Forum för alla i bostadsrätt

Forum för alla i bostadsrätt (http://hotpot.se/php/vb/index.php)
-   Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer (http://hotpot.se/php/vb/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Hela styrelsen hotar att avgå (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=18661)

Gusten 2013-05-28 11:54

Omfördela andelstalen för årsavgifterna

Ofta är det nog så att ju större förening desto lägre närvaro på stämman.

Ett exempel är när HSB:s BRF Fredhäll med 789 lägenheter våren 2011 skulle rösta om att omfördela andelstalen för årsavgifterna.
Detta gick igenom med 26 röster för och 20 röster emot, alltså mycket lågt röstdeltagande och endast enkel majoritet.
Man hade kunnat tro att intresset skulle vara större för att vara med rösta i en såpass stor fråga som omfördelning av årsavgifterna.

totiki 2013-05-28 12:00

Det stämmer nog. Och...
... ju större anonymiteten - desto färre stämmodeltagare.

Jag tror det är fler i Katrineholm än i Vasastan.

Tomas 2013-05-29 12:39

Källhänvisningar till lågt valdeltagande ?

Citat:

Ursprungligen skrivet av Gusten (Inlägg 43783)
...Ett exempel är när HSB:s BRF Fredhäll med 789 lägenheter våren 2011 skulle rösta om att omfördela andelstalen för årsavgifterna.
Detta gick igenom med 26 röster för och 20 röster emot, alltså mycket lågt röstdeltagande och endast enkel majoritet...

Jag kollade lite på BRF Fredhälls hemsida men hittade inget publicerat protokoll.
Finns det där dokumenterat på nätet, dvs ett valdeltagande på 5,8% ?

Citat:

Ursprungligen skrivet av Admin (Inlägg 43781)
I den brf där jag bor är det ca. 0,5% (i princip aldrig över 1%) av medlemmarna som väljer förtroendevalda (utöver dem som kommit fram via valberedningen). Och jag tror att det är en högre andel än genomsnittet... kanske t.o.m. långt över genomsnittet, vem vet?
...

Samma fråga till Admin (eller andra med usel närvaro) dvs finns det dokumenterat hur dålig närvaron är ?

Anledningen till frågan är att om ett politiskt val (t.ex. riksdag eller EU) skulle ha så lågt valdeltagande så skulle det bli gigantiska katastrof-rubriker i media, och man skulle kunna tycka att det borde vara möjligt att påverka någon politiker/journalist till att uppmärksamma problemet om man med tydliga källhänvisningar kan påvisa hur uruselt den ekonomiska föreningens demokrati fungerar.

Admin 2013-05-29 12:51

Närvaro på stämma i brf

Citat:

Ursprungligen skrivet av Tomas (Inlägg 43849)
finns det dokumenterat hur dålig närvaron är ?

Självklart;
Stämmodeltagande
Men statistiken är missvisande. Det är mycket värre än vad som framgår av de uppgifter jag tagit fram, som redan dessa är katastrofala.
T.ex. framgår inte hur många som röstar av dem som närvarar.
Många av de brf:ar med högre närvaro har en högre närvaro endast pga att något särskilt viktigt beslut tagits på stämman
.
En del av "deltagarna" på stämmorna är via fullmakt.
Dessutom visas endast antalet medlemmar som kommer till stämman någon gång under stämmans förlopp, inte t.ex. hur många som är kvar vid stämmans slut.
Etc.

Citat:

Anledningen till frågan är att om ett politiskt val (t.ex. riksdag eller EU) skulle ha så lågt valdeltagande så skulle det bli gigantiska katastrof-rubriker i media

Ja, men i bostadsrättsföreningar så är en låg närvaro på stämman normalfallet och bara så det fungerar. Någon procent av medlemmarna i brf:en står för besluten på de "demokratiska" stämmorna.

Personligen skulle jag aldrig flytta till en brf med lägre stämmodeltagande än 33%. Där går den absoluta min. gränsen för vad jag anser kan räknas som en fungerande brf. Och de brf:ar med mer än 33% av medlemmarna på stämman i normalfallet är i närmast försumbart antal i landet.

Gusten 2013-05-29 13:39

Citat:

Jag kollade lite på BRF Fredhälls hemsida men hittade inget publicerat protokoll.
Finns det där dokumenterat på nätet, dvs ett valdeltagande på 5,8% ?

Under "styrelsen informerar" och vidare under "Nya andelstal och avgifter från Januari 2012" finns stämmoprotollet med beslutet om ändrade andelstal.

Röstlängden fastställdes till 57 st så tydligen har ett 10-tal röstberättigade blankröstat eller avstått från att rösta.

Ur demokratisk synvinkel är det förstås inte bra när så få får bestämma om omfördelning av avgifterna i en så stor förening.
Dessutom det kanske inte helt klara rättsläget om det räcker med enkel majoritet.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:12.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare