Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-30, 15:32
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Fråga Särskild avgift för städning i brf? - Självförvaltning

Från det gamla forumet (ej längre kvar) kopierar jag här in några inlägg i frågan om föreningen kan kräva att medlemmarna städar.

Särskild avgift för städning i brf

Vi fick i dagarna lite oväntat utskick från styrelsen med följande lydelse:

"Vi kommer att införa ett tillägg på 100 kr till på hyran/lgh/månad för trädgårdsskötseln. Detta för att uppslutningen på de 4 städtillfällena varit alldeles för dålig! Denna kostnad kan fås tillbaka helt eller delvis i slutet av året. Allt hänger på hur aktivt man deltagit".

Någon förhandsinformation om denna avgift har vi inte fått och möjligheter till synpunkter har inte getts.

Jag är själv alltid med under städdagarna men motsätter mig ändå denna avgift då jag tycker att det är både fel och omöjligt för någon att bedöma hur mycket den enskilde ska kunna få tillbaka för utfört arbete.
Engagemanget och deltagandet bör man hitta andra vägar för att öka menar jag.

Dessutom är avgiften för hög. Vi har 28 lägenheter vilket blir 33 600 kr i avgift/år. I tidigare budget är beräknat en kostnad på 10 000 kr vilket vi i föreningen beslutat att spara in genom att utföra arbetet själva och undvika hyreshöjning. Det är också tänkt att vi även fortsättningsvis ska sköta allt själv... .. så någon verklig ökad kostnad får inte föreningen.
Vår tomtmark är inte heller speciell stor så någon större arbetsinsats krävs inte.

I föreningen stadgar står att "föreningen får i övrigt inte ta ut särskilda avgifter för åtgärder som föreningen skall vidta med anledning av lag och förordning"

Är inte föreningen skyldig att stå för städ- och markunderhåll av tomtmarken och därmed saknar man väl rätt att ta ut avgifter?

Om jag läser Bostadsrättslagen rätt så 7 kap 14§ så tolkar jag även det som att föreningen inte har rätt att ta ut denna indirekta avgift.

Jag vill gärna ha synpunkter på detta. Håller ni med mig eller är jag bara känslig när jag tycker att det drabbar folk som inte kan delta i städdagar p.g.a sjukdom, arbete, fysiska skäl m.m.?

Jag har skrivit till styrelsen och fått till svar att de ska ta upp det hela till diskussion.

Under tiden har hyresavin med den extra städavgiften på 100 kr trillat ner i brevlådan. Jag gjorde "misstaget" att maila till den e-post adress som fanns på hyresavierna och undra om jag hade skyldighet att betala avgiften då jag var oense med föeningen om avgiften.

Jag fick då senare ett brev från ordförande i styrelsen där det påpekas att jag inte hade rätt att ta denna kontakt och att man bett de som skickar ut hyresavierna att fakturera mig för ett belopp på 450:- för konsultation.

Jag har nu mailat tillbaka att jag konstaterar att vi är oense och har olika uppfattning och att jag för tillfället finner saken utagerad och kommer betala in hyra samt städavgift.

Man får hoppas att det inte kommer någon faktura för konsultation så att man slipper starta en ny diskussion - för en sådan faktura kommer jag aldrig att betala.

Hoppas på goda råd.

Vilka avgifter som kan tas ut är reglerat i lag

Mycket riktigt som du påpekar är det inte tilltåtet att ta ut andra avgifter än de som framgår av 7 kap 14 § bostadsrättslagen, denna bestämmelse är s.k uttömmande i detta hänseende.

Som medlem har man aldrig skyldighet att deltaga själv i tex städning eller dylikt. Som du också riktigt påpekar har olika medlemmar olika förutsätningar att deltaga bl a pga ålder eller hälsa varför ett sådant här krav blir oskäligt mot dessa medlemmar och dessutom leder till en otillåten olikabehandling medlemmarna emellan.

Om uppslutningen är för dålig har föreningen att välja på att fortsätta som tidigare eller höja avgiften för samtliga medlemmar. Dvs även för de som deltar på städdagen.

Du skall bestrida fakturan med hänvisning till aktuellt lagrum.

Avgift

Det är alltså inte tillåtet att ta ut en särskild avgift för en viss "nyttighet" som skall ingå i den löpande förvaltningen vilket städning gör. Att man försöker dölja avgiften på detta sätt gör den inte mer tillåten.

Om inte styrelsen lyssnar på dina argument finns utvägen att att samla 10% av rösterna, ha en extrastämma där ni förbjuder styrelsen att göra på detta sätt.

