Visa ett inlägg
Gammal 2019-01-21, 07:54
Walter Walter är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2019
Standard Utvärdering av styrelsens arbete

Om ett tag är det dags för stämma och jag har funderat en hel del kring hur styrelsens arbete kan granskas.

Har bott i den här föreningen i ca 10 år och inte funnit någon större anledning att djupgranska tidigare styrelsearbete utan det har alltid funnits en öppenhet som gjort att vi som medlemmar fått ta del av deras arbete utan större besvär.

Vi har en ny styrelse som benhårt håller på att vara hemlig med protokoll, svarar inte på frågor etc. Det är givetvis ok enligt lag men väcker mycket stor misstänksamhet. Det finns företeelser som skulle behöva granskas ytterligare.

Nu är det revisorns roll att företräda medlemmarnas intressen och första instans för en undrande medlem är, vad jag kan se, att be revisorn att granska vissa uppkomna ämnen.

Att gå med i styrelsen för att på så sätt få insyn, är en vanlig uppmaning. Här är det dock inte möjligt eftersom inga platser finns lediga och vi som frågar, är inte välkomna in i den slutna kretsen. Dessutom är jag inte så pigg på att sätta mig i en styrelse som jag inte tycker fungerar demokratiskt och dessutom anser behöver en extra granskning över lagligheten i vissa ärenden.

Min fråga är, vilka ytterligare möjligheter finns det för granskning? Att ta beslut på stämman för uppkomna frågor, är för kort tid för att hinna ta ställning till om deras arbete är utfört enligt lag eller inte.

Tilläggas kan också att jag är alarmerad av att både revisorer och de som hanterat bokföringen, har på eget bevåg, slutat i lite för tät takt. Det behöver inte betyda något men kan vara en varningsklocka för att allt inte står rätt till.
Svara med citat