Visa ett inlägg
Gammal 2021-04-11, 22:21
framtand framtand är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2017
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Jag har gjort den här resan tidigare och det är rätt väg att gå men en hel del jobb samt att du inte har rätt info i allt.

Först medlemsskapet:

Är bara ett medlemsskap och inte kopplat till några tjänster. Stämman beslutar om ni skall utträda, räcker ej med bara styrelsebeslut.

SIE fil:

Räkna inte med den och oftast lättare att börja på ny kula själva. Boka ingående balanser utifrån senaste årsredovisning. På så vis kan ni själva välja konton samt framförallt hålla nere antalet.

FortNox är jättebra men unvik alla automatiska kopplingar.

Ni behöver ett bokföringsprogram (FortNox), samt ett bankkonto. Bankkontot skall ha dubbel attestering - ni får under inga omständigheter ge EN person tillgång till att kunna betala/överföra på egen hand. Lämpligt att kassören lägger in allt och en annan person attesterar i bank. Detta är oerhört viktigt!!

I och med att ni övertar ekonomin så övertar ni också all hantering kring överlåtelser/pantregister mm.

Årsredovisning behöver ni upprätta separat, finns ingen knapp att trycka på. Skall inte skickas in någonstans.

Det är stämman som väljer revisor ingen annan. Så länge ni är medlemmar i HSB så har de ett krav att de skall godkänna stämmans val av revisor. Men stämman kan i princip välja vem de vill. (Avslutar ni medlemsskapet så dör ju frågan ändå).

Lycka till!
Ja hur man går ur har vi koll på, men vad som "är kvar" när avtalet sägs upp vet vi inte exakt. "Ingenting" är ju felaktigt då vi fortfarande använder HSBs stadgar med t.ex krav på revision.
Sie-filen har jag blivit lovad av HSB så det får jag tro på, det finns väl dessutom krav på att man måste kunna visa upp de senaste 5 årens bokföring och det blir ju verkligen svårt utan dessa.

"Så hur jobbigt är det att lägga in räkningarna i internetbanken 2 ggr/månad egentligen?
Tar man dessutom autogiro på alla förbrukningsfakturor (el, värme vatten et c) så blir ju arbetsbelastningen minimal" (du själv från annan tråd) Vilka "automatiska kopplingar" är det du varnar för?

Jag förstår inte riktigt vart ägandet av borätter ska registreras, jag har googlat mig blodig men det finns inga officiella register utan bara de interna? Vart hämtar skatteverket uppgifterna om att något sålts ifrån? För det dyker väl upp "automatiskt" i deklarationen idag?

Det är verkligen många detaljer som är svåra att räta ut innan man väl sitter där med programmen och uppgifterna i knät.
Svara med citat