Som jag förstår så betalar alla in samma summa till föreningen men däremot får man inte tillbaka samma summa utan återbetalningens storlek är beroende av prestation. Det låter som arvode eller lön för utfört arbete för mig. Jag tror inte föreningen tänkt igenom detta med anställningar på städdagen.
Ska de redovisa preliminärskatt och arbetsgivaravgifter för varje anställd?

Trappstädning

Kan styrelsen bestämma ett städschema som läggs ut på dom boende?

Jag fick en 28% höjning på hyran f.o.m 1/1-08 och tycker att en del av min avgift bör läggas på denna service. Vår förening är ny så drömkalkylen byggherren gjorde visste ju alla att den inte skulle hålla, men kan styrelsen göra så här?

Jag har dålig rygg och tänker inte sopa, torka golv i vårat hus. Jag kommer ligga flera veckor efter detta. Nu skriver styrelsen att man kan byta bort sin månad med någon annan i huset, men vad gör det mig då får jag ju städa nån annan månad istället.

/Kenneth

Ingen kan tvingas till städning i brf!

Det är en vanlig fråga som redogjorts mycket för.
Svaret är att styrelsen inte kan tvinga någon till detta.

Trappstädning av medlemmarna

Vi har beslutat i föreningen att trappstädningen ska skötas av medlemmarna, varje lägenhet ansvarar för två månader om året. På grund av en medlem som har psykiska problem så städas inte trappan under två månader om året och då blir det mycket skitigt. Vi har påtalat problemet för styrelsen under ett år men de hänvisar till att vi får sköta städningen själva i vår trappuppgång och om detta inte sker så höjer de avgiften i vår trappuppgång och lägger ut städningen.

Kan de göra så?
Är inte styrelsen ansvarig för att trappstädningen sker, inte vi som bor i trappuppgången, alltså vem ansvarar för att ta tag i problemet?

Styrelsen missköter städningen i bostadsrättsföreningen

Fråga: Sedan jag flyttade till min bostadsrätt för 1,5 år sedan har trapphuset städats max fem gånger. Det är så smutsigt och luktar inte gott. Ett konstigt sätt att spara pengar på, tycker jag. Kan föreningen sköta det så dåligt?

Svar: Bostadsrättsföreningen ansvarar för att fastigheten hålls i gott skick. Det innebär att föreningen ska underhålla huset och även se till att behövlig städning utförs.

Styrelsen ska sköta den löpande förvaltningen. Om styrelsen inte hörsammar ditt, och eventuellt dina grannars, klagomål på dålig städning får ni ta upp frågan på en stämma genom att lämna in en motion.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2009-07-29 klockan 04:13.
Svara med citat
Gammal 2023-01-17, 14:18
kento kento är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Nov 2011
Fråga Kan styrelsen kräva att medlemmar skall köpa och byta lampor i trapphuset?

Lampan i trapphuset på vårt våningsplan har varit trasig sedan före jul. Vi är inte längre några ungdomar och har varit sjuka. Kan styrelsen kräva att medlemmar skall köpa och byta lampor i trapphuset? Vad händer om någon bryter benet eller ramlar och gör sig illa när trapphuset är jättemörkt? Vad händer om någon ramlar från stegen och gör sig illa när styrelsen kräver att medlemmar skall byta lampor och det är över 3 meter takhöjd?
Svara med citat
Gammal 2023-01-17, 14:56
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

En förening som accepterar en trasig lampa i trapphuset och inte klarar av att ha rutiner som säkerställer att den byts är en dysfunktionell förening. Man klarar alltså inte att nya en lampa så hur tänker man sig kunna sköta underhåll eller för den delen göra en budget?

Även om TS far efter ett ifrågasättande av medlems ansvar att byta glödlampa så väljer jag medvetet att inte bemöta det i sak - blir bara löjligt.

Men till TS: Du har i några inlägg klart visat att det är dags att kavla upp ärmarna i bostadsrättsföreningen. Nu är det slut med pajkastning medlemmar och styrelse. Inse att ni alla sitter i samma båt och att ALLA har ansvar att se till att det fungerar bättre!

