungerande föreningar. Att vara lyhörd för medlemmarnas synpunkter kan i många fall kompensera okunskapen inom styrelsen. Man ska använda den samlade kunskapen som finns inom föreningen. Utan öppna protokoll är detta inte möjligt. Vi är många som inser fördelarna med öppna protokoll och nackdelarna med den hemlighetsmakeri som många styrelser tillämpar, Admin är inte ensam.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
HSB Malmös styrelse, en bild säger mer än 1000 ord? Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2012-09-30 15:07
Fläkt i lgh, vad säger lagen? Maggy Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2011-03-02 19:21
Vad lagen säger om störningar och styrelsens skyldigheter i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2009-08-30 19:06
Vad säger denna årsredovisning? ka11e Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2009-08-01 21:34
Underrättelser avhysning bostadsrätt, vad säger lagen? Admin Faktabanken 0 2009-03-30 14:34

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:34.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare