Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-14, 11:06
FluffyFirefigther FluffyFirefigther är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2020
Standard Avfallskärl

Hej,
Hoppas jag vänder mig rätt(och ni orkar läsa lång text).
Vår brf avfall/sopsystemet har hela tiden vi bott där varit provisoriskt då gamla systemet "dömts ut". Soptunnor har hittills stått i närheten av vår balkong men på andra sidan vägen. Störande, men går att leva med.
Vi har en uteplats/balkong på andra våningen, som är placerad på en utbyggnad på lägenhetslängan, så den "hänger" inte fritt .
Härom veckan placerades två avfallskärl(se länk) mitt i gången mot väggen till vår balkong, så de är precis nedanför oss. Tänkt att taket på bilden är våran balkong, så är det ganska exakt så det ser ut.
https://www.fastighetsmassansyd.se/p...rlskap-betong/

Vi frågade brf om dessa då de för tillfället både är i vägen om vi skulle behöva transportera hem något tungt samt att det känns sådär och ha avfallskärl(de ska användas till matavfall) precis nedför oss.
Fick som svar att de ska flyttas så de inte står mitt i vägen, men ska fortfarande vara placerade direkt mot våran uteplats, och deras tanke är att placera dem precis nedanför oss på ett annat ställe (där vi har vår utematgrupp samt ett fönster till vardagsrummet). Iom detta ska även buskar tas bort och marken jämnas till då det är kullersten där nu. Fick även som svar att de hoppas att de är täta att inte luktar direkt, annars får de rotera kärlen oftare.

Jag är livrädd för att dessa kommer stinka upp till oss, om inte konstant iaf när folk öppnar luckorna/när de töms. Anser det också oerhört störande(av flera anledningar)t.ex. att folk ska springa precis nedanför oss och slå i luckor som garanterat hörs in, spec eftersom soffan e precis vid fönstret och det är konstant öppet på somrarna. Händer även att jag ibland sover i soffan. Anser det även oerhört störande att folk ska springa förbi precis nedanför oss med sopor när vi sitter ute och äter. Även ur brandsynpunkt känns detta dåligt, folk tänder eld på allt möjligt idag.
Utöver detta ovan är jag även rädd att det minskar värdet på lägenheten, jag skulle inte köpt om de kärlen stod precis nedanför uteplatsen t.ex. Kan man få bevis på värdeminskning av lägenheten t.ex?

Finns även ett kapitel i stadgarna jag undrar om man kan hänvisa till?
Slutet på sidan 6/början på sidan 7.
https://linkopingshus34.bostadsratte...es/Stadgar.pdf
Anser inte dett atrivsamt för oss, och vi är de enda i föreningen med avfallskärl så när oss.

Jag har varit i kontakt med Miljökontoret och räddningstjänsten tar med de svaren i ett inlägg nedan. Även bild på stycket i stadgarna.

Mejlade styrelsen i torsdags(tar med det nedan också) men inte fått svar än så vet om de tänker gå vidare eller inte. Tänkte ge dem tills på måndagkväll innan jag begär återkoppling.

Så till slut till min egentliga fråga, om de ändå går vidare och bygger om och placerar dem där, vad kan vi mer göra än att kontakta Miljökontoret/konstant klagande hos styrelsen vid oljud. Kan man kontakta riksbyggen(som äger föreningen)? Vilka mer finns att kontakta isf?
Svara med citat
Gammal 2020-06-14, 11:10
Medlem

Standard

Svar från miljökontoret:
Hej xxx,
Här kan man verkligen hoppas att sunt förnuft får råda. Ingen vill väl ha soplukt på sin uteplats? Jag föreslår att du fortsätter påtala att ni inte vill ha det så/alternativt kan de göra någon typ av avskärmning kanske? Skulle det bli problem med lukt osv, så får du höra av dig igen, men allra enklast är att lösa detta inom Brf för det är ändå den som är ansvarig och får lösa eventuella problem som uppstår vid sin avfallshantering.

