Visa ett inlägg
Gammal 2021-03-22, 15:08
merbzt merbzt är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Och verkligen - lägg ner alla idéer om att ta saken i egna händer och självsvådligt bygga om andras egendom för att passa ditt eget intresse. Tänk längre för jösse namn! Hur blir det med likabehandlingsprincipen? Ska vi ha anarki och vilda västern ute i föreningarna?
Som Harald skriver så är det inget att rekommendera att bygga om utan tillåtelse. Mina inlägg skall tolkas som att om ändå tänker bygga om utan att följa "rätt väg" så gör det på ett sett som gör det enkelt för alla inblandade att reglera den skada som orsakas på föreningen.

För att vara ytterst tydlig så ska man aldrig behöva hamna i en situation liknande den presenterade om alla parter agerar någolunda rimligt.

Men jag har läst om BRF:er med endast 3 medlemmar där alla var med i styrelsen men 2 av medlemmarna satte sig på tvären mot den 3:dje medlemmen. Där ser jag en tillämpning på den metod som jag beskriver. Den utsatte orsakar föreningen skada som denne enkelt kan gottgöra föreningen för. Iom det så begränsas föreningens möjlighet att juridiskt gå efter den 3:dje medlemmen.

Är det rätt enligt lagen att agera så? Knappast, men lagen täcker inte alla scenarion som kan uppträda i en förening. Små föreningar anser jag vara extra känsliga mot att fel personer kommer in i styrelsen. Att byta ut styrelsen i dessa kan vara omöjligt.
Svara med citat