Dags att väljs in ny frisk kraft till styrelsen med andra ord. Du ställer väl upp??
Svara med citat
Gammal 2023-01-17, 22:24
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kento Visa inlägg
Vad händer om någon ramlar från stegen och gör sig illa när styrelsen kräver att medlemmar skall byta lampor och det är över 3 meter takhöjd?
Någon juridisk möjlighet att ålägga en medlem att byta lampan finns inte, och då kan man ju tänka sig
att styrelsen kommer att hävda att de aldrig ålagt någon att byta lampan och att styrelsen/föreningen
därför inte anser sig vara ersättningsskyldig om det inträffar en personskada.
Inte heller har man den ersättningsmöjlighet som en anställd kan få i form av arbetsskadeersättning.
Kanske skulle man kunna få ersättning från en personlig olycksfallsförsäkring om man har en sådan.
Svara med citat
Gammal 2023-01-18, 15:11
Avancerad medlem

OBS! OBS! OBS! Informationsbrev från styrelsen

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Någon juridisk möjlighet att ålägga en medlem att byta lampan finns inte, och då kan man ju tänka sig
att styrelsen kommer att hävda att de aldrig ålagt någon att byta lampan och att styrelsen/föreningen
därför inte anser sig vara ersättningsskyldig om det inträffar en personskada.
Inte heller har man den ersättningsmöjlighet som en anställd kan få i form av arbetsskadeersättning.
Kanske skulle man kunna få ersättning från en personlig olycksfallsförsäkring om man har en sådan.
Informationsbrev från styrelsen:

Alla medlemmar i Bostadsrättsföreningen X har samma rättigheter och skyldigheter. I skyldigheterna ingår att medverka i föreningens aktiviteter.
Vår- och höststädning

Två gånger om året samlas vi alla, för vår- respektive höststädning. Vi grovstädar då alla gemensamma utrymmen, tar ut (eller in) utemöblerna, reparerar sådant som gått sönder och så vidare.
Om man av någon anledning inte kan närvara vid städdagen meddelas detta till styrelsen. Man tilldelas då en uppgift som man kan göra vid ett annat tillfälle.

Snöskottning
När det har snöat hjälps medlemmarna åt att skotta gården och utrymmet framför nedgången till tvättstugan, samt sopa rent på trappan utanför entrédörren och runt andra ytterdörrar.

Lampor
När glödlampor i trapphus, källare och på gården går sönder är det allas vår skyldighet att byta ut dessa. Lampor köper var och en in själv och lämnar kvitto till kassören för ersättning.
Svara med citat
Gammal 2023-01-21, 11:33
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kento Visa inlägg
Informationsbrev från styrelsen:

Alla medlemmar i Bostadsrättsföreningen X har samma rättigheter och skyldigheter. I skyldigheterna ingår att medverka i föreningens aktiviteter.
Vår- och höststädning

Två gånger om året samlas vi alla, för vår- respektive höststädning. Vi grovstädar då alla gemensamma utrymmen, tar ut (eller in) utemöblerna, reparerar sådant som gått sönder och så vidare.
Om man av någon anledning inte kan närvara vid städdagen meddelas detta till styrelsen. Man tilldelas då en uppgift som man kan göra vid ett annat tillfälle.

Snöskottning
När det har snöat hjälps medlemmarna åt att skotta gården och utrymmet framför nedgången till tvättstugan, samt sopa rent på trappan utanför entrédörren och runt andra ytterdörrar.

Lampor
När glödlampor i trapphus, källare och på gården går sönder är det allas vår skyldighet att byta ut dessa. Lampor köper var och en in själv och lämnar kvitto till kassören för ersättning.
Styrelsen verkar uppfatta det så att deltagandet är obligatorisk, men juridiskt finns ingen sådan skyldighet.
Organisationen Bostadsrätterna skriver att man kan gärna bjuda in till deltagande på städdagen men att man
ska tänka på att deltagandet måste vara frivilligt.
För min del tycker jag att det bästa är att köpa in fastighetsskötsel, eventuellt av några medlemmar mot betalning.
Svara med citat
Gammal 2023-01-24, 14:44
Avancerad medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Styrelsen verkar uppfatta det så att deltagandet är obligatorisk, men juridiskt finns ingen sådan skyldighet.
Glödlampan på vårt våningsplan är fortfarande trasig trots att det bor styrelseledamot/representant på vårt våningsplan. Kan styrelsen juridiskt kräva att medlemmar köper och byter glödlampor?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Städning i en liten brf - Självförvaltning höggeröd Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2011-11-02 20:05
Särskild granskare och medrevisor i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2010-10-09 17:51
8 kap. - Revision och särskild granskning - Lag (1987:667) om ekonomiska föreningar Admin Faktabanken 0 2010-06-23 09:29
Styrelseprotokoll i brf - särskild mening tractors Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 3 2008-11-05 15:55
Vem ska stå för städning i gemensam källare i brf? marieds Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2008-09-09 14:29

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:32.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare