Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-01-21, 22:34
ledamotstockhom1 ledamotstockhom1 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2023
Standard Femtio tusen kronor per syrelse middag i minst fyra år?

Jag gick med i denna brf för 2 år sedan och valdes in i den befintliga styrelsen förra året. Sedan dess har jag fått reda på att styrelsen på 5 personer har gått ut på julbord åtminstone de senaste fyra åren, för en kostnad av runt 50 000kr per middag; så totalt cirka 200 000kr (Michelin-stjärniga restauranger, vinkombinationsmenyer, cocktails, dom perignon millesime champgneflaska, taxi hem mitt i natten etc.). Det kan ha varit fler av dessa middagar tidigare, innan vårt nuvarande digitala redovisningssystem infördes.

Jag tror att medlemmarna inte har förstått det från årsrapporterna.

Vi är en relativt liten brf med en årlig inkomst på cirka 1 000 000. Styrelsen pratade om deras ersättning i årsstämmorna som "lite månadsersättning och en liten middag om året innan jul". Jag tror inte att dessa belopp är små.

Jag planerar att stanna kvar i styrelsen och jag har varit väldigt aktiv med brf:s ekonomi. Jag känner mig väldigt obekväm över den här situationen eftersom jag tror att de har gjort fel enligt mina normer. Dessutom kommer vi att behöva höja avgifterna för alla medlemmar och en höjning på 20 % under ett år skulle bara balansera kostnaderna för dessa middagar.

Jag har pratat med revisorn om det och han kände till de där middagarna.

3 av dessa medlemmar har uttryckt att de kommer lämna styrelsen efter nästa årsmöte (de har suttit i styrelsen i många år).

Jag här några tankar:

Jag skulle vilja låta det bli känt i föreningen, på något sätt, om kostnaden för dessa middagar och försöka förstå ”off the record” om medlemmarna var medvetna om och fann dessa belopp rimliga. Jag kan inte vara tyst.

Jag vet inte om de styrelseledamöter som har deltagit i de middagarna har fel, ur ett juridiskt perspektiv mot styrelsen. Jag tvivlar på att dessa middagar också deklarerades som inkomst.

Att lyfta detta ämne kan leda till ilska i styrelsen och total brist på stöd för att överlåta uppgifter till nästa ledamöter.

Det kan vara så att medlemmarna tycker att detta är ok och kan det vara så att det kommer tillbaka till mig på ett dåligt sätt. Jag måste vara smart med det här.

Vad skulle ni göra?
Svara med citat
Gammal 2023-01-21, 23:00
merbzt merbzt är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av ledamotstockhom1 Visa inlägg
Jag här några tankar:

Jag skulle vilja låta det bli känt i föreningen, på något sätt, om kostnaden för dessa middagar och försöka förstå ”off the record” om medlemmarna var medvetna om och fann dessa belopp rimliga. Jag kan inte vara tyst.

Jag vet inte om de styrelseledamöter som har deltagit i de middagarna har fel, ur ett juridiskt perspektiv mot styrelsen. Jag tvivlar på att dessa middagar också deklarerades som inkomst.

Att lyfta detta ämne kan leda till ilska i styrelsen och total brist på stöd för att överlåta uppgifter till nästa ledamöter.

Det kan vara så att medlemmarna tycker att detta är ok och kan det vara så att det kommer tillbaka till mig på ett dåligt sätt. Jag måste vara smart med det här.

Vad skulle ni göra?
Jag skulle lägga fram en proposition där ni vill att detta formaliseras genom ett stämmobeslut. Styrelsearbetet är ett lagarbete så jag tycker det är motiverat att man faktiskt lägger pengar på att få styrelsen att samarbeta på ett bra sätt. Men här skall du föreslå att nivån är på samma nivå som tidigare.

50000kr på Michelin-stjärnig restaurang är dock lite att ta i. Jag tänker mig en bowling med måltid utan alkohol till ett ca pris på 1000kr per person är rimligt årlig kostnad för team-building.
Svara med citat
Gammal 2023-01-23, 23:36
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Regler redovisning

En bostadsrättsförening har enligt lag skyldighet att avlägga ett bokslut varje år.
Jag skulle ha undersökt med den entreprenör styrelsen anlitat eller varför inte en oberoende, vilka redovisningsregler gäller för att en kostnad skall redovisas enskilt i ett bokslut.
Du skriver själv att ni är en liten förening, då borde 50 kkr i krogrelaterade notor redovisas utanför posten styrelsearvoden. Jag gissar att de notorna är gömda där!
Kräv att det införs ett tak i 5 § bostadsrättslagen (1991:614) på hur många lägenheter en BRF får inneha !
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:36.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare