Visa ett inlägg
Gammal 2020-10-15, 19:34
Kenroh Kenroh är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2020
Standard

Tack för synpunkter och råd Harald och i sak har du helt rätt men problemen i vår föreningen är mer komplexa än så.

Jag har själv suttit med i styrelsen under 2 år och under den tiden har jag försökt förändra dåliga rutiner och påtalat delar av det överutnyttjande av föreningens medel som enligt boende här pågått under alla år och föreningen har över 40 år på nacken.

Det är sannolikt som du skriver fullständigt ogjort att skicka ett brev till ordf där jag ställt frågan vilka av de 15 punkterna är osanna eller överdrivna, självklart får man inga svar på sådana frågor men de frågorna kan vara bra att ta med sig vid nästa årsstämma och ställa dessa då och jag vet att varje synpunkt och varje fråga jag ställt i det brevet är berättigat och borde antingen avvisas som helt osanna eller bemötas sakligt.

Årsstämman var en fars och tillrättalagd av en av styrelsen inhyrd stämordf, vi som ville ha bort den sittande styrelsen var 28 fysiskt närvarande och hade 17 fullmakter tillsammans 45 röstlängder men otaktiskt nog fördelade vi dessa fullmakter på 5 medlemmar och styrelsen konfiskerade helt enkelt 12 fullmakter med motivering att styrelsen haft möte där de gick på den normalt förekommande ordningen d.v.s. att varje fysisk medlem bara fick företräda en fullmakt, till saken hör att jag fortfarande var ledamot men hade inte fått någon kallelse till något extramöte där denna fråga behandlades.

På HSB:s hemsida kunde man skriva ut fullmakter med information om att Styrelsen har, oaktat vad som anges i föreningens stadgar och med stöd i ny tillfällig lagstiftning, beslutat att medlem kan företrädas av valfritt ombud och att ombud kan företräda obegränsat antal medlemmar. Och det tog vi fasta på.

Efter att ha läst protokollen från årstämman så förekom flera olika sakfel i både rösträkningen och vid de voterade röstningarna, men det framkom av protokollet att de fysiskt inkallade medlemmarna som stod på sittande styrelses sida var 22 st och var och en utav dem hade en fullmakt alltså 44 röstlängder och hade alla våra fullmakter räknats så hade vi fått knapp majoritet.

Vi hade en namnlista på nya ledamöter, intern revisor , valberedning och suppleanter, allt var i ordning.

När jag blev invald i styrelsen 2018 var det högst 10 närvarande medlemmar, årstämman 2019 ungefär lika många och inga fullmakter redovisades vid någon av stämmorna, 2020 fanns det 77 röstlängder fullmakterna medräknade.

Till saken hör att föreningen har 150 lgh och utgår man ifrån det antalet så var det över 50% uppslutning denna gång mot tidigare under 10 %.
De medlemmar som var närvarande och bott i vår förening en längre tid menade att det fanns flera ansikten i det allierade gänget som inte ens bodde i föreningen.

Det låter så enkelt Harald att säga att man ska påtala sina synpunkter på årsstämman och rösta bort en korrupt styrelse men i realiteten är det inte lika enkelt där de flesta för att inte säga alla saknar erfarenhet av hur man ska förhålla sig även jag.

Föreningens vicevärd har varit involverad i föreningen som vicevärd sedan uppkomsten av föreningen för över 40 år sedan , han har jobbat i många år som både vicevärd och fastighetsskötare och har styrelsen i sin hand helt och hållet, alltså är det vicevärden som i själva verket är styrelsen samtidigt som han beter sig som om att det är han som äger föreningen.

Det går även rykten om att vicevärden sin ålder till trots snart 80 år har ett förhållande med ordf, jag lägger inga som helst värderingar i den saken men vilket som är de väldigt tighta och de flesta besluten är gjorda innan styrelsemötena och därför är det meningslöst att försöka få ordf att avskeda vicevärden vilket jag i.o.f. sig gjort
Svara med citat