Visa ett inlägg
Gammal 2013-02-22, 10:22
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Har stött på en årsredovisning där revisorerna funnit klara oegentligheter.

Låt vara att aktuell ledamot, eller tjuvahunn, är den som kan lagföras då det är denne som haft uppsåt, men mot föreningsstämman är ju hela styrelsen skyldig till att detta kunnat ske.

Alla ska får gå. Och i spetsen revisorn.
Det här är en uppfattning som ofta torgförs. Men är den i överensstämmelse med våra erfarenheter om styrelsers kunskaper och förmåga att förstå och följa med i alla turer? Dvs finns det någon möjlighet att en normal styrelse skulle ha den sammansättningen att alla kan bevaka varandras förmåga att uppfylla sina åtaganden? Jag har aldrig varit med om det.
I alla styrelsesammanhang jag varit med, har våra funktioner, kunskaper och specifika uppdrag varit så väsensskilda att vi omöjligen skulle kunnat kontrollera varandras insatser. Vi brukar vanligen resonera som även Harald gör ibland. -de är ju förtroendevalda- och därmed utgår vi från att de handlar rätt och riktigt. Vi vet att det inte alltid stämmer, men eftersom vi saknar möjlighet att hålla koll på ordförandens, kassörens, sekreterarens etc alla turer ger vi upp, resignerar inför det omöjliga i uppgiften, och hoppas att alla ska sköta sitt.

Gusten har så rätt:
Citat:
Så det kanske för det mesta blir så att övriga i styrelsen inte granskar räkenskaperna.
Det är bl a därför man har en revisor. Med specialkompetens att granska räkenskaperna. Tyvärr den svaga länken i bostadsrättsföreningarnas granskning av sina styrelsers förehavanden.

När det gäller våldsbrott finns ett helt annat tänkande. Ingen oskyldig ska dömas.
Jag är tveksam till tanken att hela styrelsen ska sparkas, därför att det visar sig att någon fifflat med kassan.
Jag tycker helt enkelt att den akten bygger på ett krav som inte står i mänsklig makt att uppfylla. Skapar en känsla av godtycke och brist på rättvisetänkande.
Citat:
Alla ska får gå.
Då dömer man alldeles säkert några oskyldiga.
Citat:
Och i spetsen revisorn.
Men är inte just denna revisor en raritet i bostadsrättsvärlden, som borde hyllas som hjälte?
Svara med citat