Visa ett inlägg
Gammal 2010-01-20, 10:04
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Det går att byta ut enskilda kakel/klinkerplattor om det görs med stor försiktighet. Man får under inga omständigheter bryta våtrumsskyddet när man lossar kakel/klinkerplattan. Jag skulle begära att dessa punkter korrigeras till den norm som råder på området.

När man i en förening har utfört någon typ av entreprenad som föreningen är ansvarig för, så är det mycket viktigt att man granskar de utförda arbetet så att det är korrekt utfört. I en upphandling mellan en brf entreprenör så gäller inte vanliga konsument köplagar, som när en privatperson anlitar en hantverkare. Jag rekommendera att alltid reklamera en vara/tjänst som man inte är nöjd med och ställa som krav att varan/tjänsten byts eller görs om. Detta skall göras så att inte beställaren är helt skadeslös ekonomiskt. Altså skall entreprenören gör om det utförda arbetet och även ersätta beställaren för eventuella förseningar eller andra typper av merkostnader.

Angående detta med besiktning, så bör båda parter ha samma ansvar att utföra kontroll av varan/tjänsten för att säkerställa kvalitén. Så när föreningar upprättar kontrakt/avtal med en part som förmedlar/utför en vara/tjänst så är det att rekommendera att det förs till avtalet vilket kontroll ansvar parterna har för varan/tjänsten

Entreprenörens ansvar:
Entreprenören skall utföra en sådan egenkontroll så att varan är felfri vid tredjepartskontroll. Eventuella anmärkningar vid tredjepartskontrollen så förbinder sig entreprenören att till se att de kontrollanmärkningarna som upp kommer i sin helhet blir korrigerade enligt den norm som parterna har överens kommit enligt avtal. Detta skall entreprenören utföra på sin egen bekostnad samt ersätta beställaren för de av beställaren uppkomna merkostnader som regleras av parternas avtal.

Tredjepartskontrollen:
Den kontroll/besiktning skall utföras av ett organ med dokumenterad erfarenhet och ackreditering på området. kontrollorganet ska anlitas av beställaren och även finansieras av beställaren. Vid besiktning så anser jag att båda parter skall närvara, och den kultur som skall råda vid besiktningen är att det är besiktningsmannen som har det sista ordet vid besiktningen. Vid eventuella meningsskiljaktigheter så bör parterna ha möjlighet att utföra ytterligare en kontroll av de uppkomna anmärkningarna.

Beställaren:
Om det är en förening så är det styrelsens skyldighet att upprätta korrekta avtal/kontrakt gentemot entreprenörer. Detta för att säkerställa medlemmarnas ekonomiska intressen. När det uppkommer några som helst oklarheter i förhållandet mellan brf och entreprenör så anser jag att styrelsen omgående vänder sig till opartisk juridisk expertis inom området för vägledning.
Svara med citat