Räddningstjänst:

Några föreskrifter ang placering av sopkärl finns inte gällande brandaspekten. Det skull ev kunna finnas
det ur miljösynpunkt, svaret på det får du söka hos miljökontoret. Generellt avråder vi från att placera sopkärl eller containrar
med brännbart innehåll i direkt anslutning till fasad till bostäder med tanke på att det finns en uttalad brandrisk oavsett kärlets utformning.
Detta landar i Lag om skydd mot olyckor, 2 kap 2 §. Denna säger i korthet att fastighetsägaren ska ansvara för att bidra till ´´skäligt brandskydd´´.
Vår rekommendation är att öppen container eller motsvarande placeras minst 6.0 meter från byggnad alternativt 4.0 meter från byggnad om containern / kärlet är försedd med tätslutande lock.

Mitt mejl till styrelsen:
Hej,
Min sambo var tidigare i kontakt med er gällande de nya avfallskärlen. Finner det inte alls ok att ni vill placera avfallskärl precis nedanför oss där ni inte vet om det kommer att lukta ifrån dem eller inte(hittills har jag aldrig varit i närheten av ett sånt kärl som det inte stinker om). Jag har varit i kontakt med en Miljöskyddsinspektör på Kommunens Miljökontor och fick till svar att hon hoppas att vi kunde lösa det direkt med er och att sunt förnuft ska råda, att vi ska påtala att vi inte vill ha det så nära vår uteplats/alternativ be er skärma av på något sätt. Om inte skulle vi höra av oss till dem igen om vi känner någon lukt från kärlen till vår uteplats.

Det känns även helt fel ur brandsynpunkt att placera såna precis nedanför oss/vid vår fasad då vem som helst kan slänga in något som börjar brinna(trots att de ska vara ”brandsäkra”). Fick nedan som svar från räddningstjänsten:
Generellt avråder vi från att placera sopkärl eller containrar med brännbart innehåll i direkt anslutning till fasad till bostäder med tanke på att det finns en uttalad brandrisk oavsett kärlets utformning.
Detta landar i Lag om skydd mot olyckor, 2 kap 2 §. Denna säger i korthet att fastighetsägaren ska ansvara för att bidra till ´´skäligt brandskydd´´.
Vår rekommendation är att öppen container eller motsvarande placeras minst 6.0 meter från byggnad alternativt 4.0 meter från byggnad om containern / kärlet är försedd med tätslutande lock.

Utöver ovanstående anser jag att det blir oerhört störande för oss om alla som ska slänga sitt matavfall ska det göra det precis vid våran uteplats. VI har även ett fönster precis ovanför där ni tänkt placera avfallskärlen.
Svara med citat
Gammal 2020-06-14, 12:10
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Hej,

trist att du har hamnat i en besvärlig situation som du inte förmår att lösa. Tyvärr gör ditt agerande inte ditt case särskilt mycket bättre, risken är överhängande att du klassas som en "krånglig medlem" och ingen orkar ta ditt parti eller jobba för en annan lösning.

Jag tolkar det som som att med nuvarande lösning så får alla medlemmar utom er familj en godtagbar lösning. Och eftersom inom brf så är allt om det ställs till sin spets beroende av majoritetsbeslut så då är era utsikter att vinna framgång med nuvarande metoder rätt skrala...

Och så Riksbyggen. De äger inte alls föreningen - ingen kan äga en förening. Det är ni medlemmar som tillsammans ÄR föreningen och ÄGER dess byggnader och mark. Riksbyggen är också en förening där ni är medlemmar och som ni troligtvis köper en del tjänster av. Det om det.

Nu skall du ändra ditt sätt att arbeta och tänka för att få det boende du vill ha. Nr 1: Lös problemet själv. Det vill säga - bolla inte til styrelsen att "detta är ett problem lös det för mig", särskilt inte då det verkar vara ett problem endast för dig. Utred problemet och skissa på en lösning som är bra för ALLA medlemmar. Knata runt i föreningen - var kan dessa kärl placeras? Kommer sopbilen fram? Rimligt avstånd för så många som möjligt? Var noga med att din lösning inte flyttar problemet till en annan medlem - hitta en lösning som blir bra för alla.

Ny skrivelse till styrelsen: Beskriv problemet OCH beskriv lösningen. Avvakta. Rimlig svarstid och genomförandetid kan vara mycket lång, särskilt om styrelsen behöver kolla upp bygglov, dragvägar för kärlen et c. Även här slår det tillbaka på dig själv - ju gedignare underlag du själv tagit fram desto enklare blir det för styrelsen att gå dig till mötes.

Händer det inget - eller om styrelsen säger nej - be dem motivera sitt svar. Kanske är det så att det inte går att genomföra på grund av någon faktor som föreningen inte råder över? I så fall ge inte upp, ta fram en ny lösning och skicka in den.

Får du nej utan sakliga skäl elle rom inget händer, ja då är nästa steg att lämna in förslaget som en motion till stämman. Inför stämman bör du lobba för ditt förslag bland dina grannar - uppmana dem att stödja motionen samt att komma på stämman och rösta. Röstar stämman igenom ditt förslag så är styrelsen bundna av det beslutet. Se till att det kommer med en tidsgräns i beslutet te x inom 1 år.

Gick det inte? Ok, sista steget - ta makten. Lobba för att just du skall ingå i styrelsen och kandidera till en plats som ledamot. Innifrån styrelsen har du nu större möjligheter att få igenom dina idéer och förslag. Kom dock ihåg att en styrelseplats inte är en en-fråge position utan du behöver sätta dig in i flera frågor och alltid arbeta för föreningens bästa samt ta alla medlemmar (nuvarande och kommande) i beaktande för alla åtgärder som vidtas.

Att ingå i en brf är inget hyresboende och styrelsen är ingen beställartjänst som medlemmar kan beställa allehanda åtgärder utav. Brf är en kollektiv lösning på individens behov vilket innebär att projekt och förändringar tar tid samt ofta behöver kompromissas. Du får inte allt exakt som du vill, men engagerar du dig kommer du få väldigt mycket.

Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2020-06-14, 12:43
Medlem

Standard

Tack för svar, även fast det inte riktigt var vad jag hade hoppats på.
Avvaktar deras första svar, beroende på vad de svarar så kan jag ge dem förslag på alternativa lösningar.

Varken jag eller sambon har tyvärr tid, lust eller energi att ingå i en styrelse:/

Kan miljökontoret inte påverka något om det luktar sopor hos oss? Vi har inte tänkt bo här jättemånga år till, men de vi bor har vi gärna avfallsfritt. Och detta gör tom så jag redan nu är sugen på att flytta snabbare, men som sagt är jag rädd att det blir en

Och vem ansvarar för brandsäkerheten i en förening? Är det brf?

Jag är så jäkla triggad av dem just nu så jag har svårt att inte bli en krånglig medlem....

Tänker att det måste finnas någon man kan gå till med t.ex. störande ljud över brf.
Svara med citat
Gammal 2020-06-14, 13:51
Yotta-medlem

Standard

Varken jag eller sambon har tyvärr tid, lust eller energi att ingå i en styrelse:/

Där har du problemet, och ni är inte ensamma. Men ni har inga problem med att BO i en brf och att andra gör jobbet...

Hur som helst, den som ger den får och du verkar ju inte helt ointresserad av konflikten i sig utan väljer hellre den än att jobba konstruktivt för en lösning.

Önskar dig lycka till igen.
Svara med citat
Gammal 2020-06-14, 19:17
Medlem

Standard

Som sagt, tack för svar.
Jag ser ingen anledning till att försöka övertyga alla i föreningen och stå på vår sida/kämpa för att ev vara med i styrelsen. Jag kan gärna hjälpa till med saker i föreningen om jag är nöjd med styrelsen, vilket jag inte är nu. Men att vara med och styra bryr jag mig inte så mkt om. Är nu det påverkar mig negativt jag "går igång".

Om de tycker vi är jobbiga för vi påpekar att vi inte vill ha soplukt på vår balkong så kommer vi bli väldigt jobbiga framöver om de placeras där

Få försöka lösa med miljökontoret om inte styrelsen lyssnar på oss.
Svara med citat
Gammal 2020-06-15, 00:00
merbzt merbzt är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av FluffyFirefigther Visa inlägg
Om de tycker vi är jobbiga för vi påpekar att vi inte vill ha soplukt på vår balkong så kommer vi bli väldigt jobbiga framöver om de placeras där

Få försöka lösa med miljökontoret om inte styrelsen lyssnar på oss.
Förslaget till placering känns inte riktigt bra om din beskrivning stämmer. Jag skulle nog också bli lite upprörd över att få sopor så nära mitt hem. Men det enda som kommer att ge resultat är att hitta en bättre plats.

Låt säga att det faktiskt finns en myndighet som bryr sig om detta och anmodar styrelsen att på något sätt åtgärda de möjliga problem med lukt och ljud ni beskriver. Redan i det ni skriver att rotera kärl öppnar upp för en möjlighet att acceptera det som lösning. Om luckorna låter så kan dessa bytas mot luckor som inte låter lika mycket. Dvs det ni egentligen vill vilket är att inte har sopkärlen i er närhet kommer inte att realiseras utan bara den möjliga effekten.

Så lägg all energi på att faktiskt hitta en lösning som är bättre än den föreslagna. Sen så är det nu när ni är som minst nöjd med det jobb styrelsen gör som föreningen behöver er hjälp som mest.
Svara med citat
Gammal 2020-06-15, 09:00
Medlem

Standard

Tack för svar. Ja får vi möjligheten att komma med förslag så kan vi absolut göra det. Tycker det är väldigt märkligt att man kan få placera dem så de vill, hade varit trevligt och få frågan innan iaf, istället för att bara ställa ner eländet provisoriskt vid våran gång och inte återkoppla något om hur de tänker placeras.

Förhoppningsvis kan de tänka iom vårat klagomål då de inte står där de ska stå än.

Om det trots åtgärd skulle vara problem får vi ligga på hos miljökontoret helt enkelt. Personen jag var in kontakt med lärt väldigt skeptisk när jag sa hur de hade tänkt. Övertygad om att lukt inte försvinner av rotering oftare, blir nästan mer irriterande och få sopbilen där utanför oftare.
Svara med citat
Gammal 2020-06-15, 19:43
merbzt merbzt är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av FluffyFirefigther Visa inlägg
Tack för svar. Ja får vi möjligheten att komma med förslag så kan vi absolut göra det.
Eftersom du är medlem i föreningen så kan du yrka till styrelsen redan idag. Låt förslagen flöda.
Svara med citat
Gammal 2020-06-15, 21:41
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Eftersom du är medlem i föreningen så kan du yrka till styrelsen redan idag. Låt förslagen flöda.
Är nog ingen idé tyvärr - TS har redan lagt för mycket energi på uppbyggandet av sin kommande konflikt med styrelsen och hen är uppenbart inte intressrerad av att tänka om och bli konstruktiv istället.

Jag tycker du skev ett jättefint inlägg - mitt eget var inte så dumt heller - men TS svar visar tydligt att hen inte är mogen att tänka om.

Det är märkligt - det finns aldrig tid för att engagera sig i styrelsen eller hjälpa till i sin förening för allas bästa - men hur mycket tid som helst att kontrollera stadga, mejla styrelsen, höra av sig till miljökontoret och räddningstjänsten och skriva i forum på nätet mm... Well well: Me, my self and I. Nåväl, dessa gossar blir sällan långlivade i sin brf.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:29.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare