Visa ett inlägg
Gammal 2021-06-09, 21:43
Joker Joker är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Feb 2018
Standard

Det råder helt klart samsyn mellan ”Harald”, ”merbzt” och mig själv vad gäller kravet att en utomstående stämmoordförande måste ha medgivande från samtliga röstberättigade deltagare för att över huvud taget ha rätt att delta på stämman.
Men! Om man surfar runt på nätet och söker på ”utomstående stämmoordförande brf” eller något snarlikt, dyker ständigt begreppet stämmofunktionär upp, ofta lite diffust och odefinierat. De anses tydligen ha rätt att delta på stämman utan något uttalat medgivande även om de inte är medlemmar. De kan röra sig om revisorer, externa styrelsemedlemmar och protokollssekreterare samt extern stämmoordförande och kanske någon ytterligare kategori. Alltså till synes helt i strid med reglerna i LEF 7:8 första stycket. Andra stycket i samma paragraf ger visserligen en möjlighet för utomstående att närvara och följa förhandlingarna men det förutsätter att en sådan bestämmelse finns införd i föreningens stadgar. Jag tror det är ovanligt att en sådan bestämmelse finns införd och att den i så fall tar sikte på utomstående stämmoordförande.
För egen del anser jag att den ende som har rätt - och närmaste skyldighet - att delta är en extern styrelseordförande om föreningen har en sådan eftersom vederbörande har ett par uppgifter vid mötet.
Stämmer det ovannämnda eller kan någon reda ut de frågorna på ett bättre och tydligare sätt?
Svara med citat