Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-12-07, 10:17
Trollet Trollet är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jul 2011
Granskning Extra föreningsstämma, röstning/ogiltigförklaring

HEj!
Vi kommer att ha Extra föreningsstämma m a a ev markförsäljning då vi fått bud på del av vår mark. Under pandemin har vi haft Stämma med poströstning om frågan och det röstades för bordläggning, då vi inte fått tillräcklig information och Nejalternativet var dessutom ihopkopplat med Servitut. Nu skall frågan upp igen på en fysisk Extra stämma men någon mer info har vi inte fått. Inte heller har vi nu fått några röstningsalternativ så det ställer till det för dem som vill lämna fullmakt.
Nu har vi upptäckt att kallelsen till stämman inte skett korrekt, då det i våra stadgar står att kallelsen förutom att den skall delas ut till boende skall anslås på våra anslagstavlor eller på vår Hemsida. Detta har man glömt att göra. Så min undran är vad händer när man kommer till punkten på Agendan om Stämman blivit stadgeenligt utlyst och någon säger nej? Om boende ändå vill fortsätta stämman hur uppfattas då det nejet? Nästa undran är om man istället när det är dags för röstning begär återremiss/bordläggning igen, räcker det med att någon gör det eller måste man vara flera.
Svara med citat
Gammal 2021-12-07, 14:33
merbzt merbzt är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Risken är att någon klandrar stämman och den inte blivit ordentligt utlyst. Jag brukar titta på det resursekonomiska i det hela. Om det enda man gör är att klubba formalia och risken att det skulle klandras är minimal så skulle jag köra på och hoppas på det bästa.

Men i detta fall där föreningens mark skall avhändas skulle inget annat än korrekt följd formalia vara ett alternativ enligt mig. Det blir mycket tråkigt för föreningen om köpet klandras och eventuella påbörjade byggen måste stoppas och förseningskostnader uppstår.
Svara med citat
Gammal 2021-12-07, 21:07
Trollet Trollet är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jul 2011
Standard

Hej Merbzt, tack för Ditt svar! Jag läser och försöker förstå vad Du menar. Jag eller någon annan boende är alltså den som funderar på att klandra stämman då jag upptäckt ett pyttelitet procedurfel i kallelsen. D v s inte anslagit kallelsen eller haft den med på Webbsidan, bara delat ut den i brevlådan. Att använda mig av detta procedurfel tror jag vore enklare än att få Styrelsen att få fram mer information innan röstning.
Men så är jag osäker på hur proceduren blir på Stämman om jag klandrar kallelsen. Räcker det med att t ex bara jag gör klandrar eller måste jag få med mig 51% av oss.
Likaså när det gäller när det gäller Röstningsproceduren, räcker det med att bara en vill bordlägga/återremittera frågan eller måste vi vara 51% där också.

Förresten vad menar Du med att Du brukar titta på det resursekonomiska i det hela?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Extra föreningsstämma är begärd partille_tjej Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 11 2019-08-20 11:49
Extra föreningsstämma - hur? sten Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2012-05-20 19:45
Extra föreningsstämma karintaavo52 Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 15 2009-05-12 11:52
Extra föreningsstämma kubben Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 3 2008-10-28 23:16
Extra föreningsstämma tractors Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2008-09-24 19:17

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:24.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare