Visa ett inlägg
Gammal 2020-08-22, 15:48
merbzt merbzt är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pannrummet Visa inlägg
Har begärt in offert på passersystem till en mindre fastighet med minst 10 dörrar som skall passer-kontrolleras.

Har erhållit 4 olika lösningar på system som i princip gör samma sak.

Kostnaden per lägenhet varierar mellan 7500 - 11140 kr inkl. moms.

Det som jag reagerar över är att driftkostnaderna kan vara ganska höga vilket man kanske inte tänker på.
I 2 av offerterna ingår IT utrustning (UPS backup / stationär PC / NAS) för närmare 30000 kr inkl. moms så att passersystemet går att ansluta mot molnet.
Då måste BRF abonnera på IT uppkoppling och administrativa tjänster för ca 10000 kr/år vilket inte står något om i offerterna.
IT utrustningen har också ett högt andrahandsvärde vilket gör det stöldbegärligt.
Här måste styrelsen tänka på var man placerar det och om dörr lås håller för inbrottsförsök i flera minuter.
Tycker därför att reklamen för produkten är missledande. Det står att man spar pengar, om någon tappar en tagg så är det enkelt att spärra den och programmera en ny lyder motiveringen.
Vem i styrelsen vet hur man gör det ? Oftast anlitas en extern operatör att utföra detta !
Systemen utom ett kräver icke miljövänliga blybatterier som backup vid strömbortfall.
De flesta vet väl att blybatterier har begränsad livslängd och måste därefter bytas ut !
Min förening kör Aptus. Det administreras via nätet. Per år kostar det oss ca 6000kr, då innefattar det serviceavtal och att de kör vårat passagesystem på en server. Kunskapsnivån för att kunna administrera systemet är låg. En normalbegåvad person förstår hur det fungerar på 1 timme. Sen installationen har det fungerat bra och supporten via supportavtalet har fungerat bra.

Vi köpte egna taggar så kostnaden för att byta ut en borttappad tagg är under 10kr + lite tid. Så min åsikt är att om man har en lite större förening så är en årskostnad på upp till 10000kr ok. Detta skall täcka hela driftskostnaden. Har man en mindre anläggning så kanske man måste köra den själv, men man får nog titta på vilka som bor i föreningen. Finns det någon som har tid och kunskap att driva det hela? Om inte ser jag inget annat val än att man lägger över driften på en extern part för att minimera risken för en längre driftstörning.

En sak som jag rekommenderar är att man ser till att det finns en metod att ställa upp en dörr. Saker kommer att gå sönder och att inte kunna öppna tvättstugan på 4 dagar t ex är lite tråkigt. Iaf gällande blybatterier så tror jag att vårat system har det, dessa byts vid behov när anläggningen gås igenom enligt gällande serviceavtal. Gällande internetuppkoppling så kommer man inte undan detta om man vill kunna administrera över nätet, när jag tittar idag så kostar ett mobilt bredband 300kr / månad.

Iaf så finns det ett värde i att koppla upp huset med ett fastighetsnät. Det finns många system man kan övervaka och möjligheten att alltid ha tillgång till internet gör att man kan realisera många olika lösningar. För att koppla upp dörrar till ett passagesystem så behöver man dra signalkabel till dessa utrymmen. I samma veva bör man samtidiga dra nätverkskabel. Detta nät kan sedan användas till lite allt möjligt när behov uppstår.

Varje hus har sina egenskaper så det är svårt att säga vad som är rätt lösning för ett visst hus men överlag så försök att lösa flera saker vid varje åtgärd. Om man ska dra lite kabel så se till att dra lite extra för eventualiteter. Bygg generisk infrastruktur och se till att äga rätt delar av den.
Svara med citat