Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-07-21, 21:01
Ulmer Ulmer är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2021
Standard Skada åsamkad av entreprenör.

I min förening gjordes byte av tappvattenrören. När firman utförde arbetet i min lägenhet drog rören under diskbänken knäckte de ett avloppsrör. Fastighetsskötare kom för att fixa det. Jag fick skriva på att det kunde medföra en kostnad. Eftersom jag inte kunde diska eller använda diskhon. Kände jag mig tvungen. Rena utpressning kändes det som.
Har fått en räkning som jag bestridid men fått svar att jag ska betala. Om jag jag vill få ersättning ska jag kontakta bolaget som utförde tappbytet.
Hur går jag vidare? Tycker inte jag ska betala för en skada jag inte vållat.
Svara med citat
Gammal 2021-07-21, 22:01
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Hmm. Juridiskt så kan föreningen göra så men det är inte mitt första val. Samtidigt vet vi inte allt.

Hur mycket pengar handlar det om?
Hur gammalt var röret som sprack?

För det är klart, skall föreningen in med nya vattenrör och den boende har 30-40 år gamla plaströr som inte tål minsta rubbning - vem ansvar egentligen för att ett rör spricker?

Är det klockrent - dvs att firman agerat klantigt och verkligen förstört något som annars borde hållt i många år till - ja då borde föreningen ta det ekonomiska med entreprenören.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Skada efter skada Manny Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 25 2018-11-19 18:00
Nycklar borttappade av föreningens entreprenör Tiger2016 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2016-09-23 11:06
Entreprenör orsakade skada på boendes möbler frolic Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 7 2014-04-02 01:38
Problem entreprenör tilläggsisolering i brf Bjurre Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 4 2010-12-11 01:42
Besiktning av utfört arbete i brf men entreprenör i konkurs Stefano Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 2 2009-09-18 06:43

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:55.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare