Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-12, 23:33
steelhammer steelhammer är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Standard Störningar i golvet.

Hej!

Jag har sedan cirka 4 år haft nöjet att bo under en ensamstående mamma som har en son som i skrivande stund är 11-12 år. Pojken bor hos mamman varannan vecka och dunsar och hoppar hoppar väldigt mycket i golvet. Jag har exempelvis sett att han hoppar från en våningssäng rakt ner i golvet. Saken har lyfts flera gånger med mamman gällande störningar dagtid. Hon försvarar sin son med att säga att han "bara gör små glädjeskutt". Vid ett tillfälle när jag låg och sov dunsade det till så jag vaknade och inte kunde sova varpå jag slog i taket ett par gånger då jag hade jobbat natt. Med det samma kom grannen ner och talade med mig och tyckte jag var känslig osv. I samma stund får grannen själv höra hur det låter då sonen hoppar i golvet i deras hall rakt ovanför där vi står och pratar. Jag förklarade då att det är så här det låter varpå hon menade att det bara var hennes son som gjorde sig till. Det hela slutade med att hon bad mig gå till styrelsen för att förbjuda henne att ha hennes son på besök.

Nu förstår jag att man måste tåla vissa saker i flerfamiljshus osv men detta är störningar, och hade det handlat om mindre barn så hade jag kanske haft en större förståelse för det. Nu har störningarna dragit ut till att omfatta tidiga morgontimmar och kvällar (dvs innan 07:00 och efter 22:00). Jag har sedan 2018 skrivit ned ett åttiotal tillfällen då detta skett, jag har inte pallat skriva ner varje tillfälle och vissa månader har jag helt enkelt struntat i det. Jag vet inte om detta kan vara till någon nytta.

Egna åtgärder är att sova med öronproppar men nu på senare tid har jag fått ont när jag stoppat in öronpropparna och jag känner att det helt enkelt inte är kul att vara hemma längre. Jag funderar starkt på att flytta. Som det är nu så "lever" jag varannan vecka med panik mot söndagen då grannpojken ska komma över och ställa till det.

Så nu frågar jag er som vet :

Är detta ett normalt beteende där min granne har varit sund i användandet av sin lägenhet?
Går det att genom styrelsen vidta åtgärder i detta ärende?
Svara med citat
Gammal 2020-09-13, 01:22
merbzt merbzt är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av steelhammer Visa inlägg
Hej!

[...]
Är detta ett normalt beteende där min granne har varit sund i användandet av sin lägenhet?
Går det att genom styrelsen vidta åtgärder i detta ärende?
Det fastighetsägaren(föreningen) kan göra är att anmoda den boende att sluta med störningarna. Om man fortsätter att störa så riskerar man att tvingas flytta. Men kraven för att detta skall bli aktuellt är höga. Ni kan läsa på "hem och hyra" gällande fall där boende blivit av med sin hyresrätt pga störning och omständigheterna är mycket allvarligare. Troligtvis är kraven för störning i en bostadsrätt de samma.

Om man återgår till det som sker under normal vakentid, här tror jag det blir uppförsbacke då barn som leker normalt inte räknas som störning. Allt efter 22 bör dock bli störning.

Iaf om man tittar på vad ni kan göra så är det att vid varje dokumentera det och rapportera till fastighetsägaren. Om ni har en störningsjour så kan ni ju anmäla till dem ett par gånger så kommer motivationen från styrelsen att göra någonting öka. Se bara till att det inte är någon tvekan att en störning förekommer.

Om inte det hjälper så kanske ni måste flytta, den mentala hälsan på folk som inte får sova ordentligt brukar aldrig bli bra i långa loppet. Möjligen skulle ett annat alternativ vara hörlurar med oljudsreducering. Eller kan man sova i en annan del av lägenheten där störningarna inte hörs lika mycket.

Sen gällande frågorna så kan man ju tycka lite som man vill om det men det som är intressant är vad man kan bevisa. Att anmoda den störande parten är ju enkelt att göra men steget efter är nog lite svårare.
Svara med citat
Gammal 2020-09-13, 10:07
steelhammer steelhammer är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av merbzt Visa inlägg
Det fastighetsägaren(föreningen) kan göra är att anmoda den boende att sluta med störningarna. Om man fortsätter att störa så riskerar man att tvingas flytta. Men kraven för att detta skall bli aktuellt är höga. Ni kan läsa på "hem och hyra" gällande fall där boende blivit av med sin hyresrätt pga störning och omständigheterna är mycket allvarligare. Troligtvis är kraven för störning i en bostadsrätt de samma.

Om man återgår till det som sker under normal vakentid, här tror jag det blir uppförsbacke då barn som leker normalt inte räknas som störning. Allt efter 22 bör dock bli störning.

Iaf om man tittar på vad ni kan göra så är det att vid varje dokumentera det och rapportera till fastighetsägaren. Om ni har en störningsjour så kan ni ju anmäla till dem ett par gånger så kommer motivationen från styrelsen att göra någonting öka. Se bara till att det inte är någon tvekan att en störning förekommer.

Om inte det hjälper så kanske ni måste flytta, den mentala hälsan på folk som inte får sova ordentligt brukar aldrig bli bra i långa loppet. Möjligen skulle ett annat alternativ vara hörlurar med oljudsreducering. Eller kan man sova i en annan del av lägenheten där störningarna inte hörs lika mycket.

Sen gällande frågorna så kan man ju tycka lite som man vill om det men det som är intressant är vad man kan bevisa. Att anmoda den störande parten är ju enkelt att göra men steget efter är nog lite svårare.
Hej! Tack för snabbt svar!

Nu förstår jag att det säkerligen är en uppförsbacke att diskutera störningar där barn är inblandade. Däremot undrar jag om det verkligen kan anses normalt att hoppa i golvet efter 22:00 oavsett om det handlar om barn eller vuxna personer? Därtill är det ju inte ett litet barn det handlar om heller för den delen.

Jag undrar också vad störningsjouren kan göra åt saken. Det är ju bara jag som hör störningen eftersom jag bor rakt under personen som stör. Eller är det så att störningsjouren bara reagerar om det hörs i trapphuset?
Svara med citat
Gammal 2020-09-13, 19:49
merbzt merbzt är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av steelhammer Visa inlägg
Hej! Tack för snabbt svar!

Nu förstår jag att det säkerligen är en uppförsbacke att diskutera störningar där barn är inblandade. Däremot undrar jag om det verkligen kan anses normalt att hoppa i golvet efter 22:00 oavsett om det handlar om barn eller vuxna personer? Därtill är det ju inte ett litet barn det handlar om heller för den delen.

Jag undrar också vad störningsjouren kan göra åt saken. Det är ju bara jag som hör störningen eftersom jag bor rakt under personen som stör. Eller är det så att störningsjouren bara reagerar om det hörs i trapphuset?
Efter 2200 spelar det nog ingen roll vem som orsakar störningen. Gällande störningsjouren så kostar en utryckning pengar. Om något orsakar kostnader så är min tanke att man får bättre respons från styrelsen när det pengar kommer i spel. Men man bör se till att göra detta med omdöme (om alls).
Svara med citat
Gammal 2020-09-13, 20:20
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Nej, detta kommer du inte nå framgång med.

Allt som är normalt leverne i ett flerbostadshus får du stå ut med. Ja, barn som hoppar i golvet är normalt.

Här gäller egna åtgärder (öronproppar, isolera taket etc), komma överens med din granne - eller flytta.

Lyckas du med att påvisa och få störningarna att upphöra skall jag gladeligen äta upp min hatt.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Störningar i bostadsrätt Admin Faktabanken 21 2017-03-28 17:04
Hela golvet vibrerar nike2 El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 2 2015-02-07 16:50
Anklagad för störningar i brf Irla Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2009-12-01 12:18
Störningar i bostadsrätt Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2009-03-30 18:32
Störningar och Vanvård Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:25

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:02.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare