Visa ett inlägg
Gammal 2021-01-10, 15:49
merbzt merbzt är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av hugol0l Visa inlägg
Jag köpte en lägenhet i en liten brf...

Huset är endast 8 lägenheter varav 5 ägare finns. 3 av dessa ägare är ensamägare medan de andra lägenheterna tillhör Ordförande, hennes man (bor tillsammans, har 2 lägenheter varav en hyrs ut), samt hennes son (har en lägenhet som hyrs ut i andra hand, bor på annan ort). Alla dessa i "Styrelsefamiljen" sitter i styrelsen, utan några andra ägare delaktiga.
Normalt skulle jag rekommendera att flytta omgående men så ser jag att ni faktiskt skulle kunna få majoritet i föreningen iom att ni skulle kunna bli 3 mot 2. Så antingen så rustar ni för övertagande av föreningen eller så hitta ett enklare boende. Men så som ni beskrivit styrelsens tidigare agerande så känns det inte som att det skulle bli särskilt kul att bo där. Men har ni tid och motivation så kan man ju alltid försöka. Jag tror att det är viktigt att befintlig styrelse inte blir medveten att ni andra planerar att ta över föreningen.

Så prata med de två andra, se om de är med på noterna. När nästa stämma inträffar så föreslå en av er tre som stämmoordförande. Nu kan ni sätta takten för mötet och ta över föreningen.

Lycka till.
Svara med citat