Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-16, 00:34
lillvor.bo@telia.com lillvor.bo@telia.com är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2020
Standard Utemiljö

Hej, jag är medlem i en BRF utanför Strängnäs i ett hus med 7 lägenheter. Vi har en gräsmatta runt huset och 2 uteplatser. Ett trädäck på baksidan med spaljeér med blommor, en rabatt med blommor. Utanför däcket är en blomrabatt utanför vid husväggen. Resten är gräsmatta.
På framsidan av huset finns ytterligare en uteplats, stenlagd, med paviljongtak, rabatt med blommor på spaljé, en hammock, 2 planteringslådor, syrénträd vid ena sidan, grillplats byggd med sten. Jag bor på nb i en gavellägenhet. Inga grannar på mer än en sida. Vi delar balkong med bara en plåtvägg emellan. Nedanför min balkong finns gräsmatta och en grupp med planterade växter.
Jag har nu i coronatider ställt ut krukor med blommor och 2 odlingslådor med blommor på gräset nedanför min balkong där finns redan planterat rosor. För övrigt inga fasta installationer. 2 trädgårdsstolar står där också.

Jag har en svår lungsjukdom KOL som gör att jag nu i coronatider är i karantän och har mycket sänkt immunförsvar. Jag är 77 år Det finns coronasjuka i huset. Ordföranden och hans fru som är kassör i föreningen är också i riskålder, men respekterar inte det sociala avståndet, umgås med personer utifrån, på BRF uteplatser, utan socialt avstånd och är mycket respektlösa i annat också. Därför vill jag kunna sitta ute utan att behöva umgås med andra. Alla i huset boende är förstås välkomna att dela "min" plats, men på behörigt avstånd.
Jag har nu blivit tillsagd av ordf. att den 24 juni skall alla mina krukor och lådor vara borta annars flyttas de eller rivs. Jag har inte sett något styrlesebeslut på detta.
Får man göra så här?
Svara med citat
Gammal 2020-06-17, 12:19
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

För det första om jag förstått detta rätt så är ni alltså en pytteliten BRF om 7 lägenheter där ordföranden kommunicerar med dig via brev och du hanterar det via ett publikt forum på nätet?

Råd nr 1 blir att ni får börja prata med varandra. Ni kommer inte få till en god boendemiljö utan vettig kommunikation - särskilt inte då ni är så små.

Med det sagt.

Det finns inga skrivelser varken i stadga eller Lag att medlemmar med allehanda sjukdomsbilder eller funktionsnedsättningar skall tilldelas rättigheter utöver vad varje annan medlem åtnjuter. Så din beskrivning av ditt sjukdomstillstånd lämnar jag därhän i sakfrågan - om än att det är en förklaring till ditt agerande.

Sedan så reserverar jag mig för att jag inte sett platsens beskaffenhet vilket skulle kunna ge ett delvis annat svar.

Men - allt utanför din bostadsrätt inom föreningen är alla medlemmars rätt att nyttja. Det betyder att enskild medlem inte får stängsla in, på eget bevåg möblera eller inreda allmän yta på så vis att den "privatiseras" - detta gäller alldeles oavsett hur mycket du välkommnar andra medlemmar att sitta på dina stolar.

Jag är övertygad om att föreningen mycket gärna hade gått dig tillmötes om du gått den demokratiskt riktiga vägen och frågat om lov före du annektderade alla andras mark.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Uteplats och balkong - utemiljö bostadsrättsförening Admin Faktabanken 5 2018-02-27 22:21
Inköpsställen utemiljö brf Liljan13 Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 1 2009-07-21 18:40
Utemiljö - lekplats, trafik, cyklar, träd, fåglar, basstation, katter, etc. Admin Faktabanken 0 2009-07-01 13:25

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:08.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare